S
Hejsan

Jag tänkte fräscha upp vårat pannrum. Det är i källaren i ett 100+ år gammalt hus, med granitgrund som är putsad. Efter 100 år, eller hur länge putsen nu suttit där, så är den inte precis stenhård och har lossnat lite här och var. Väggytan är inte heller särskilt plan, utan det kan nog skilja några centimeter mellan högsta och lägsta punkt.

Min tanke är att sätta kakel på väggarna, och jag tänker mig då att det bästa nog är att regla upp en slät vägg innanför grundmuren. Så jag funderar på att regla med 35x70 och sätta någon form av skiva på det, för att sedan sätta kakel på det.

Är det en bra idé tror ni, eller har ni något bättre förslag?

Vilken typ av skiva är lämplig att använda. vanlig gips känns inte så bra med tanke på ev. fukt som kan komma från grundmuren.
 
  • Gilla
Fredde1992
  • Laddar…
Ingen vanlig gips med papper i källare. Våtrumsgips.

Jag skulle tycka att det var snyggare med en vitmålad bucklig stenvägg än kakel, men det är ju bara jag.

Tveksam till om det är så bra med att regla upp ett mellanrum men om man nu prompt måste det så skulle jag förorda plåtreglar, inte trä.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Putsa och måla med bra färg
 
Jonatan79 skrev:
Putsa och måla med bra färg
Ja, eller putsa och kakla,
 
S
Men det känns inget vidare att bara lägga på ny puts, när den gamla sitter så pass dåligt, och har släppt på en del ställen. Hur länge kommer den nya att sitta och kaklet sen, risker ju trilla bort det med då.
Sedan kommer det bli en hel del puts för att få en jämn vägg. Det kan man ju kanske ta, bara man vet att det blir bra och håller. Men gör det verkligen det?

Här en bild som kanske ger lite uppfattning hur det ser ut.

20151102_192219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
100 år är ju ingen dålig tidsrymd mellan renoveringarna. Säger som de ovan, knacka ner lös puts och putsa om, sedan får dina barnbarnsbarn fixa om ytan om en 100 år till.
 
Det där ser precis ut som vårt pannrum, en CTC-panna tom? Hursomhelst så har den befintliga putsen släppt pga fukt som stängts in av för tät färg. Om du putsar och kaklar kommer du inte förhindra fuktvandringen och kaklet kommer sitta kvar länge. Sedan ser vägen absolut tillräckligt rak ut för kakel.

Att klä in källaren med reglar och skivor är en fullösning för folk som inte kan acceptera att en gammal källare har 100% raka väggar. Källarväggarna kommer ju vara lika sneda efter skivor och reglar, enda skillnaden är att du dolt dem med ett nytt låtsasrum och därmed ätit upp en del av rummets volym och ev fått en riskkonstruktion på köpet.
 
S
Det är en CTC ja, men de är ju inte direkt ovanliga ;) även om just vår 453B nog inte är en av de vanligare modellerna ;)

Jag kan hålla med om att det är en fullösning att regla upp, så visst, funkar det att putsa igen är det så klart ett betydligt bättre alternativ. Jag är dock ännu inte helt övertygad om att det är ett bra alternativ. Jag får väl låta det smälta lite och läsa på mer, kanske.

Hur tar man bäst bort den gamla putsen då? Väl inklädd, med andningsmask, och en stålborste på vinkelslipen? Åsså lite vattendimma på det kanske för att dämpa dammet, då får man dra på sig galonet också :)

Vilken typ av puts är lämplig i sammanhanget?
 
En gammal CTC skulle jag nog skriva, jag har en 266K från -68, men den ska ut till sommaren.

De väggar jag putsat om i källaren har jag först slipat med diamantslipskiva på vinkelslipen. Jag körde med några skitslipar först och byggde en egen dammkåpa som jag kopplade till grovdammsugaren. Efter att andra vinkelslipen brann upp innan första rummet var klart så köpte jag en blå bosch med tillhörande kåpa och det är ett av de bättre köp jag gjort, stark, uthållig och dammar knappt nånting med rätt handhavande.

Om du bara ska putsa om så behöver du ju inte ta bort all puts, utan bara färgen utanpå putsen, och då är det troligtvis kalkputs du ska använda. Om du ska kakla så måste du få bort det mesta av befintlig kalkputs och sedan putsa med vanligt b- eller c-bruk.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
S
Våran CTC är från 83, vill jag minnas. Håller också på och tittar på att byta ut den. Är lite sugen på en Biomatic 20i med lambda och wifi :)

Här är det helt klart inte diamantskiva som gäller, för det är putsen alldeles för mjuk. Men en kåpa och koppla till grovdammsugaren kan ju vara ett alternativ, men i så fall först via en grovavskiljare med så man slipper tömma/rengöra filter stup i kvarten.
 
Jag har en Biomatic 20+ som står i pannrummet och väntar på att kopplas in, fyndade den på blocket.

Du har mest troligt kalkputs, dvs samma som jag, och det går jättebra med diamantskiva, faktum är att jag gick lös med den i sista rummet i källaren idag:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ok. Ja, grejerna har jag ju. Kanska ska släpa fram husqvarnakapen med vattenkylning ;) Fast den är nog lite för stor, tung och obehändig för det här jobbet.

Har du möjligen någon bild på, eller länkt till den kåpa för dammupptagning som du kör med?

Tack för bilden, genast steg motivationen att ta tag i detta :)

Ja, det finns några Biomatic på blocket. Det var en ganska ny som rök framför näsan på mig häromveckan, för bara 5 lapp, det var väl inte du som la beslag på den ;) Det var i Boråstrakten, lite långt från dig tror jag ;)
 
S
Jo, btw, väggen här är långt ifrån så plan som bilden ger sken av, det skiljer ett gäng cm från högsta till lägsta punkt, fast mest skiljer det lite högre upp, utanför bilden, tror jag.
 
Annars kan du hyra en saneringsfräs för typ 300:- per dag. Min källare är lite special, de tre första varven är murade med 5 cm tjockare sten, och mellanrummet har de täckt med träullitskivor som de sedan putsat. Allt är dock putsat med kalkputs som måste bort innan kakling, ska gå lös lite med vinkelslipen senare i veckan. Sedan ska jag mura upp lecablock i höjd med kanten för att få en avlastningsyta längs rummets ytterväggar. Därefter ska jag putsa allt med c/b-bruk innan kakling. Har säkert lite ojämnheter på min vägg också, men det värsta får jag nog bort med putsen.

Nä, jag köpte min i Skellefteå-trakten för 8000, inkl allt möjligt som veckoförråd, exp-kärl, cirkpump etc.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, klart! Värsta gången hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.