Vilken höjd ovan spishällen bör man montera köksfläkten?
Vi har inga överskåp i köket och är ganska långa personer.
Finns det någon standard?
Fläkten är Ikeas Klarluft.
Behöver ett snabbt svar, eftersom byggarna kommer att fråga snart.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80304583/
 
Minst 50 cm om jag minns rätt, mer om det är en gasspis p.g.a. brandsäkerheten. Någon övre gräns finns ju inte, har ni inga överskåp och ni är långa så skulle jag satt den på 65-75 cm. Effektiviteten avtar ju högre man sätter den förstås men det borde finnas rekommenderade mått i monteringsanvisningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
halindgren och 1 till
  • Laddar…
Tack.
Står bara minst 50 cm i monteringsanvisningen
 
Mikael_L
Precis så, det finns två mini-höjder över häll som man måste beakta.
För el-häll är det 50cm över, för spis med öppen låga är det 60 eller 65cm, jag är osäker på vilket.

Sen är det valfritt att ta högre, och var det passar beror ju på många faktorer, såsom egen längd, hur djup fläktkåpan är och hur den är utformad, hur belysning och reglage osv är placerade, hur bra den suger, hur mycket plats man vill "rädda" ovanför fläkten, hur hela kökets design är. osv

Ja så detta inlägg blev ju tråkigt nog inte det minsta handgriplig hjälp. :surprised:
(än så länge)


Men själv satt jag den på 67cm över spisen, 157cm över golv då våra bänkar är på standardhöjden 90.

Fläkten är helt fristående här och behöver liksom inte linjera med något annat för att se bra ut, så jag valde den höjden lite på måfå för att inte skymma för det jag håller på med på spisen. Jag har tidigare haft en fläkt på 50 cm och var väldigt irriterad på att hela tiden behöva kröka rygg för att se vad som händer i grytor på spisen. Så nu skulle det inte bli detta problem.

Nu har spisen använts bra länge såhär och det blev så småningom färdigkaklat och jag kommer att sänka fläkten några cm då jag numera är helt säker på att det kommer funka helt OK ned till 60cm höjd också. Höjden som kommer bli är inte bestämd, men jag tror det kommer bli 61-63 cm.

Fläkten här är 48cm djup och jag själv 182cm hög.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 3 till
  • Laddar…
Tack
Vill ha den så högt som möjligt utan att den tappar suget från spisen.
Sen får det väl inte bli dumhögt heller även om jag är 193
 
Bosch har en bra pdf om tips för köket att ladda ner på deras sid
http://www.bosch-home.se/Files/Bosch/Se/sv/Document/Brochures/SE_Bosch_110425.pdf

I början finns en snabb översikt som visar måtten.

Fläktkåpa (finns undantag enligt Bosch, kolla pdf:en)
min 55 över el,
min 65 över gas

Utdragbar fläkt
min 43 över el,
min 65 över gas

Fläkt för inbyggnad i kåpa
min 65

Fläkt underbyggd
min 65

Måtten är i cm
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Vissa tillverkare anger även rek höjd, vår SIemensfläkt på 650mm tex

 
Jag är 175 och har monterad fläkt enligt rek. 670. Borde kollat mer innan, då jag slår i näsan varje gång jag använder den inre delen av hällen!
Stäm av med damen (som väl är där mest) innan.
 
Satte den med lägsta höjd 800 mm över bänken som är 930 mm.
Det var den högsta höjd som gick i förhållande till taket, utan att börja kapa i plåtdelar.
Jag är 193 cm och frun relativt lång också.
Det blev bra iallafall, oftast räcker det att köra den på lägsta fart för att få tillräckligt sug.
(Fläkten är IKEA-Klarluft).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.