Har sökt efter inlägg om vilka hustillverkare som rekommenderas om man vill bygga i norra Stockholm men hittar bara gamla inlägg.

Hustillverkarnas betyg verkar ju vara väldigt lokalberoende och därför efterlyser jag erfarenheter av att bygga stora hus (7+ rok) i norra Stockholm och helst de senaste 2-3 åren!

Vi tittar på 2-planshus på platta. Så bra kvalitet som möjligt samtidigt som man såklart vill komma så billigt undan som möjligt. Max 3 MSEK för NF inkl grund och tillval (exkl tomt) är vår budget.

Alla relevanta tips och råd tas tacksamt emot!
 
  • Gilla
Amandolo
  • Laddar…
Vi bygger ett Eksjöhus kvadraten kupa i Vallentuna, du får gärna höra av dig om du har frågor :)
 
Ett stort hus för 3M Nyckelfärdigt inkl grund i Stockholm ger inte så stora valmöjligheter dessvärre. Tror du har väldigt lite (om ngt?) att välja på vilket åtminstone bör göra urvalet lättare.
 
Ledsen för sen respons, noterade inte att jag fått några svar förrän nu.

Ska kanske förtydliga att jag såklart menar exklusive tomt men det tror jag alla förstår. I Stockholm får man ju knappt tomten enbart för 3MSEK.

Vi har fått en produktionskalkyl från Hjältevadshus på 4.5 MSEK för hus inkl tomt, grund, anslutningsavgift och deras hus Spira194. Vi gillar huset skarpt men är lite skeptiska till den bristande isoleringen av ytterväggarna (sämst av alla tillverkare) samt osäkerheten i den metod de använder för grunden som ju är my och obeprövad. Men priset är ju rätt bra.

Är 3 MSEK för enbart hus verkligen så orimligt??

Jag har fått ett antal offerter från olika husleverantörer som ligger på eller under 3MSEK. Det jag är intresserad av är vilka som har bäst rykte i norra Stockholm.
 
Är 3 miljoner enbart för huset? Eller är det enbart tomten som ligger utanför de 3 miljonerna i budgeten? Om det är 3 miljoner för enbart huset så finns det en del som smålandsvillan, movehome och husleverantörernas billigare serier. Om de 3 miljonerna även ska inkludera garage, avgifter (bygglov, pantbrev, vaanslutnings- och vägavgifter o.dyl.) och markarbeten så tror jag det är svårt att hitta något. I vår kalkyl så räknar vi 2,8 miljoner för hus (movehome med inredd övervåning och en del tillval), 200 000 för sidobyggnad (garage eller carport med förråd) och 0,5 miljoner i avgifter och 0,5 miljoner i markarbeten. Med förhoppningen att markarbeten och avgifter kan bli mindre så vi kan bygga uterum eller pool, men inget att utgå ifrån. Vilket ger oss en totalkostnad på 4 miljoner plus inköpspris för tomt.
 
Enbart huset (inkl. grund/platta helst) för 3 MSEK i just norra Storstockholm. Övrigt får tillkomma.
 
Det är visserligen inte tvåplanshus, men movehomes #19 och Myresjöhus Smart 98 har annars tillräckligt många rum och borde få plats inom er budget.

Ett annat alternativ är att kolla på fiskarhedenvillan där man har stora möjligheter att göra egna ändringar utan att det behöver kosta så mycket. Men tänk på att mycket saknas i deras offertar om NF (i alla fall var det så när vi byggde för 5 år sedan). Och där krävs det mycket av en själv om man vill komma undan med ett bra pris, hitta egna entreprenörer och kanske göra en del arbete själv.

Smålandsvillan har precis lanserat sitt första tvåplanshus, det kanske också kan vara något att se på.
 
Hej Sandra,
vi har inte börjat bygga ännu, men plattan/huset börjar förhoppningsvis komma på plats i typ mars nästa år, på Ekerö.

Efter att vi nyligen tittat runt och gått i ungefär samma tankar som ni, och med sikte på ett hus som bara är lite större än ert så måste jag säga att er budget låter ganska snålt tilltagen.
Är det de 7 rummen, eller boytan som är viktigast för er? Är det ok med lite mindre rum om det är tillräckligt många?

