1982, då vi köpte vårat första hus (1896) har vi fått tips från en gammal gubbe.
Att börja uppeifrån och ner.
Först att fixa till taket för att det skulle hålla tätt. Sen fönster och grund.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som ett bra renoveringsobjekt förutsatt att stommen är frisk och välbyggd. Litet röta hittar man alltid i ett gammalt hus men allt som är gjort av trä går att reparera i det oändliga. Tyvärr vill kostnaderna skena iväg när man börjar med illa rötskadade eller söndersågade stommar.
Om ni en gång har en frisk stomme får ni inte förstöra den. Det borde finnas något straff för folk som moderniserar planlösningen i gamla timmerhus genom att såga bort mellanväggarna som håller ihop stommen. Något årtionde efter en sådan modernisering brukar de ringa och fråga om jag kan komma och förstärka stommen då väggarna har börjat bulna och sätta sig. Skadorna kommer nämligen långsamt.....och i många fall är enda fullgoda reparationsmetoden att plocka ned hela huset och sätta upp det igen med nytimrade mellanvägar. En dylik stomrenovering blir givetvis totalt fullkomligt sanslöst dyr.......så såga INTE bort mellanväggar.

Om vi nå antar att ni har en hyfsat frisk timmerstomme att börja ifrån så blir det att ta sig en titt på golven. Man får räkna med att ta upp golven i alla rum och helst byta fyllningen mot ekofiber eller liknande. Förr isolerade man ofta med mossa eller "tveittmörjo" det vill säga spånblandad jord från vedbacken. Isoleringen brukar ha sjunkit rejält och då blir det golvdrag. Ofta är någon bjälke rutten och måste bytas.Jag tycker att man skall ta loss gamla plankgolv försiktigt och sätta in dem tillbaka då man är färdig. För bra kvalitet för att slängas bort.

Gamla fönster av kärnfuru är gjorda för att hålla i 100-200 år. Moderna fönster är gjorda för att hålla i 30 år. Jag tycker att ni skall granska fönstren noga och se om de är friska. De som är någorlunda friska tycker jag att ni skall be någon lokal snickare snickra innerfönster till. Jag skulle själv beställa innerbågar med värmeglas om huset vore mitt men byggnadsvårdsfolk vill ha traditionella spröjsade innerbågar.
Mot söder är fönstren vanligtvis kaputt och då kan man ju beställa nya av någon lokal snickare så att de passar in i stilen. Moderna fabriksfönster på ett gammalt hus passar "som glasögon på en älg" som finnarna säger.

El och vatten och slask är med 98 procents sannolikhet totalt kaputt och måste förnyas.

Om brädslagningen på utsidan är dålig så lönar det sig att tilläggsisolera till exempel 5 cm och driva timret ordentligt när man byter bräder. Man behöver ju inte brädslå om alla väggar. Östväggen brukar stå sig bäst så den kan hålla 100 år längre än de andra. Det är onödigt slöseri att bräda om väggar där bräderna är i skick. Är någon bräda rutten så byter man den.

Jag har den uppfattningen att man inte skall tilläggsisolera insidan på ett timmerhus. Av den orsaken att fuktig luft som går från rummet ut genom isoleringen kondenseras när den möter den kalla insidan på timret. En tilläggsisolering på utsidan har nästan ingen risk för fuktskador och så behåller man timrets förmåga att jämna ut inomhustemperaturen. Jag har den uppfattningen att man skall isolera med ett material som kan ta upp och ge ifrån sig fukt. Det betyder inte bergull och inte glasull. Ekofiberskivor och linullsskivor har däremot den förmågan. Plast och fuktspärrar i väggar och tak fungerar nämligen inte ihop med gamla timmerhus och både glasull och bergull samlar fukt om de inte skyddas av en fuktspärr på insidan av väggen.
Det finns hundratals gamla hus tilläggsisolerade med glasull och med plast i väggarna men ägarna har tagit en risk och satsat sitt hem och sin hälsa i det stora mögellotteriet. Somliga vinner och klarar sig utan mögel medan andra förlorar och får mögel i huset. Det är onödigt att spela hasardspel på det viset.

