Har fått upp ögonen på stenhus det senaste och funderar på ett stenhus i 2vån med ivarsson fibercement panel?
Finns de någon som gjort eller funderat på samma?
Måste något tätskikt på leca,lättbetongen om man skall ha panel eller?

Detta är dels för det estetiska, både ja och sambo tycker om "new England" stilen, samt att det går att göra självoch få ner kostnaden på huset.

Detta är en tanke ingen färdig lösning behöver lite hjälp tack!
 
Redigerat:
New England kåkar är väldigt attraktiva, varför vill ni göra en billig fejk kopia med cement panel? Sten är sten och trä är trä.
Tvivlar på att det är så mycket billigare att det är värt besväret (om det nu är billigare överhuvudtaget)
 
MurarRocky, Det va mest stommen vi tänkte o få till i sten, men har gått tillbaka till trä.
Sten är bra ur många perspektiv, tyvärr tror jag det blir lite för mycket för oss o ta och mura själv.

Sen är fibercement ivarssonpanel, ett riktigt fint alternativ till träpanel, (den som ser ut som trä)
Speciellt om man vill ha "underhållsfritt".
Då en utav mina värsta sysslor är just att måla så sparar man in kostnaden på ivarssonpanelen vs trä och akrylat färg. På 2st ommålningar (endast färgkostnad). Långsiktigt så passar de oss bättre och tvätta fasaden istället för och måla.

ca 300kr/kvm fasad räknar jag med ivarssonpanelen vs putsat ligger på 1000kr/kvm känns lite saftigt.
 
Det kanske är överspelat men jag har förstått att man borde putsa leca för att få den vindtät och således varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.