Vad heter en sån här och är det någon som har förslag på var (utöver byggnadsvårdsbutikerna) man kan köpa en nytillverkad eller begagnad sådan?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fallklafftablå.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Jag har sett dessa på Tradera några gånger och då även sett de kallats för, pigkallare, rumsbetjäningssystem, pigtittare, betjäntkallare.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vad gör den? Eller, ja, vad är syftet med den? :p
 
Man trycker på knappen i sitt sovrum eller var man nu är, så ringer eller klickar det i den här mojängen som ofta sitter i serveringsgången mellan köket, matsalen och jungfrukammaren. Jungfrun hör ljudet, kollar numret och ser vilket ring hon ska springa till och fråga vad som önskas.

Fanns en sådan i mina föräldrars hus byggt på 30-talet, dock var knapparna i rummen bortrenoverade.

En personsökarversion av intertelefon kan man säga :-D
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Jag har sett dessa på Tradera några gånger och då även sett de kallats för, pigkallare, rumsbetjäningssystem, pigtittare, betjäntkallare.
Pigtittare är väl ändå en spegel med en låda under? Det har i alla fall jag blivit itutad jämt.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Pigtittare är väl ändå en spegel med en låda under? Det har i alla fall jag blivit itutad jämt.
Jag skrev enbart sökorden jag hittade på Tradera. Kan kanske vara någon lokal benämning att kalla dessa för pigtittare och jag tror pigan tittade mer på fallklafftablån, än spegeln med låda. :)
 
Aaah, nu fick man lära sig nåt nytt! Tack Anna_H :)
 
Användes på sjukhus, hotell och liknande också.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Den här varianten var nog den mest vanliga på sjukhus, industrier mm
bild-004_178604029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släkt, lysande och blinkande ger dessa fem lampor en massa variationer. Fungerade så att varje anställd hade sin kombination och oftast kontaktade växeln, om den kombinationen började lysa.
 
Såna där påminnelser om forna tiders dåliga arbetsförhållanden skulle fördärva hela hemkänslan om den hängde på väggen hemma hos mig...........
 
Förstår inte riktigt hur den där påminner om dåliga arbetsförhållanden, klassamhället kanske.
 
A
Min mormor har en sådan i sitt hus, en fallklafftablå med många "klaffar". Det huset har en gång varit ett ålderdomshem.
 
pjkw skrev:
Förstår inte riktigt hur den där påminner om dåliga arbetsförhållanden, klassamhället kanske.
Dålig lön och långa arbetsdagar och tungt arbete och förnedrande behandling.........
 
Allt har sin historia så även slott och herrgårdar, det var kanske inte sakerna i sig som var problemet😕
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.