Innertak och innerväggar brukar ju folk ha pippi på att rikta upp och förse med nya köpeytor men jag tycker att de gamla paneltaken och de litet sneda timmerväggarna och det äkta hantverket har en speciell charm. Dessutom sparar man enorma summor på att bara spika skivor rätt på timret i stället för att kila och skåla allting rakt. Vissa väggar måste man tyvärr ändå skåla raka för att kunna gömma installationer och för att få upp köksinredningen utan värre mankemang men jag tycker ni skall hålla de väggytorna till ett minimum.

Skorstenstopparna får ni räkna med att mura om. Det lönar sig alltid att titta noga före man river dem för man kan ha tur och träffa på en fullt frisk skorsten som håller i 100 år till och då sparar man en väldig massa arbete och pengar.....men de flesta skorstenar i ödehus är tyvärr mer eller mindre fördärvade av vatten och frost. Frågar är hur långt ned skadan går. Till vattentaket eller ett par meter ned eller ända till murgrunden. Det vet man först då man har undersökt den.

Räkna med att renoveringskostnaden blir i samma storleksklass som ett nytt elementhus..... med den skillnaden att ett respektfullt och väl renoverat gammalt hus har goda förutsättningar att klara sig 100 år tills nästa store renovering och sedan 100 år till och sedan kanske ännu längre. Ett modernt elementhus är i allmänhet tänkt att rivas efter 40 eller allra mest 50 år.

Lycka till med ert fina hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
GubbSnor och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett vackert hus måste jag säga, jag tycker om den där stilen, stora vackra spröjsade fönster symmetriskt placerade, lite klassicism och så.
Och på bilden ser det verkligen inte ut som något omöjligt projekt, iaf sett från utsidan.
Men visst, alla installationer är ju gamla och säkert i princip slut, så en hel del jobb och pengar blir det redan där.


Men jag tycker att ni först och främst ska fråga er om ni vill bo i det huset, i ett sådant hus.
Gå in och insup känslan av gediget trähantverk, men snett och vint, och springor och glipor. Tänk er att bara förnya sliten målning, fixa till det som tidens tand nött ner.
Gillar ni det?

Är tanken att huset ska bli som ett modernt hus, med spikraka släta gipsskiveväggar överallt, klinkergolv, flashigt kök, spotlights i taket osv osv så tror jag det är fel hus att sätta igång med.
Då är det bättre att ni river skiten direkt och bygger en smålandsvillan, eller älvsbyhus.
Ni får då ett modernt hus rätt igenom, med lägre driftskostnader, och kommer billigare undan.

Men om huset även är rätt OK inuti så känns det ännu bättre om ni hittar en köpare som är byggnadsvårdare, och köper en annan tomt istället.


Men det där huset tycker jag verkar ha kvalitéer som gör det värt att rädda och dessutom affektionsvärde.
Men förstör det inte genom att försöka tillverka ett modernt hus utav det gamla, utan låt huset vara vad det var tänkt från början, med undantag för vissa väl valda delar; t.ex. vill de flesta inte ha bad/toa i 1860-tals-standard. :)
 
  • Gilla
oliva och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och tilläggas ska ju göras, att om ni bevarar så mycket som möjligt av huset som det är, desto billigare blir ju renoveringen.

Bara måla om en vägg kostar bra mycket mindre tid och pengar än att räta upp en lite sned vägg, regla på, fälla in el, och sen få på gipsskivor för att avsluta med färg eller tapet.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
M
Tänk även på att en timmerstock som har ruttnat lite eller blivit lite angripen av småkryp INTE behöver betyda att den måste bytas i första taget. Ofta går det att skära bort den skadade delen tills friskt virke påträffas och sedan glatt fortsätta med livet.
Detta skall så klart göras tillsammans med en person som är införstådd och kunnig på området.

