Vad är det för modell på era bosch?
 
Min var supergammal
 
Eriksgatan
Bosch SHU5922SK
Behöver köpa ett nytt filter till den. Det runda cylinderformade under fyrkantiga stora "silplattan" har börjat spricka i kanterna (efter 10 år). Var köper ni sådant?
 
Redigerat:
Eriksgatan
Andy78 skrev:
Har en ny bosch knappt 2 måander gammal med någon seluit torkning några kristaller som ska göra det torrare, fungerar inte alls disken är ändå lika fuktig som i en maskin som inte har det.
Även beläggningar på bestik och glas, autoprogrammet verkar helt värdelöst.
Registrerade du din nya diskmaskin? Om du nu inte var nöjd med den hade det varit smart.
Bosch har "100 dagar NöjdKund erbjudande". Se här.

Om du nu inte gjorde detta inom de stipulerade 14 dagarna, testa ändå. Berätta för dem vad som hände, dvs. att du inte kunde registrera diskmaskinen eftersom din dator var på reparation över sommaren pga. vattenskada från när den gamla Miele-diskmaskinen gick sönder. :rolleyes:

De är inte helt omöjliga att ha att göra med på Bosch.
 
Nej det gjorde jag tyvärr inte.
Ser att man får betala 495 kr för att returnera den.
Det jag ska prova är flytande diskmedel.
 
Vågar inte ropa hej riktigt än. Men det verkar som vårt problem med oren disk är löst.
Vi har alltid använt disktabletter (testat olika märken) med inbyggd spolglans. Men vi provade ändå det att köpa en separat flaska spolglans, fyllde på behållaren i diskmaskinen och ställde in att den skulle använda det vid varje disk. Disken har aldrig varit så ren och det där lagret med grus som brukade sitta på både tallrikar och glas har inte setts till en enda gång. Så Hallerudsbo var nog inte så fel ute som nämnde detta tidigt i tråden (y)

Trodde spolglans bara användes för att få lite snygg glans och skimmer i grejerna. Men det blir märkbart renare än utan separat spolglans.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vår Bosch är inne på sitt andra år och jag är inte nöjd med den. Först zeolittorkningen: Inte imponerande. Får inte finnas någon aldrig så litet konkav yta för då står det vatten kvar där efter diskningen. Diskeffekten: Inga problem under första 1-1½ året. Men sen - upptäckte nån gulbrun påbyggnad på silen, påminde om en svamp som stack upp där på diskmaskinsbottnen. Rostfria kastruller blev inte rena, svarta skaft på köksredskap blev grå och även diskmaskinsluckan hade en flammig beläggning. Kladdet på silen, och andra plastdetaljer, bestod av fett som lätt kunde diskas bort med varmt vatten och handdiskmedel. Efter några diskar var dessvärre problemet tillbaka. Körde nån otäckt parfymerad rengöringstablett som heller inte hade nån effekt. Provat med olika diskmedel, men upplever ingen förbättring. Lagt om till kallvatten utan effekt. Kört olika program utan att det blivit bättre. Spolglans får det hela att se bättre ut på diskgodset, men fettbeläggningarna kommer likafullt tillbaka. Varit i kontakt med Bosch, som i och för sig är trevliga, men som kör med förslag som motsvarar "Har du provat att starta om datorn?" Jag har levt i hushåll med diskmaskin sen 1960-talet och aldrig upplevt liknande problem och nu är jag beredd att än en gång utbrista: Det var bättre förr!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Salt och spolglans. Sedan maskinrengöringsmedel (en sån där engångsflaska som man sätter uppochner) ett par tre gånger om året när glasen börjar se ut som på TS' bild. Men jag har mycket hårt vatten.
 
Mkt mjukt vatten här och det har varit samma vatten i alla våra diskmaskiner genom åren. Kört utan avhärdning och spolglans i åratal utan problem. Trodde att en av funktionerna hos diskmedel var att de ska vara fettlösande, men här verkar det mesta fettet fästa på maskinens plastdetaljer.
 
A
Verkar som om den inte kommer upp i temperatur
Blir den varm?
 
Min diskmaskin saknar lucka/fack för avhärdningssalt. Finns det något man kan göra åt det? Typ hänga in en saltsten i maskinen eller liknande.
 
Kan rekommendera att rengöra spolarmarna. Jag brukar ta och blåsa ur dem riktigt noga med tryckluft. Då blir disken skinande ren igen :)
 
A
pelpet skrev:
Min diskmaskin saknar lucka/fack för avhärdningssalt. Finns det något man kan göra åt det? Typ hänga in en saltsten i maskinen eller liknande.
Cylinda hade tidigare i bruksanvisningen en anvisning om att lägga salt direkt i maskinen innan disk.

Men vad är vitsen? det finns ju ingen avhärdare att regenerera!!

OM man upplever att det är mycket kalk i maskinen typ en grå beläggning på inner luckan.
kör en tom maskin med ättika eller citronsyra ca 1/2 dl. Om det är kalkbeläggning på glas o bestick låt dessa åka med.
förebygg kalkbellägningar med att ha ättika istället för spolglans
 
A
sune73 skrev:
Kan rekommendera att rengöra spolarmarna. Jag brukar ta och blåsa ur dem riktigt noga med tryckluft. Då blir disken skinande ren igen :)
Eller köp en riktig diskmaskin med stora hål i de rostfria spolarmarna...
 
Vi har också en Bosch, och får sådär när vi råkat ställa ett för stort fat tokigt så att armen inte snurrar. Får det även i mina weissbierglas för att de är för höga, de får handdiskas, samt i andra höga glas om de står för långt ut i ett hörn, där inte armen riktigt når att spruta vatten ända upp i glaset.

Använder billigaste diskpulvret, samt salt och spolglans. Tabletter funkar inte, då vi har mycket mjukt vatten, det blir diskmedelssmuts istället då, samt framförallt onödigt dyrt, då det ska vara högst en halv tabeltt här och de är ju liksom besvärliga att dela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.