K
Vad är poängen med rillad trall egentligen? Mina föräldrar köpte ett nytt trädäck och valde då rillad trall - med rillorna nedåt. Mest för att snickarna menade att det var bäst, utan någon vidare motivering.

När vi la vårt eget trädäck för ett par år sedan var vi noga med att lägga med kärnvirket upp (eller var det ner?) men med det rillade så är virket inte sorterat alls..

Så vad är poängen med rillorna?
 
Kan tänka mig att det är praktiskt vid en pool, då det inte blir så halt då. Med rillorna uppåt då förstås. Annars vete katten...
 
Halkskydd o dekorativ trodde jag iaf. Snickaren kanske ville ha luftning mot ?
 
K
Nu la de ju rillorna nedåt. Tycker det verkar mest dumt? Läste någonstans att uttorkningen kanske blir bättre eftersom det blir en större yta på undersidan.. men det verkar rätt långsökt...
 
Kallebo skrev:
Nu la de ju rillorna nedåt. Tycker det verkar mest dumt? Läste någonstans att uttorkningen kanske blir bättre eftersom det blir en större yta på undersidan.. men det verkar rätt långsökt...
Jag tänkte i samma bana. Liksom platonmattor som knapparna ska vara mot väggen föratt lufta väggen. Men en altan golv är ju uppbyggd den ligger direkt mot marken heller!
Undra hur snickaren resonerat!!
Det kanske är högre fuktighet på undersidan. Men neeeej, det köper jag INTE.
 
Redigerat:
Jag byggde en trappa i somras med just rillad trall som plansteg.
Känns väldigt bra att springa upp och ner i den. Rillorna ger en (falsk?:screwy:) trygghet särskilt när det är blött.
 
Rillor eller spår neråt/innåt motverkar skålformad buktning och finns ibland i golvplank eller breda brädor för t ex vindskivor.
Fast det är nog inte huvudtanken med tryckt trall, utan här brukar den vara synlig för halkskydd och utseende.
 
  • Gilla
Icecool
  • Laddar…
Mig veterligen är rillorna enbart en designdetalj, och de skall då läggas uppåt.
 
MagHam skrev:
Rillor eller spår neråt/innåt motverkar skålformad buktning och finns ibland i golvplank eller breda brädor för t ex vindskivor.
Fast det är nog inte huvudtanken med tryckt trall, utan här brukar den vara synlig för halkskydd och utseende.
Jaha, ok
Tänkte på om det finns rillad paneler I så fall kan man sätta dem inåt på väggen och slippa ha luftspalt. Om det funkar som avluftning, typ i ett garage.
 
Korvgubbe
Rillorna är nog främst estetiskt samt att det blir lite bättre ur halksynpunkt. Men att köpa den dyrare rillade trallen för att lägga släta sidan upp känns som att dina föräldrar har blivit blåsta av hantverkaren.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kanske varit svårt att få dem i samma linje vid skarven.
 
Jag tycker man borde ifrågasätta varför man ska köpa en rillad trall, om man ändå ska vända rillorna neråt. Vad jag har förstått är poängen främst estetik och halkighet.
 
K
Tack för allt deltagande. Jag tror nog att mina föräldrar har blivit blåsta. Men som tur är är väl den rillade trallen endast marginellt dyrare även efter hantverkarnas påslag.
 
Min bror fick rillad trall med rillorna uppåt. Vattnet samlades i rillorna hur bra som helst och efter 4 år var allt uppruttet. En riktig dålig konstruktion.
 
Rillad trall är jättesnyggt när det är nylagt, men samlar skräp och blir skitigt och flisar sig efter ett par år = skit! Köp vanlig slät trall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.