Vissa timmerstockar kan man även kapa bort det skadade området helt och sätta dit en ny bit timmer som fogas samman med de gamla (nu två) stockarna på ett speciellt sätt med en låsning.

Anledningen till att jag skriver ovan är att det aldrig går att göra ett ingrepp ogjort om man tar bort 170 år gammal historia. Man kan komma att få ångra sig bittert resten av tiden man äger huset.
Rådgör därför in i det sista med både dig själv, din andra hälft och eventuellt byggnadsvårdare innan ni förändrar något.

Vet att det tjatas mycket om detta med att behålla det gamla i tråden så nu ska i alla fall jag sluta med det! ;-)
 
Jag tycker precis som Mikael_L - älska huset som det är. Lite snett, vint, dragigt och patinerat. Moderniteter kan ni lätt få in ändå. El är bara att dra utanpåliggande upp från grund, källare och vind. Internet kan ni köra hyfsat bra trådlöst -100 Mbit kan ni nog få ut överallt i huset med 2 moderna 802.11ac accesspunkter. Badrum med plastmattegolv och målat system passar nog rätt bra med husets fysik.
 
  • Gilla
Caroline och 3 till
  • Laddar…
Jättemånga superbra inlägg, mycket informativt.

Finns det en rimlig möjlighet att fixa iordning nuvarande fönster så är det något vi såklart vill, och efter att ha läst era kommentarer så verkar det ju inte vara några större problem.

Vi har inget emot att det är lite snett och vint, dock är det ingen känsla jag ens fått när jag varit inne i huset. Det är något vi kommer försöka bevara ungefär som det är. Det sitter många fina tapeter som tyvärr är lite sönderrivna och annat, men att försöka efterlikna den stilen är något vi kommer försöka sträva efter ifall vi tapetserar, men vi är inte riktigt så långt i planeringen än. :)

Något vi dock kommer göra ifall vi tar oss ann projektet är att ändra på planlösningen. Utrymmet i mitten av huset där köket är nu är helt enkelt inte lämpligt för att ha ett kök i. Dessutom är kök/badrum och tvättutrymme något som vi vill ha i modern standard. Vi har ingen vilja att bo i ett museum.
Dock handlar förändringarna i planlösningen egentligen mest om att dela av ett rum uppe (och ta upp en dörr till det nya rummet, även om jag blev lite orolig när jag läste heimlaga's inlägg.) Men vi måste ha 1+2 sovrum för våra familjebehov, så de är lite make or break.
Övriga förändringar på planlösningen blir att sätta upp några väggar för att få badrum, och sen stänga av några dörrar för att skapa användbara rum.
Iallafall som vi tänker nu. Jag förstår att många motsäger sig att ändra sånt här, men man ska ändå kunna bo i huset.

Är det ens någon idé att ta med en sån här http://www.jula.se/catalog/verktyg-...trument/fuktmatare/digital-fuktmatare-405036/ och mäta fukten i väggarna imorgon?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K
thimon, byggnadsvårdstänket är inte att motsätta sig modern standard. Men man behöver gå tillväga på rätt sätt, annars bygger man in risker i huset som skapar problem längre fram. En felaktig renovering sänker också husets marknadsvärde medan en kunnig renovering ökar värdet, mycket. Du fick ett gott råd att läsa boken "Så renoveras torp och gårdar". "Stora boken om byggnadsvård" av Göran Gudmundsson är också en bra inspiration,

Att byta funktion på rummen alltså flytta köket, att stänga igen dörrar eller sätta upp väggar är inte lika allvarligt som att slå ut väggar eller bryta upp innergolv för att skapa rumshöjd upp till taket, som någon pappskalle gjort i en 1800-talsgård jag tittar på nu. Byggnadsvård handlar inte om att återskapa stilen. Välj de tapeter som ni tycker är snygga. Och gör ett badrum, såklart! Men kolla i de där böckerna så blir det bra gjort.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nej spara de pengarna till viktigare saker. En vass kniv och en liten kofot är bättre än alla fuktmätare i världen då man konditionsgranskar ett gammalt hus.
Virke som inte har ruttnat eller möglat är per definition tillräckligt torrt. Ruttet virke känner man igen. Påväxt av olika sorters svampar känner man också igen.
Väderbitet och ruttet är två skilda saker. Virke kan vara väderbitet utan att vara ruttet. Litet röta i ytan har ingen betydelse om man kan få bort fuktkällan så att svampen dör och inte växer vidare inåt i träet.


