Ja bänkskivan är ett gissel och det låter som smaken är likadan på BH som här hemma. Alltså delad. Vi suger på karamellen lite till då de inte kommer och kikar rikrigtännu.

Det var någon som ville se lite mer helhetsbilder och det är ju svårt att få till det med tanke på kaoset och avsaknaden av möbler och färdigt.
Men jag gör en liten mittemellan bildvariant av övervåningen
Sett från där man kommer upp i trappan
20150922_191230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer vi att ha vårt matbord som MIO skulle ha levererat vecka 33 och som nu beräknas vecka 41 😕
Mot väggen ska vi ha en skänk eller ett vitrinskåp beroende på vad vi fastnar för.
Det köpet väntar vi med för att se hur det blir med bordet.
Här har vi även bytt den gamla ytterdörren mot en altandörr
20150922_193434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från matbordet ser vyn mot trappan ut såhär
20150922_192557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där skivan ligger är trapphålet.
Trappan befinner sig just nu på lackering.
Det blir en U-trappa som sparar plats både nere och uppe.
Här ska vi bygga ett räcke, planen är att någon slags förvaring ska finnas i den. Kanske.
Sen behöver vi ett soffbord, helst på hjul eller lätt att flytta eftersom soffan ju även är vår säng.
Köket då. Kaos och stoppa in allt
20150922_191238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_191243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_193936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brevid kylen kommer ett stort hörnskafferi och ett städskåp. Dessa väntar på transporten över och kommer förmodligen monteras i helgen. Då kan vi få upp sockel och montera skåpen över kylen.

Det sista på övervåningen är barnens rum

20150922_192054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_192044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_192109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mittemot denna garderob står det en likadan. Så barnen har all sin förvaring i sitt rum.
I sängen byggde vi hyllor i utrymmet bakom garderoben. För hemliga spioner och kassaskåp vaktade av skylanderarmen😉

20150922_191806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_191818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150922_191956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser är det lite målning kvar i barnens rum i sängen . Finfix
Så ser det ut nu på övervåningen. Tyvärr blir det ju inte mycket gjort i veckorna eftersom man ska hinna med livet i övrigt. Så nu är det turbofart på helgerna istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bussig och 2 till
  • Laddar…
Första bilden funkar inte. Men alla andra bilder ser jättebra ut :) Mysigt litet hus! :)
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Första bilden funkar inte. Men alla andra bilder ser jättebra ut :) Mysigt litet hus! :)
Vad konstigt. Jag som ser den ...
Dock har jag problem att få till bilder överlag från mobilen...
 
Hemmakatten
Snigla skrev:
Fick prisavdrag på vårt badrum pga fel och det gjorde mig nöjdare även om det inte blev snyggare. Men ett mindre estetiskt fel som inte skulle synas pga möblerna.. var bättre (för oss) att godkänna än att vara utan badrum/wc i x antal veckor till. Världen är, som vanligt, inte svart/vit jämt :)

Men oavsett måste man ju på nått vis känna att det är ok när man köper en vara/tjänst.. Värdelöst att köpa nått trasigt/helt fel/fult som man kommer störa sig på resten av livet - Sen VAR den gränsen går är ju upp till var och en :)

Ha en trevlig dag
Mvh Sandra
Ja, självklart tycker folk olika. Vi hade själva ett par missar i vårt bygge. Den ena missen var att köksö-skivans diskho var lite snedmonterad. Inte mycket men tillräckligt för att vi hellre väntade 8 veckor på en ny skiva.

En annan miss, en stor miss, var att det var fel på våra fönsterpartier och dörrkarmarna som var lite för stora för dörrarna. Fönstren är helt i aluminium så svårt att göra något med dem. Där fick vi ge oss och acceptera en prisreduktion på 35% vilket var 100'. Dörrarna är fortfarande inte bra men juristen kom inte längre med fönstertillverkaren och nästa steg hade varit att stämma företaget och det med oviss utgång.

