Jag har en fråga om hur man gjuter in en golvbrunn i en platta på mark. Skapar man fallet redan vid gjutningen eller hur gör man?? Vid vilken nivå lägger jag denna golvbrunn jämfört med betongens golvnivå?
 
Ska du gjuta själv eller ska någon göra det åt dig? Jag är ingen betongexpert, det finns bättre sådana på forat, men jag kan ge lite svar kanske.

Man kan beroende på placering, åtkomlighet, ytans storlek osv skapa fall direkt vid gjutningen. Något 100-%-igt fall blir det väl sällan, men tillräckligt bra för att man inte ska behöva flytspackla jättemycket i nästa steg.

Vissa använder avdragsbanor i stål eller trä, föra att skapa ett fall (ofta vid större ytor). Vissa låter betongen ta ihop precis lagom och "gräver fram och spacklar till" vid golvbrunnen.

Men det är, i alla fall vad jag har hört från några bekanta, numera nästan lika vanligt att man gjuter plattorna med "fullflytbetong, SKB" och låter därför brunnen gå i princip kant i kant (för att vinna tid i förberedelser). Men det betyder dock att man får hantera hela fallet med flytspackel sedan, vilket är ganska kostsamt för större ytor.
 
  • Gilla
naeblizz
  • Laddar…
Jag hade i alla fall tänkt beställa en betongbil och ev kan jag klara det andra själv. Men nivån för golvbrunnen är ändå central
 
Vad är det du gjuter, hur stort, fristående, var finns golvbrunnen? Hur stor är ytan som det ska vara fall på?
 
En 22kvm tillbyggnad till befintligt hus där det skall finnas dusch, WC och bastu. Golvbrunnen finns i duschen och bastun, är det tänkt.
 
Når du att jobba med betongen där dessa fall ska skapas då (oavsett om du ska använda dig av avdragsmetod eller grävmetod, så måste du ju komma åt att bearbeta betongen)?
 
Jo, jag når fint. Har tänkt mig att ha golvbrunnarna i ytterkanterna av tillbyggnaden, där flänsen ligger minst 200mm från väggarna.
 
Redigerat:
Jag hade valt att gjuta med SKB och plugga brunnen (brunnarna). Hade satt brunnen ca 0,5-1 cm ovanför fallets lägsta nivå (för att ha marginal för finspackling). Sedan hade jag satt lite skumgummiremsor (sådana man har när man spacklar) och skyddat bara brunnen.

Plattan dras av grovt på kantbalken och SKB-betongen gungas sedan på plats. Den beter sig ungefär som flytspackel. När sedan betongen tagit ihop så pass att det går att forma betongen utan att den rinner, så börjar arbetet för hand att ta bort betong och bygga ett grovt fall mot golvbrunnen. För mig bestod svårigheten i att nå hela den yta jag ville göra fall på.

Sedan får man jobba med hand- eller flytspackel för att fina till, men det går väsentligt mindre flytspackel om ytan har någorlunda rätt fall.

Tag gärna in en betonggubbe på timtid bara vid själva gjutningen, inte minst för glättningen. Det är väl investerade pengar.
 
  • Gilla
Permis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.