Vi skall bygga två nya badrum och har tänkt oss kalksten på golven. Vissa säger att det snabb kommer att bli fult och andra säger att det beror på kvalité på sten och behandling av golvet. Att det blir kalksten har vi nog bestämt oss för men vilken?

Vi har kollat på kalksten från olika ställen och till olika pris. Någon som har erfarenhet av kalksten från dessa leverantörer?

- Stiltje
- Stenmagasinet
- Bror Törner
- VE-sten
- Norrvange

Vi känner oss grymt förvirrade och hoppas här finns lite hjälp på vägen :)

/Fia
 
Jag kanske är helt ute och cyklar då min erfarenhet av kalksten är begränsad, men är kalksten lämpligt i badrum? När jag la det så stod det att plattorna ej skulle stå i vatten för länge. Det var något om att de kunde slå sig eller om det var svälla (och därmed bli ojämna). Med tanke på priset så ska man nog vara väldigt säker först.
 
Det är många som har kalksten i sina badrum men den måste behandlas noga innan användning....
 
Svälla eller slå sig? Konstigt i så fall att det inte sker ute i naturen :)
Någon form av impregnering är lämpligt eftersom man inte kan använda kalklösande rengöringsmedel på kalkstenen. Väljer du en finslipad sten så går det naturligtvis att slipa om den blir ful. Sen handlar det ju om vilken färg/mönster du vill ha. Vi har kalksten från Kinnekulle som bänkskivor i kök och tvättstuga, och kalksten från Borghamn på golv i tvättstuga, hallar, serveringsgång, gästtoalett m m. Det finns inget vackrare :)
 
vet att vissa stenar faktiskt kan slå sig hur konstigt det än låter därför finns det speciellt fix för den typen av plattor detta skiljer sig beroende på varifrån stenen är bruten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.