En tredje, för mig ganska stor miss var helt och hållet mitt eget fel. Kakelfogen jag valt i badrummet blev för mörkt grå mot det vita kaklet. Där anlitade jag byggaren igen som under tre-fyra dagar kratsade ur alla fogarna och la i ny ljust grå fog. Det kalaset kostade en del, men för mig var det värt pengarna.

Nå, detta blev ju lite OT. Det var verkligen inte mening att klandra på någons val utan TS frågade vad vi tyckte och jag svarade och förklarade varför just jag inte skulle acceptera vissa synliga fel.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
...och förklarade varför just jag inte skulle acceptera vissa synliga fel.
Men precis så är det väl.
Vissa (synliga) fel accepterar man inte, oavsett hur billigt man får felet.

Medan andra går att acceptera med att det blir billigare, eller hur.

Jag tyckte det var det snigla försökte få fram, och jag håller också med om detta. En del saker skulle jag aldrig klara av att leva med (typ), och andra kan jag köpa med en ekonomisk kompensation.
 
I helgen fick vi äntligen in de två högskåpen i köket.
Lite dåliga bilder men jag måste bara visa hörnskåpet som jag är förälskad i 😊
Först har vi ju transporten som är en del av nöjet
20150926_130103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart
20150926_210009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150926_195908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150927_150238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fått in nio flyttlådor med köksstolar och har ändå tomma ytor. Nu gäller det bara att hitta ett system som passar så ordningen stannar kvar.

Vi hittade även soffbord i helgen som fick lite hjul för enkel förflyttning

20150927_171431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Vad är det för märke på köket och vilket mått har hörnskåpet? Vi skulle också vilja få till ett hörnskafferi men har varit lite insnöade på Ikea och dom har ju inget (vad jag vet).
 
Det kommer från Electrolux Home, Sentens.
Hörnskåpet är 1x1 meter. Och så jäkla stort och bra.
Jag tycket att köket var väldigt prisvärt.
Nu vet jag inte hur IKEA står sig i pris nuförtiden. Mne när vi köpte skåp till vår gamla tvättstuga var de inte längre superbilliga!?
Kika på Sentens, vi är supernöjda än sålänge
 
Värmdöbo skrev:
Det kommer från Electrolux Home, Sentens.
Hörnskåpet är 1x1 meter. Och så jäkla stort och bra.
Jag tycket att köket var väldigt prisvärt.
Nu vet jag inte hur IKEA står sig i pris nuförtiden. Mne när vi köpte skåp till vår gamla tvättstuga var de inte längre superbilliga!?
Kika på Sentens, vi är supernöjda än sålänge
Okej, då ska jag kolla lite på Sentens.
Hur upplever du er side-by-side kyl/frys? Stör det att den sticker ut lite från skåpen då den är lite djupare? Hade det fungerat att ställa den direkt emot hörnskafferiet eller hade skafferidörren tagit i då?
 
Okej, då ska jag kolla lite på Sentens.
Hur upplever du er side-by-side kyl/frys? Stör det att den sticker ut lite från skåpen då den är lite djupare? Hade det fungerat att ställa den direkt emot hörnskafferiet eller hade skafferidörren tagit i då?[/QUOTE]

Jag stör mig inte på det. Den sticker dessutom ut lite extra då vår passform är på milimetern. Vi lyckades glömma att kontrollera om kylens dörr öppnades kring sin egen axel. Då kan det ju inte ta i nånstans.
Precis brevid kylen står ett 40 cm brett högskåp. Det tar inte i när man öppnar utan fungerar trots att vi inte har några täcksidor på sidorna om kylen.

Dörren på skafferiet sitter monterad på två lister i öppningen så jag tror inte det spelar någon roll för hörnskåpets skull.
 
Här hinner man ju inte uppdatera i den takten man önskar.
Vi har lyckats hinna med en hel del såklart, det bästa är nog trappan.
Av förklarliga skäl behöver vi ju ha ett räcke så vi slipper onödiga olyckor, vi har nog ändå ☺
För att maximera användandet och för att vi tyckte det var lite kul så tog vi de överblivna täcksidorna vi hade och byggde en bokhylla som även agerar stopp från övervåningen

20151017_110726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151017_110729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var att lägga en betsad träskiva som lock . Tyvärr blev inte resultatet som vi hade önskat.

