Skulle vilja ha en enkel sängavel (väggskydd) av ek men av någon anledning verkar de vara omotiverat dyra (ofta 5000 eller ännu mer!) i sängbutikerna så jag funderar på att snickra en egen men frågan är vilket råmaterial man skall använda att utgå från?

Sängen är 180 cm bred och jag vill ställa gaveln på golvet och ställa sängen mot (för att ej behöva skruva i väggen eller sängen) så den bör vara ca 110-120 cm hög och inte tjockare/tyngre än nödvändigt.

Alternativ jag funderat på så här långt är:
1. Limträskiva - ofta onödigt tjocka. Inte stora nog att göra i ett stycke utan måste skarvas i hop på ett eller annat sätt (enklast sida vid sida med vertikala skarvar så behöver inte hållbarheten i skarvarna vara hög).
2. Limma ekstavar (parkett) på en tunn men hård platta. Borde bli väldigt snyggt och dessutom passa rummet då jag har ekparkettgolv. Dessa kostar ca 500-700 / m2 så fortfarande klart billigare än färdig men förstås en del arbete att göra...
3. Ekplankor. Måste monteras sida vid sida (kanske väljer man då om man inte är proffs en design med lite luft mellan dem då det annars kanske blir svårt att undvika glipor om plankorna inte är perfekt raka etc?). Förmodligen dyraste alternativet av dessa och var köpa ektiljor i mindre kvantitet till rimligt pris?

För att tåla att man lutar sig mot det utan att fläckas bör man väl lacka och inte olja eller vad föreslås...

Andra bättre förslag mottages med tacksamhet!
 
Ett klickgolv i ek som du limmar på en spånskiva och sedan kantar med en snygg eklist?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Limfog i ek finns dock kanske inte i önskad dimension. Men den finns i 18*600*1500 och tar du tre stycken och limmar ihop, blir inte så mycket jobb. Kostar typ 1500-2000:-.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Skulle vilja ha en enkel sängavel (väggskydd) av ek men av någon anledning verkar de vara omotiverat dyra (ofta 5000 eller ännu mer!) i sängbutikerna så jag funderar på att snickra en egen men frågan är vilket råmaterial man skall använda att utgå från?
Är du medveten om vad solid ek kostar? Ditt alternativ 3 nedan har jag svårt att se blir billigare än 5000kr när du räknar ihop allt. Så jag skulle inte kalla det omotiverat med 5000kr om det är en solid ek sänggavel. Sedan beror det såklart på vilken kvalitet du är villig att acceptera.
 
@Shakula Ekgavlar för 5000 är av ganska tunna brädor men det är möjligt att det ändå blir lika dyrt att göra det själv (skrev att det är det dyraste av alternativen jag funderat på). Jag kan i och för sig tänka mig en enkel kvalitet med mycket kvistar (en del dyra gavlar är av trä som av designskäl i det närmaste ser ut som "drivved")...
 
Tillverkade själv en sänggavel för något år sedan av eklist (8x33) som jag spikade fast på MDF.
Det var en del arbete att tillverka den och kostnaden drog nog iväg uppemot 2500 innan jag var klar. (bredd 1400 höjd 1200)
2015-01-10 19.43.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter bilden har jag dragit lampsladden genom sänggavel samt även monterat en led-list som bakgrundsbelysning (är en springa på ca 2cm mellan väggen och ek brädan på toppen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det finns både spån- och MDF-skiva med ena eller bägge sidorna försedda med ekfanér Kan sågas till lämpligt format och kantas med eklist. Tror det är ditt billigaste alternativ.

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag och @Pysslarn bra att du bytte tilbaka från "elefanter" - det hade inte varit till mycket hjälp som förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.