Behöver lite expertis.
Har köpt en lägenhet på 125 kvm.( högst upp i huset)
Det finns en proppskåp från 80-tal+ ojordade uttag.
Måste jag byta hela rubbet, dvs dra om allt el, eller räcker det med att byta elskåp + kontakter,
Är själv totalt okunnig!!
Tacksam för svar!
 
om du vill ha jordade uttag behöver du dra om all kabel vilket om det är infällt vore en god idé med tanke på åldern
 
Disasterdan skrev:
Behöver lite expertis.
Har köpt en lägenhet på 125 kvm.( högst upp i huset)
Det finns en proppskåp från 80-tal+ ojordade uttag.
Måste jag byta hela rubbet, dvs dra om allt el, eller räcker det med att byta elskåp + kontakter,
Är själv totalt okunnig!!
Tacksam för svar!

Tack för snabba svaret.
Hur mycket kommer det här att kosta???
 
Åldern i sig är knappast ett problem i en installation från 80-talet, möjligen slitna uttag och brytare och ev okvalificerat pul.
Vill du ha jordat så dra i jord. Jordfelsbrytare är inte fel och dessutom krav om du vill ha elvärmegolv tex så komplettera med en sådan. Vill du ha automatsäkringar så blir det centralbyte men en central med gängsäkringar från 80-talet har normalt decennier av livlängd kvar.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket det kostar att dra om elen är omöjligt att säga utan att vara på plats. Om allting är draget i schyssta rör och alla dosor finns tillgängliga går det nog göra det på en dag, men det kan lika gärna vara snudd på omöjligt.

Som prisexempel så bytte jag min central i villa, då betalade jag runt 8000 inklusive arbetet. Själva centralbytet för din lägenhet skulle antagligen hamna lite under det.

Hur ser elen ut idag? Mycket hemmapul?
 
Varför behöver något göras med denna anläggning? Vad vill du göra? Det finns varken krav och sannolikt inte heller behov av att jorda uttagen.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 6 till
  • Laddar…
tommib
En jordfelsbrytare kan man väl kosta på sig, men resten kan säkert vara som det är....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
En jordfelsbrytare kan man väl kosta på sig, men resten kan säkert vara som det är....
Det är så jag skulle gjort. Kanske bytt ut uttagen och lampknapparna om de är alltför fula.
 
Tack för Era svar.
Vad är hemmapul?
 
Behövs alltså inte bytas ut allting!!
Fick shock när jag hörde att det kunde kosta 70.000 kronor för att dra om el, pga att lägenheten är högst upp i huset.
Någon sade det till mig.
 
Disasterdan skrev:
Behövs alltså inte bytas ut allting!!
Utan att ha sett det går det inte att säga något säkert. Är det gjort så sent som 80-talet talar dock mycket för att allt är ok. Om elen varit från 50-talet hade det varit en annan sak. Hemmapul är elkopplingar gjorda av amatörer. Ibland med dåligt resultat.
 
Jordfelsbrytare kräver inte jordade uttag, ett vanligt missförstånd. Det flesta elgrejjor jag har hemma är ojordat, med undantag för datorerna. Har man inga jordade förbrukare känns det onödigt att kosta på jordade uttag... Jag skulle nöja mig med att montera jordfelsbrytare och jord till det rum du eventuellt har som kontor. Har du bara en laptop skulle jag skita i jorden (men för all del, kolla att det är korrekt jordat i kök och andra ställen det ev sitter jordade uttag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.