Har ett antal betongklumpar i min källare som ska bort.

För att kunna hantera dessa för hand så måste dom delas i ca 100 kg bitar.

Dvs bitarna bör delas i 3-4 delar för bortforsling.

Vilket är minst arbetskrävande och smidigaste (och billigast ;) )?

Är det kemisk sprängning (http://www.sylentmite.com/??) , hydraulisk kil eller kil och slägga som gäller?

(Min plan B är att ta upp dom som dom är, men då krävs vinsch, vagga och kranbil som forslar bort = dyrt
) IMG_4385.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rent spontant så skulle jag skaffa en stenskiva till vinkelslipen eller kanske hyra en motorkap och snitta genom halva stenen och sen knäcka dom med kil och slägga.
 
Annars så kommer du på ett användningsområde för dem i källaren, bygga ett bord, stomme till en hylla, ställa dem på höjden och måla dem som en fondvägg i 3D, jag hade rest dem på höjden och oljat dem med linolja och satt frostade glasskivor som hyllplan....
 
John Karlsson skrev:
Rent spontant så skulle jag skaffa en stenskiva till vinkelslipen eller kanske hyra en motorkap och snitta genom halva stenen och sen knäcka dom med kil och slägga.
Jag har ju redan en vattenkyld kap som har använts när dom skars ut från väggarna (för dörrhål).
Grejen är att det tar tid och energi att kapa ner dom ytterligare.
Att använda vinkelslip eller motorkap känns inte som ett alternativ inomhus, med tanke på damm och oväsen.
(Det finns hyresgäster att ta hänsyn till i huset, så det uppskattas om man kan hålla nere ljudnivån).
 
Pagno skrev:
Annars så kommer du på ett användningsområde för dem i källaren, bygga ett bord, stomme till en hylla, ställa dem på höjden och måla dem som en fondvägg i 3D, jag hade rest dem på höjden och oljat dem med linolja och satt frostade glasskivor som hyllplan....
Ha,ha, ja det var ju en id'e, men inte särskilt bra :rolleyes:.
Det rör sig totalt om 8-10 ton så det tar för mycket plats.

Eftersom du verkar kreativ och har id'eer, du är kanske intresserad. Du får dom gratis mot att du hämtar och transporterar bort dom. :cool:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hade testat att spräcka med snigeldynamit.
Borrat en rad med hål i form av ett kryss för att få fyra lika stora bitar från varje block. Det kräver minimal insats från din sida.

Sen hade jag suttit en expander i varje bit och gängat på ett lyftöra/maskinöra och satt en stropp/rundslinga i örat och trätt in en regel och burit ut på två man.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
S
borrar du så kommer det låta och damma.
skär du utan vatten kommer det låta och damma.

så det är bara att välja singeldynamit(hål) eller spränga med mejsel(spår)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Ja, att borra väsnas en del, men damma ? blir det väl i begränsad omfattning jmfrt vinkelslip.

Var får man tag i snigeldynamit. Måste man ha någon form av licens eller utbildning för att hantera.?

Jag bor inte i stenrika trakter, därför är inte sprängning något som är vanligt här.... men sniglar har jag gott om i trädgården men utgår från att det inte hjälper här ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
S
roland53 skrev:
Ja, att borra väsnas en del, men damma ? blir det väl i begränsad omfattning jmfrt vinkelslip.

Var får man tag i snigeldynamit. Måste man ha någon form av licens eller utbildning för att hantera.?

Jag bor inte i stenrika trakter, därför är inte sprängning något som är vanligt här.... men sniglar har jag gott om i trädgården men utgår från att det inte hjälper här ;)
snigel dynamit expanderar. du får leta upp någon handlare. kan du blanda bruk kan du hantera snigeldynamit. sök på "snigeldynamit"
https://www.google.se/search?source...fe_rd=cr&ei=rtdAVseVH-mO8QfA8qCgCg&gws_rd=ssl

även youtube
https://www.youtube.com/watch?v=9FRx7Uto-jc
dock kan du få dålig spräckning i betong
 
Så här gjorde jag till slut;

IMG_4404.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågning i 400 mm betong (puh :mad:)

IMG_4402.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inköp av 3 st 20 mm kilar från HME Tools.se för totalt ca 540:-. Med facit i hand skulle jag nog köpt storleken större, men det
funkar.

IMG_4405.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrning

IMG_4406.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knäckning

IMG_4407.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack vare att armeringen satt så djupt att jag inte kom åt med vinkelslip så var det gasbrännare som gällde.

IMG_4408.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tur att det fanns en handikapphiss som kunde utnyttjas

IMG_4401.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på soptippen
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.