Hej,
Behöver få ventilera lite, vi har nyss köpt en bostadsrätt av radhustyp om 2 våningar med mekanisk frånluft. Det är tre sovrum på ovanvåningen och ett litet badrum. Bostadsrätten har för 2 år sedan fått radonsug installerad och rören till denna går från plattan i vardagsrummet upp till övervåningen och via ett av sovrummens garderob vidare upp till vinden och till själva aggregatet.

Nu till problemet om man sover i det sovrummet där röret till vinden går. Så upplever vi att man blir torr i ögonen, torr i halsen, tecken som jag tolkar som någon form av mögel påverkan. Det luktar inget om man stänger dörren, däremot om man stänger dörren till rummet och stänger friksluftsventilen så upplever vi en svag "instängd" lukt, inte mögel, kanske svagt åt det jordiga hållet.

Nu till min teori, vad jag kan se har de dragit röret från radonsugen genom bjälklagen från nedervåningen och upp till ovanvåningen och upp på vinden och vad jag kan se har de inte satt någon form av tätning mellan de olika bjälklagen inte heller upp till vinden. När jag för ett par veckor sedan stod i sovrummet och hade garderobsdörren där röret finns öppet, så upplevde jag ett kalldrag från hålet runt röret till radonsugen. Draget kom uppifrån. Det började klia i halsen och i ögonen, det kändes som om jag gått in i ett rum med mycket damm i luften. Det gjorde att jag tycket det var konstigt så jag gick upp på vinden och kollade lite.

På insidan av taket sitter det plastmattor, typ platonmattor, vilket jag aldrig sett förr, varför gör man så? Sedan verkar det som om isoleringen består av lösullstyp som är sprutad. Det jag också märker är att på ena sidan ligger ullen platt och har ett tunt lager av något som ser ut som dam eller lite sågspån på, medan andra sidan där är ullen uppluckrad och ojämn. När jag känner i ullen på den uppluckrade sidan hittar jag röret som de har dragit till radonsugen så det är därför som ullen är uppluckrad.

En fråga som kommer upp, hur påverkar att man rör runt i ullen dess isoleringsförmågan? Kan det vara ull som kommer ner i sovrummet och gör att man blir torr i ögon och hals? Eller är det troligt att det finns mögel uppe på vinden och när de rört runt så kan mögelsporer komma ner via hålet runt röret? Tittar jag på takstolar och så ser jag inget som ser konstigt ut, men jag är som sagt inte så kunnig på sånt här. Däremot ser jag torkade vattenringar på spånskivorna som man går på. Så det verkar som om det varit fukt där uppe, men det är kanske naturligt? Borde det lukta något om det är mögel på vinden, det luktar inget konstigt där uppe.

Det jag har gjort är att jag satt fogskum runt hålet uppe vid inner taket och upplever att det blivit lite bättre, men troligen är det bara inbillning. Jag inser att jag måste ta dit någon som tittar på detta men skulle vilja ha lite teorier kring vad det kan vara från alla kloka människor här.

Så mina frågor är:
Brukar man ha platonmattor på insidan av taken?
Hur vet jag om det är mögel på vinden?
Kan det ha något med radosugen att göra? Typ att det kommer upp något från hålet?
Det som ser ut som damm/ sågspån kan det vara mögel?
Om det är fukt borde lösullen vara blöt eller ska jag försöka känna i botten av lösullen?

Alla tips och tankar mottages.
 
Kan uppdatera att jag fått veta vad plastmattorna på insidan av taket är. Det är taken! Tydligen gjorde man så en period. Har även fått veta att vattenfläckarna på spånskivorna kommer från ett gammalt ventilationssystem som de bytt ut för ett par år sedan. Föreningen ska även skicka dit en fackman som ska titta på saken. Får se vad den personen kommer fram till
 
Jag har lite funderingar kring radonsugen. Som det ser ut nu så har firman som gjorde det borrat hål i vardagsrumsgolvet i ett av hörnen och sedan har det satts upp spånskivor som en trumma runt röret. Som sedan går via taket i vardagsrummet upp i garderoben i sovrummet där vi upplever obehagen.

Min fråga är om det är otät vid borrhålet, kan det då sugas upp luft som går via "trumman" av spånskivor upp i garderoben för att sedan spridas i rummet?
Kan det vara läckande luften från plattan som ger dessa symtom?

Jag gjorde nämligen ett experiment och slog av radonsugen några timmar utan att säga något till min fru, efter en stund började hon klaga att nu kände hon av det i vardagsrummet också.

Jag upplevde att det blev bättre i sovrummet, men det är kanske önsketänkande eller placeboeffekt.
 
Redigerat:
Någon som har ergarenhet av detta med radonsug ser detta ok ut? Det verkar som de fäst sugen mot golvet direkt. Som jag förstår det så ligger golvet direkt på plattan.
20151106_180313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.