- När man får grundofferten från hustillverkarna så kan man visserligen hitta en hel del hus i er storlek som i grundutförande kostar ungefär som er budget, men då är det helt utan tillval, enbart med deras billigaste standardval för allt från badrumsinredning, köksinredning, utformning av trappa, kakel och klinker, golv (trägolv eller t o m Laminat), färg på dörrar, handtag, vitvaror osv. Om ni kan tänka er att välja det enklaste och blir glada med de sakerna, så är offerterna ok - annars får ni räkna med att det tillkommer en hel del utöver snålaste grundpris - från alla tillverkare, och speciellt från de billigare.

Tillkommer gör också sånt som ordentligt underlag för taket (vissa tillverkare lägger bara på något slags väv/duk och man får fråga efter och betala extra för råspont/trä under takpannorna), OSB-skivor i innerväggarna, bakom gipsskivorna: ger dels bättre ljusidolering och dels kan man sätta upp saker på sina innerväggar. Bara en tunn gipsskiva är inte mycket att sätta hyllor, tv eller annat tungt på.
Oavsett tillverkare kommer ni också få lägga mer pengar på att måla klart både invändigt och framförallt utvändigt - om ni inte kan/hinner/vill göra det själva. Men sånt kanske ni redan har hunnit få koll på att det tillkommer?

Mitt råd är att verkligen detaljgranska vad som ingår i priset från en viss tillverkare, och fråga om mer detaljer och även om vad som INTE ingår... det gav oss flera överraskning som vi trodde skulle ingå i priserna.
- Jag skulle absolut inte bygga ett hus med sämre väggar eller liknande, än vad som ligger inom standard-nivåerna på marknaden. Be tillverkarna om en uppskattning på energi-förbrukningen för huset så ni kan jämföra. Under 200kvm brukar det ingår en Från-Lufts-värmepump, över 200kvm brukat det ingå Bergvärme redan i grundpriset.

Från Götenehus som är en tillverkare med redan från början hög nivå/kvalitet på allt som ingår, fick vi t ex på deras "Hällevadsholm" tvåplanshus på typ 197 kvm. byggyta ett grundpris på drygt 3,4 miljoner för enbart huset, inkl. gjuten platta på mark. Då ingår även t ex golvvärme på båda planen. När vi hade lagt in det mesta av vad vi ville ha och börjat rita om lite så gick samma hus på närmare 4 miljoner, och på det sätt vi till slut ritade om och byggde ut det så landade vi en bit över 4m-strecket, och snarlik prisnivå från Rörvikshus och Eksjöhus - som vi till slut valde. Då kommer vi dessutom lägga ganska mycket mer pengar på dyrare golv, kök, badrum, trappa, kamin m.m. utöver detta.

Så för mig låter 3mijoner som att man får acceptera att bygga väldigt snålt och med billiga standardval på alla ingående delar, för att komma under den siffran. Eller så får man vara beredd att göra en del jobb själva och kanske stryka en del tillval osv helt. Eller så får man bygga mindre.
 
Redigerat:
Tack för era kloka inlägg!

Det viktigaste för oss är att få 4 sovrum + 1 arbets-/gästrum, allt utöver det är bonus. Men vi resonerar som så att nästa hus ska vara vårat hem fram tills barnen flyttar ut om sisådär 18-20 år och måste alltså täcka även tonårsbehoven. Samtidigt älskar vi att resa samt har fritidsboende så vill inte lägga ned hela inkomsten på huset ifall räntan sticker upp rejält. Så därför vill vi helst hamna under 6 MSEK i totalkostnad.
 
mrjim
Har du kollat på LB-hus Optimal 179? Vi har valt att bygga med LB-hus och själva huset är billigare än 3 miljoner inkl platta på mark. Det är dessutom totalentreprenad.
Vi tittade först på Hjältevadshus Spira 194, men tyckte inte att fönsterplaceringen på övre plan var så bra. Vi tyckte inte att vi fick till rummen så bra.
 
Japp, 2.698.000 kr har vi fått för LB-Hus Optimal 179 i standardutförande exkl tillval.

Var återigen på Nybygget i Arlandastad för att titta på visningshusen. Tyvärr finns inte LB Hus, Myresjöhus eller Trivselhus där. Men de har ett Spira194 där samt ett Fiskarheden-hus som vi tycker är intressant. Lite för dyrt dock.
 
mrjim
Vi har tittat på deras visningshus i Vendelsö Stockholm. Inte riktigt en optimal 179, men nästan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.