Allt är utriviet ut til tegelväggen.

Hur bygger man upp med luftspalt, reglar, bärlina, vindpapp, isolering, plast .....

Hur fäster man pappen på reglaren?

Bygger man väggen med papp liggandes på golvet och reser upp eller hur gör man?

Låter man pappen hänga ner under golvet och upp över taket?

Möglestopp vad tänker i om det?
 
Ja, förtydliga med bilder så får du kanske svar.......
Din fråga är väldigt oklar.
Om du har en tegelvägg behöver du väl ingen vindpapp och det är väl inte optimalt att resa en regelvägg i trä på insidan.
Antingen stålreglar eller uppmurning med oorganiskt material typ tegel, leca eller lättbetong. :x
 
804721_1074563702577186_1106064216_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ni se och förstå min fråga utifrån denna bild?
 
Hasde du tänkt att regla upp med trä på denna vägg ? :wow:
 
Hej

Tack för att du reagerar, det är en byggfirma som rivit ner,varför går inte det menar du?
 
Redigerat:
Även om det varit trä förut så innebär ju inte det att det är korrekt tänkt.

Klart att trä kan fungera, men varför blanda in trä i en stenbyggnad, med vad allt det kan innebära med risk för mögel mm.

Om du nu ska börja om så är det väl bättre att använda det tänkbart bästa materialet ;) ... och det är inte trä i en tegelbyggnad !! Se tidigare inlägg.

Vad du kan kräva? Ja, är du ägaren så kan du kräva vad som helst t.om bladguld på väggarna.... bara du är beredd att betala.

Finns det omständigheter i saken som du inte berättat eftersom du undrar vad du kan "kräva"?

Det är väl du som bestämmer eller ...?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tack för svar.

Ja det är jag som är byggherre.

Jag skickar en bild på hur det såg ut tidigare.
Huset stod klart 70 det finns ingen fukt eller mögel i huset.

Jag undrar vad jag kan "kräva" av byggfirman som jag anlitat för att utföra arbetet, jag menar för att bygga rätt? Omständigheterna är ifall det är rivet för mycket och vad det då kan dra med sig.



bild 1 (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det renovering som gäller, eller någon annan anledning till att ni river? Borde ju annars vara specat vad som ska göras och kanske även hur. Men om du har byggfirma så borde dom som tidigara sagt regla upp på nytt men inte med trä :)
 
Vad ska du göra......och varför?
 
F
Känns lite läbbigt ut det där, bara putta lite på en vägg och hela huset rasar ihop...
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Jag ska renovera ett utrymme som varit litet kök, sov och allrum till ett stort rum till min son, rummet blir ca 24 kvm.

Tanken är att isolera på bästa sätt, vill någon utvecka vilket som är bästa sätt när där nu står en tegelvägg som ytterfasad?

Jag har stoppat renoveringen tillfälligt.

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Om det hade varit jag så hade jag (enklast) satt upp regelvägg i plåt med en luftspalt till tegel på minst 20 mm.
Isolerat till önskad tjocklek och klätt med cementskivor (fermacell eller motsvarande), - ingen fuktspärr- ej pappersklädda gipsskivor.

eller byggt upp en innervägg av lättbetong, leca (10-15 cm) eller dylikt och däremellan möjligen isolering (stenull) av önskad tjocklek.
Jag hade också med jämna mellanrum fäst ankare så att tegelvägg och innervägg förankras i varandra för bättre stabilitet. Givetvis armeras innerväggen var 3:e eller var 4:e skift enligt tillverkarens anvisningar.

Se till att tegelväggen (ytterfasaden) har öppna stötfogar i 1:a och 2:a skiftet ca 0,5-0,75 cm mellanrum för ventilation av eventuell vatten som tränger in genom tegel eller fogar som är otäta eller mättade av ihärdigt regnande.
 
Redigerat:
Specat är luftspalt, vindpapp, reglar,bärlina, isolering 145*45, ångspärr, OSB, gips, tapet ....
 
Jag trodde regelverket bar takstolar och tegel bara var ett ytskikt men här har dom rivit bort allt trä? (Men jag antar att tegel borde kunna bära mycket.)

Det var inga reglar rakt under takstolarna som fördelade kraften ner till marken?
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
När huset stod klart 1970 var taket platt, sedan gjordes en takresning direkt på det befintliga taket. Så den konstruktion ni ser på bilden bär ett platt tak.

Jag har också många frågor on hur det fungerar rent byggtekniskt, hur man kan riva och hur man bygger upp (renovering).

Det finns utvändiga hörnreglar som kanske finns för att avlasta.

Tack för ert engagemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.