Det är inget fel i att ni vill ändra planlösningen. Det gäller bara att ni gör det utan att fördärva bärande väggar. Grovt sett kan man säga att det mesta som är timrat är bärande.
Någon enstaka 90 centimeters dörröppning kan man tillåta sig att såga upp till och med i en timmervägg om man väljer stället korrekt och gör arbetet korrekt. Det är en kompromiss man ibland är tvungen att göra för att få ett fungerande hus.
 
M
Detta är en av de stora anledningarna (förutom det jag redan skrivit om) till att jag rekommenderat boken. Oftast är innerväggar i timmerhus antingen bärande eller stöttande. Det gör att man inte bör såga upp reglar/bjälkar hur som helst då det kan leda till direkt fara senare. Vet man dock vad man gör så är det inga problem.

Läser du boken så kommer du sen antagligen förstå varför det tjatas så mycket om att bevara bygghistoria. Svensk bygghistoria är faktiskt ganska fenomenal!

Som du märker är det ett ämne som många går igång på :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Mycket fint hus. Ska bli spännande att följa:)

Ni råker inte ha bilder från insidan. Det skulle berätta mer om huset, ex kök, badrum entre mm.:)
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon planritning?
 
Läs första inlägg! Längst nere hittar du planritning som pdf.


Bara att läsa...
 
Gratulerar till ett fint hus. Ett hus av denna typ vårdar man och renoverar varsamt. Mitt grundtips är läs , planera och räkna. Sätt dig i varje rum i en timme och ”känn in” rummet. Tankarna kommer ur tystnaden och huset kommer tala med dig. Hitta en rådgivare som har dokumenterad erfarenhet av denna typ av projekt och som du litar på. Hus från denna tid byggdes med tyst kunskap. Jämvikt uppnåddes genom tillämpning av 1000 tumregler och kunskaper som evolutionärt växt fram och prövats. Rubbar man jämvikten, hämnas huset på dig. Städa, frigör och undersök. Huset måste ”röntgas” och även det fördolda undersökas. Dokumentera och ta mycket bilder. Min erfarenhet av denna typ av projekt är att ”going slow is going fast”. Grundregeln är att undvika high tech (alltså allt i denna definition uppfunnit sedan 1920:)). Felaktiga färgval, tätskikt, isolering mm kan rubba jämvikten med förödande resultat. Lycka till och hoppas att få se var resan slutar.

Remember that amateurs built the Ark and it was the professionals that built the Titanic
 
Hej Thimon! Vackert hus! Om ni inte redan känner att ni hittat den perfekta planlösningen för era behov så skulle jag skicka in min fråga till tidningen Gård och torp där man kan ha tur och få hjälp av byggnadsvårdskunnig arkitekt med att rita upp fungerande lösning. Vg hantverkare/byggnadsvårdare i Småland så skulle jag kolla www.byggnadsvardqvarnarp.se till att börja med. Tidningen listar dem som ett nätverk av 30 småländska entreprenörer som erbjuder renovering, restaurering, antikvarisk- och byggnadsteknisk rådgivning. Det finns fler listade för Småland, du kan kolla listan under hantverkstorget på tidningens hemsida www.gardochtorp.se Sen tipsar jag om nya programmet på ettan som börjar på måndag 20.00 "Det sitter i väggarna" och som tydligen ska handla om byggnadsvård. Kan kanske bidra med inspiration till dig och din fru. Lycka till med renoveringen och med att hitta balansen mellan modernt och funktionellt och bevarandet av det gamla husets alla fördelar och själ :) Jag sällar mig till skaran som uppmuntrar att bevara istället för att byta ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.