20151017_145724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi försöker ju samtidigt möblera lite i huset och hade tagit med oss en av mina absoluta favoritmöbler. Den passade överhuvudtaget inte alls där den var tänkt och inte någon annanstans heller.
När vi monterar ner den för att flytta tillbaka den till magasinering lägger min man den på hyllan med perfekt resultat.
Jag fällde lite tårar inombords när vi sågade sönder hyllplanen för att passa. Men så bra blev det.

20151018_204100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151018_204110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151018_204120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151018_204126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats för spel, böcker och minnen.
Helt perfekt ☺
 
  • Gilla
Alko och 5 till
  • Laddar…
Det blev ju toppen med förvaringen i trappen! Och ingen idé att gråta över möbler som sågas sönder för att användas till annat, för vad är meningen med att låta det stå magasinerat i en herrans massa år?

Er resa är inspirerande och jag försöker själv hålla det så minimalt som möjligt. Att ge grejjer som står i förråd/förvaring/vinden i mer än två år till secondhand är en väg som v kör med. För varför bunkra på sig grejjer som man ej behöver som bara tar plats?
 
Exakt Roopia, men lite sorg var det allt ☺
Nu har vi återanvänt resterande delar av bokhyllan till förvaringen på nedervåningen.
Vilket också blev super.
På övervåningen är vi nästan helt färdiga. Det saknas taklister överallt, lite knoppar och täcksidor i köket men annars så är det klart.

20151107_084839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_085414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_085422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_085445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott om förvaring,iallafall för oss.
Det fungerar bättre än vi trodde att sova i bäddsoffan och bordet som fick hjul underlättar enormt.

Och så har vi köket, där bänkskiveföljetången fortfarande inte är löst viket innebär att kaklet inte kan sättas upp. Suck!
I övrigt är vi väldigt nöjda med köket och det är verkligen maximerat med förvaring. En del skåp är tillochmed halvfulla. Än så länge

20151107_084825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_084609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_084617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedervåningen består av hall, badrum och förråd. Här var den platsen vi kände att vi kunde få in mest förvaring på. Och vi tycker att det gick bra. Änsålänge är det en del småfix kvar men funktionen fungerar som vi hoppades

Den ena garderobsväggen
20151107_090607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De sista 20 centimetrarna satte vi hyllplan för korgar till smågrejjer

20151107_090636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Understa hyllplanet är tänkt till paraplyer, ska bara hitta en lämplig botten

Trappan från Rättviks trappfabrik blev superbra. Den tar minimal plats men är ändå skön att gå i. Vi ska täcka in stegen så vi kan dölja förvaringen
20151107_090433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Berget under trappan är isolerat med cellplast som ni ser.
Under själva trappan är vi i full färd att bygga förvaring.
Här la vi en del av bokhyllan som nedersta hyllplan. Det blir öppen förvaring under trappan så hyllplan ska upp bakom täcksidan

20151107_090525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer ju berget fram i golvet vilket gjorde att vi har anpassat förvaringen efter den. Det ska bli täcksidor ner mot berget och sen är planen ledbelysning neråt mot berget

20151107_090451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I badrummet har vi fått upp skåp över platsen för tvättmaskin och torktumlare. Här ska vi få upp dörren in till förrådet och in med tvätt och tork

20151107_092133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151107_092145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedervåningen ska även få innertak och spottar, vilket vi nog får vänta med till i vår. Helgerna som kommer är ganska fulla med födelsedagar, aktiviteter, flytt av lokal och ett försök att andas ibland ☺
Det är galet hur bra det känns. Vi ångrar inte vårt beslut en enda sekund. Det är härligt när allt faller på plats
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Jag är avundssjuk. Blir ju grymt bra det där!
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Vad fint allt har blivit! Vad har ni för trappmått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.