Wow vad fint hus! Ungefär ett sådant jag drömmer om.
Grattis till skruvdragaren! Kommer nog till väl nytta.
 
Shakula skrev:
Wow vad fint hus! Ungefär ett sådant jag drömmer om.
Grattis till skruvdragaren! Kommer nog till väl nytta.
Tackar! Ja, vi trivs verkligen i huset och det är extra kul att våra barn är femte generationen i min familj som bor i det.
Hoppas nån av dom vill bo i det efter oss :)
 
Plattan utanför ytterdörren var ju oisolerad så den skulle bilas bort innan vi kunde sätta igång med nybygge. Planen från början var att ta bort hela plattan och bära av kupan ovanför för att sedan padda bärlager och bygga med L-stöd. Det blev dock en förenklad variant där vi tog bort en del av plattan, så mycket som behövdes, och lämnade kvar en smal kant ytterst och en del nertill av plattan som visade sig vara väldigt tjock. När jag grävt lite på sidan av den så var den ca 60cm tjock. Trodde dock att den inte skulle vara solid utan fylld med grus eller nåt. Den var solid. Hade också räknat med att den kunde innehålla en och annat kattskalle. Det fanns gott om stora stenar i 10-30 kilosklassen. Det blev två hela dagar med bilmaskin.

IMG_20151004_175151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vile få bort så mycket så att det gick att gjuta en ny ram som skulle rymma ca 20-30cm isolering och en platta 8-10cm tjock. Här är gjutformen på plats.

IMG_20151017_161533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramen gjuten. jämnade av med lecakulor och sedan på med frigolit, lite armering och 12mm Pex för golvvärme. Kommer behöva isolera lite utanpå ramen för att minska köldbryggan. Hade sluppit det om jag använt L-stöd men det hade blivit en hel del extratimmar att riva hela plattan.

IMG_20151024_145433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade lite gammal underlagspapp för tak över som jag använde som barriär mellan syll och timmer på gamla huset och det nygjutna. Gamla syllen såg faktiskt helt ok ut. 1-2cm pulveraktigt trä ytterst men sedan ca 15cm friskt trä kvar. Helt ok för en 110-årig syll tycker jag nog.
 
När plattan var klar så gick det fort att få upp regelstommen. 145*45 och sedan ångspärr därefter 45*45 med plats för eldragning och pärlspont på det. Utåt vindväv, spikläkt och sedan 95*25 hyvlad dubbelfas stående och enkelfas liggande. Stor öppning för ny pardörr.

IMG_20151101_153430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu är jag ikapp! Här står vi idag. Målar dörr och fönster i källaren på kvällarna och hoppas det kan bli montering om några veckor. Tar lite tid med linolja med många strykningar och minst två dygn mellan varje strykning.
Imorgon ska vi som sagt hämta ytterpanelen och invändiga foder/lister. Hallen innanför dörren ska också göras i ordning. Den lät vi vara när vi gjorde nedre plan då vi hade planer för denna utbyggnad redan då.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Tack för en intressant tråd, vilket fint jobb ni gör! Fick fundera en stund på era fönster, på bilden från framsidan ser det ut som att ni har världens smalaste spröjs innan jag såg att det var hur ni målat dem som gav effekten på fotot :)
 
Fint hus med mycket potential! Men jag blev lite oroad av bilden på nya avlopp i nedervåningens badrum - sitter inte golvbrunnen monterad i någon monteringsplatta?
 
Hemmakatten
Måste vara roligt att ha 110-åriga bilder där dessutom familjen bott i generationer. (Men tänk att klä på sig på morgonen i dessa långklänningar, kostym med stärkkrage, frisera o sätta upp håret för kvinnorna o klä barnen i ljusa kläder med spets. Kunna arbeta i dessa kläder och sedan tvätta dem i nån tvättbar balja!)

All heder till ert arbete. Och du måste ha ägnat många timmar bara för att lägga in denna fina tråd med alla bilder för oss andra. Mycket uppskattat. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Fint hus med mycket potential! Men jag blev lite oroad av bilden på nya avlopp i nedervåningens badrum - sitter inte golvbrunnen monterad i någon monteringsplatta?
Det var en Jafobrunn har jag för mig och den var då ok att montera i spån på kortlingar utan platta. Kortlingarna tightades innan jag satte golvspånet. Ser lite "luftigare" ut på bilden. 2010 när jag gjorde golvet på övervåningen blev det en Purus med montageplatta. Börjar det droppa på skallen när vi stryker lakan i tvättstugan så får jag en anledning att renovera badrum igen :)
 
Jisses vilken atombombssäker betongklump du hade utanför ytterdörren! Undrar varför man gör något sånt? Allt över 15 cm tjock platta måste ha varit fullkomligt onödigt.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jisses vilken atombombssäker betongklump du hade utanför ytterdörren! Undrar varför man gör något sånt? Allt över 15 cm tjock platta måste ha varit fullkomligt onödigt.
Ja, visst är det bra att göra saker ordentligt men det här var ju bara löjligt. Nya plattan står stadigt iaf :)
 
L
Viken underbart inspirerande tråd. Vann själv en tävling på byggahus för några veckor sedan. Då lovade jag att lägga ut bilder när vardagsrummet blev klart.
Har själv renoverat I precis hela huset och tagit stor hjälp här i forumet. Har därför från och till tänkt summera vårt bygge, men avstått då det nästan är helt klart! (tror man). Kanske skall ta mig samman och förhoppningsvis inspirera andra likt din tråd?!
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.