Beredd att hålla med Tommib att du bör avstå att bygga detta själv.
Du bör nog hålla dig till att koppla med batterier med den kunskap du (inte) har. Då du efterfrågar allt från grunden har du ej tillräckliga kunskaper att slutföra ett sådant "projekt".
Nästan så man tror att du är ett nättroll.
 
Nej jag är inget nättroll. Jag har gjort detta med batteri för flera år sen, när jag läste fysik. Jag kommer göra detta på ett eller annat sätt, så ja hjälp mig gärna. Bättre att ni hjälper mig för att minska riskerna, jag kommer göra detta oavsett
 
Lycka till. Jag avstår att hjälpa för vill inte vara delaktig i ett farligt projekt.
Fixa skivan och be någon med tillräckliga kunskaper att koppla in elen.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Mr9 skrev:
Lycka till. Jag avstår att hjälpa för vill inte vara delaktig i ett farligt projekt.
Fixa skivan och be någon med tillräckliga kunskaper att koppla in elen.
Moget såna som.ni som begränsar människor och övertygar dom att dom inte kan nåt.här i livet.
 
Ja, eller räddar dig/er från allvarliga konsekvenser i form av brand/allvarliga(person)skador.....
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Peshtiwar Botani skrev:
Moget såna som.ni som begränsar människor och övertygar dom att dom inte kan nåt.här i livet.

Tänk nu efter lite. Att du var läst fysik o kommer ihåg hur du parallellkoplar teoretiskt är inte mkt att komma med när det gäller 230 i sverige.

Men klart du kan göra detta men vet inte om ett forum på nätet är bästa sättet att lära sig.

Det som är kritiskt med elarbeten är dimensioner o isolering så att det uppstår brand eller risk för ström in i människor. Att få det att funka bara klarar en treåring.
 
Peshtiwar Botani skrev:
Moget såna som.ni som begränsar människor och övertygar dom att dom inte kan nåt.här i livet.
Det finns en anledning till att det finns behörigheter för elektriker, våtrumsarbete.. Ett råd att inte göra något är också ett råd.
 
Skysodan skrev:
Tänk nu efter lite. Att du var läst fysik o kommer ihåg hur du parallellkoplar teoretiskt är inte mkt att komma med när det gäller 230 i sverige.

Men klart du kan göra detta men vet inte om ett forum på nätet är bästa sättet att lära sig.

Det som är kritiskt med elarbeten är dimensioner o isolering så att det uppstår brand eller risk för ström in i människor. Att få det att funka bara klarar en treåring.
Så vad är bästa sättet?
 
Att du låter bli att koppla el.
 
Mr9 skrev:
Att du låter bli att koppla el.
Jag vet redan vad din åsikt är, men allt måste.börja nånstans.
 
Peshtiwar Botani skrev:
Så vad är bästa sättet?
Antingen lära dig av en elektriker på en utbildning såklart. Men finns även lite videoklipp som visar saker. Men det är otroligt viktigt att göra saker enligt branchreglerna annars är försäkringar ogiltiga och du kan bli åtalad för brott om någon skadar sig på din installation.
För att möta branchreglerna måste man använda armaturer(lamphållare) och kablar, kopplingar och strömbrytare som är enligt branchkrav och dimensionerade för din uppställning och sen koppla samman dem på rätt vis ur säkerhetssynpunkt.

Skulle starkt avråda om du inte är beredd att läsa in dig. Inte så kul om du får brand hemma och de hittar din koppling o får stå helt för alla kostnader. Eller allt annat som kan skada är inte heller kul att ha på samvetet om du bara googlat o kopplat ihop.

Själv är jag civilingenjör och jobbat med elektronik hela min karriär. Jag drar mig också för att meka el trots att jag tror mig kunna det mesta. Men skulle inte sova gott med för mkt egna eljobb i huset.
 
Redigerat:
Skysodan skrev:
Antingen lära dig av en elektriker på en utbildning såklart. Men finns även lite videoklipp som visar saker. Men det är otroligt viktigt att göra saker enligt branchreglerna annars är försäkringar ogiltiga och du kan bli åtalad för brott om någon skadar sig på din installation.
För att möta branchreglerna måste man använda armaturer(lamphållare) och kablar, kopplingar och strömbrytare som är enligt branchkrav och dimensionerade för din uppställning och sen koppla samman dem på rätt vis ur säkerhetssynpunkt.

Skulle starkt avråda om du inte är beredd att läsa in dig. Inte så kul om du får brand hemma och de hittar din koppling o får stå helt för alla kostnader.
Jag äe beredd att läsa in mig.
 
tommib
Skysodan skrev:
Antingen lära dig av en elektriker på en utbildning såklart. Men finns även lite videoklipp som visar saker. Men det är otroligt viktigt att göra saker enligt branchreglerna annars är försäkringar ogiltiga och du kan bli åtalad för brott om någon skadar sig på din installation.
För att möta branchreglerna måste man använda armaturer(lamphållare) och kablar, kopplingar och strömbrytare som är enligt branchkrav och dimensionerade för din uppställning och sen koppla samman dem på rätt vis ur säkerhetssynpunkt.

Skulle starkt avråda om du inte är beredd att läsa in dig. Inte så kul om du får brand hemma och de hittar din koppling o får stå helt för alla kostnader. Eller allt annat som kan skada är inte heller kul att ha på samvetet om du bara googlat o kopplat ihop.

Själv är jag civilingenjör och jobbat med elektronik hela min karriär. Jag drar mig också för att meka el trots att jag tror mig kunna det mesta. Men skulle inte sova gott med för mkt egna eljobb i huset.
Nej, det stämmer inte. Du får göra lite vad som helt utan utbildning när det gäller apparater som kopplas med stickpropp till elnätet. Du får inte sälja produkten men du får bygga själv för eget bruk.

Jag anser dock fortfarande att TS inte bör göra just detta jobb som förutsättningarna är nu, men förutsättningarna kan ändras.

Det säkraste för TS vore nog att låta bli. Näst bäst är att köpa färdiga socklar, t.ex. dessa och montera i sin planka. Koppla sedan ihop sladdarna i ett grenuttag för eurokontakter och dölj bakom plankan.
 
Peshtiwar Botani skrev:
Så vad är bästa sättet?
En bra början kunde vara att du beskriver lite mer kring din platta, hur tjock, kan du sätta ram bakåt så du kan dölja kopplingar i utrymmet där, täcka bakåt med en skiva osv. Då är det lättare att komma med materialval eller kritik av vad du vill göra. Jag tycker inte du behöver ge upp detta pga din nuvarande nivå av kunskaper för detta jobb, som tommib skrev är det inte formellt fel heller men ska självklart göras korrekt.

Kan du utforma det så det finns ett utrymme på baksidan som kan täckas för kan du ganska enkelt göra detta på ett vettigt sätt. Sen tycker jag du ska välja lite stiligare bra lamphållare i porslin och avsedda att skruvas direkt mot underlaget som du vill.
 
Jag har också läst fysik i många år men det hjälpte mig inte ett skit i konsten att koppla el. Det som lärde mig var att börja dra el i källaren hemma när jag var typ tio år. Det kändes ju skitenkelt men nu har jag fått upp respekt för el.
Jag vill också avråda frågeställaren att göra detta själv, det verkar finns alldeles för mycket okunskap.
Jag tänkte inte medverka och ge några fler råd, även om jag kunde det.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.