Jag och sambon har börjat hamna i husbyggar tankar... Tomt är löst då pappa äger mycket mark som vi får stycka av och därmed får köpa ifrån honom.

Men vi förstår att de är sååå mycket mer än bara det, var börjar man? Hur börjar man räkna? Börjar man med att ta in offerter? eller bör man börja i någon annan ände? Vi har gjort en lista på saker vi skulle vilja att huset innehöll (med planlösning, rum enklare tillval osv). Men de lär säkert ändras när man ser vad allt kostar.

Hur ska jag göra för att få ett humm om hur mycket allt kommer hamna på i slutändan? Samt var jag börjar i detta gigantiska projekt.
 
S
jag tycker att ni själva går igenom olika husdesigner och planlösningar.

finns inte det ni tänkt er skissa upp erat hus
 
  • Gilla
hannamarkusson
  • Laddar…
Ta reda på markförhållandena, det kan vara mycker avgörande för hur mycket grunden kommer kosta.
Kolla om någon hustillverkare har någon modell som faller er i smaken, i så fall kan ni få en mycket korrekt prisuppskattning direkt.
 
  • Gilla
hannamarkusson
  • Laddar…
En början kan vara att undersöka om du får bygglov.
 
  • Gilla
hannamarkusson och 1 till
  • Laddar…
Som haavard säger, prata med kommunen om möjligheten att få bygglov. Vi fick ett blankt nej när vi funderade på att stycka av från svärföräldrarna och bygga, med motiveringen att man inte fick bygga på jordbruksmark/åkermark.
 
Redigerat:
  • Gilla
hannamarkusson
  • Laddar…
Jag och sambon har kikat på olika hustillverkare och det är många som har modeller som faller oss i smaken, vi har inte så stora krav utöver de vanliga som många önskar sig. Därför passar många modeller. Vilka hustillverkare är billiga och bra? Vi vill ha någon som är bra men behöver inte va dyraste design modellerna utan mer en väldigt enkel vanlig men med en leverantör som inte kronglar.

Vi har kollat markförhållandena lite lätt och vi behöver inte spränga, men vi behöver såga träd, annars är marken väldigt plan, vad mer behöver vi kika på angående marken?

Jag mailade precis kommunen och lantmäteriet och frågade om kartor och om det skulle finnas möjlighet att få bygglov där. Det är mer som en skogsdunge/ö med träd. Så det ligger inte på en åker/äng. Är det något mer som man brukar få stopp på när det gäller bygglov?

Vad mer bör jag kolla?
 
Jag kan nämna att vi har kikat på bland annat fiskarheden villan och där faller modellerna som heter Lövsångaren, viggen och Lommen.

Jag kan passa på och skriva våra önskemål med hus, de här är de vi önskar som sagt, jag är väl införstådd i att man får kompromissa bort vissa önskemål för att priset ska bli mer passande, men om man drömmer fritt så ser önskemålen ut såhär:

- 1-plans hus!
- Kök med köksö där både spis och vatten är draget till.
- Ett badrum med stort badkar och en liten toalett där endast toalett och handfat finns.
- Vardagsrum med sammanhängande matsal som är kopplat till köket.
- Entre till höger om huset alt. mitten.
- Tvättstuga i huset där även en stor disko finns (mer som ett bebisbadkar) samt utrymme för skötbord.
- Ett huvudsovrum samt 2 rum som kan bli blivande barnrum i framtiden
- Gärna en klädkammare
- Gärna att Vardagsrum, sovrum och en toalett i anslutning till varandra.
- Sambon har önskemål om en grov entre och garage
- Gärna altandörr ut ifrån matsal/vardagsrum
- Stor hall så kommande barnvagn ej står direkt innanför dörren så man ramlar över den, utan en vrå där den passar.

Som sagt, drömma kan man alltid :) och jag känner att de är bra med en lista som man sen kan försöka matcha :) Just nu är det ju bara jag och sambon och djuren men bygger vi så gör vi ju det för framtiden och då lär man tänka på kommande barn.
 
hannamarkusson skrev:
Vi har kollat markförhållandena lite lätt och vi behöver inte spränga, men vi behöver såga träd, annars är marken väldigt plan, vad mer behöver vi kika på angående marken?
Om marken består av grus eller sand så kan det räcka att täcka av matjorden och ni har en färdig yta att börja anlägga grunden på. Men består marken av jord eller lera så kan ni tvingas gräva ut och återfylla stora mängder. Det kan skilja mycket stora pengar på dessa båda extremfall, sen finns det såklart en massa mellanting också. Men det måste såklart undersökas innan man kan budgetera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.