Hej
Var idag i kontakt med min kommun hur jag ska koppla alla rören vid en dränering.

Fick som svar att Dräneringsrören ska kopplas in på avloppet och allt vatten som kommer från hängrännorna ska kopplas in på kommunens dagvattenrör som ligger ute i gatan.

Jag reagerade på att dom sa att jag ska koppla dräneringsrören till avloppet som ligger i gatan. Drar man då ett helt nytt avlopp ut till gatans avlopp där dräneringsvattnet ska gå eller hur fungerar de?
Vad händer om drt blir stopp?
 
Låter märkligt. Dränering kopplas oftast in på dagvattnet. Kopplar du in det på avloppet och det blir stopp i kommunens ledningar kan det trycka upp avloppsvatten i din dränering
 
Lite så jag tänkte med. Så dräneringsvattnet ska kopplas ihop med dagvattnet som sedan ska ut till gatans dagvatten?
 
Ja, precis. Man sätter en eller två samlingsbrunnar där rören från takavvattning och dräneringsrör möts. Denna ska ha ett sandfång på c:a 70 liter. Från samlingsbrunnen går du med ett rör till kommunens punkt för dagvatten.

Byggmax har en bra video som beskriver detta bra tycker jag; https://www.youtube.com/watch?v=RZDRQLjoh5s

Kolla c:a 29 minuter in i filmen.
 
Om kommunen säger att det ska kopplas till avloppet är det säkert risk för översvämning vid skyfall i dagvattensystemet dvs vatten trycks bakvägen upp i dina dräneringsrör där du bor.

Om du har källare ligger dräneringsrören mycket djupare än dagvattenrören.

Du lär ju ha avlopp på huset? på utgående stam ska dräneringen kopplas (vet inte om man behöver tillverka vattenlås för eventuell lukts skull). Har du t.ex. en brunn i en källartrapp (utomhus) ska den också gå på avloppet.
 
Redigerat:
S
Här i kommunen så ska man också lägga dräneringen i avlopp och takavvattningen i dagvattenbrunn. Detta på grund av att dagvattenledningen ligger så grunt att dräneringen helt enkelt hamnar för långt ner.
 
Finns det minsta risk för översvämmning som Barnrikehuset är inne på så hade jag nog övervägt att pumpa upp dräneringsvattnet för att vara helt säker. Backventil lär väl vara nödvändigt om det ansluts till avloppet, men den om dräneringen är torr så torkar den upp och odören kommer ändå.
 
mexitegel skrev:
Finns det minsta risk för översvämmning som Barnrikehuset är inne på så hade jag nog övervägt att pumpa upp dräneringsvattnet för att vara helt säker. Backventil lär väl vara nödvändigt om det ansluts till avloppet, men den om dräneringen är torr så torkar den upp och odören kommer ändå.
Backventil låter bra, men hur gör man en sån nere i marken? antar att man måste komma åt och rengöra den. Kanske dra in röret under huset och göra en lucka i golvet? Annars antar jag att det blir typ manhål.

Fast en backventil behövs bara om det även är risk för översvämning i avloppssystemet vilket inte är säkert (om inte en massa dagvatten är anslutet förstås).
 
Freudiansk felskrivning, jag menade vattenlås och inget annat :)

Backventiler som ska hindra baktryck i avloppsnätet har jag dålig erfarenheter av. Problemet är att när skyfallen kommer så är det en klen tröst att kommunen sa att det skulle vara lugnt att ansluta till avloppet.... :)
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Låter som att det bästa är att koppla dräneringen på dagvattnet med en pump då?
 
Ja, det är helt klart det säkraste. Dock kräver det regelbunden tillsyn så man vet att pumpen fungerar. Har man också en dränering som det rinner konstant i så blir det förstås också en driftskostnad för pumpen.

Det rekomenderas att man använder en dränkpump med nivårör och inte de med den vanliga flottören eftersom den kan hänga sig om man har lite otur och då går pumpen torrt till slut och går sönder.
 
Jag röstar på ansluta dränering till avloppet om kommunen säger det. Det kan inte vara så allvarligt om det skulle hamna avloppsvatten där. Går avloppsvatten bakvägen kommer hur som helst problemen inomhus med bajsvatten vällande ur avlopp och toaletter vara en rejält mycket större huvudvärk.
 
Ska man satsa på en backventil i dräneringsröret så att vattnet inte kan trycka in i dräneringsröret vid ev. Översvämning?
 
Brukar alltid koppla drän på avlopp då översvämning nästan aldrig sker där, utan mest på dagvattnet då dessa system ligger på olika nivåer i gatan.
 
Låter som att det får bli att koppla drän pö avloppet. Men fortsätt gärna diskutera :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.