Hej!
jag har en fundering kring att sätta in en billyft i en lokal som jag äger men som inte har nog högt i tak och skulle därför vilja ha råd och tips på hur man skulle kunna möjliggöra detta.

Lokalen är ca 8,5m bred och 22m lång och helt öppen yta (inga väggar). Sadeltak med ca 25-30 graders lutning med fackverkstakstolar cc120cm. Hanbjälkarna ligger på ytterväggarna och utgör innertaket och är i dag 2,7m från golv. Min tanke är att placera lyften under nocken i nockens riktning och har nu funderat på följande lösning enligt bild. garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta i bilden är befintliga takstolar och det röda det nya regelverket som jag tänkt bygga. Det som blir kvar under det röda vill jag ta bort. Detta skulle behöva göras på ca 5-6 takstolar för att lyften skulle få plats.
Någon klok som kan säga om detta är en fungerande lösning eller kan takkonstruktionen försvagas?

mvh Lars
 
  • hyvelhus.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
alltså har jag uppfattat riktigt att det röda är nytt regelverk?
 
Kanske uttryckte mig lite oklart. Ja det röda linjerna är reglar som fäst i befintliga takstolar. Den horisontella röda linjen blir ju som en ny hanbjälke och de lodräta linjerna är stolpar som fäst i golvet. Kanske blir tydligare med en ny bild: garage2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så är det tänkt att se ut efter modifieringen.
mvh Lars
 
S
måste ju kolla.
det är den billigaste lösningen.
har du tegel eller plåt på taket?
 
Det är plåttak, ingen råspont endast bärläkt på takstolarna. Ingen isolering i dagsläget men det skall isoleras så småningom och då i vindsbjälklaget. Visst hade det vart fint att slippa stolparna mitt på golvet men det kommer väl dra i väg som f..n i kostnad med grova limträbalkar i nock etc. Eller finns det andra lösningar som jag förbi sett?
synpunkter
 
Undvik reglarna i golvet för allt i världen. Det kommer att försämra utrymmet och vara i vägen för användandet och irritera dig härifrån till evigheten.4 m utrymme rundt en billyft är lite. Förslag:

Använd hanbjälke som röda linjen och förstärk överarmen så att ni har tillräcklig styrka på yttre delen.

Du kan lägga in liknande takstolar mellan dom existerande för c-c 60cm om du inte får tillräcklig styrka med förstärkningen av överarmen.
 
  • Gilla
Efraim L
  • Laddar…
Där du vill ha lyften tar du bort taket och takstolarna. Bygg sedan på väggen 1,3m ytterligare på höjden, sen lägger du tillbaka takstolarna o takplåten.

//AA
 
Tack för era synpunkter!
_M3, sant reglarna kommer säkert vara i vägen och kanske ingen bra kompromiss ändå. Lite frågande ändå hur du menar med att förstärka överarmen? Är det ungefär som en a-takstol du tänker dig enligt bilden?? garage3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det röda är förstärkningar, vilka dimensioner på virket bör det i så fall vara för att det skall hålla ?
Jag har själv funderat i samma banor men har fått för mig att man måste ha en balk i nocken om man ska ha a-takstolar.

saiter: Den lösningen är absolut inte utesluten även om det hade vart trevligare att hålla på under tak speciellt då vintern nu är i antågande :). En fråga, om man ska höja väggarna, kan man bara regla upp ovanpå den gamla väggen eller måste man skarva på längre ner så att säga?
 
Svårt att säga utan att ha sett din väggkonstruktion, men kanske bygga ovanpå och låta några reglar gå "hela vägen" utanpå eller innanför din gamla vägg. (så du inte behöver riva i den för att byta nått)

//AA
 
Det var så jag menade. Kan nog inte hjälpa dig med beräkningen då jag inte har praktiserad på över 20 år. Styrkan på takstolarna och belastningen avgör om det behövs balk i nock som är avlastad i väggarna.
 
Hej igen!
Hoppas få liv i en gammal tråd.. Jag har inte kommit längre med detta projekt av flera anledningar men fortfarande kvarstår önskemålet om högre i tak för en billyft. Som ett ytterligare alternativ så har jag funderat på om det skulle kunna vara möjligt att höja hela byggnaden från betongplattan. Jag tänker mig att hela byggnaden skulle kunna lyftas från befintlig betongplatta och att man sedan murar upp en grund med leca eller liknande på betong-plattan som man sedan ställer ner byggnaden på så att man får önskad takhöjd. Någon som gjort nått liknande och som skulle vilja dela med sig av synpunkter och tips hur detta skulle kunna genomföras rent praktiskt!? Alla synpunkter är välkomna!
mvh Lars
 
  • Gilla
Raffen44
  • Laddar…
En limträbalk?
 
Har lyft ett hus på plintar. Då använde vi 4 st pelardomkrafter 20 tons, vi satte en domkraft vid 4 st plinat och lyfte 2 cm och pallade under sen flyttad vi efter en domkraft till nästa plint och gick så att säga runt huset genom att flytta sista domkraften hela tiden, total lyfte vi ca 45 cm, gick hur bra som helst.

I ditt fall skulle jag såga bort gipsen längst ned och ta bort alla syllinfästningar. Sen invändigt skruva fast fyra horisontella reglar till alla stående reglar en bit upp så man får under en domkraft. Sen göra på samma sätt som ovan. Sen mura en sockel runt om och sänka ner igen.
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.