DSCN0692b.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har spånskiva som golv uppe på det 22mm ekplank
jag har tänkt lägga klinker framför spisinsatsen.

Klinkern är 10mm så jag skall ha fog + någon form av distansmaterial som blir 12mm
klinkern är stora bitar... 48x48cm så det måste bli stabilt annars spricker det när nån på pin ki hoppar..

Hur skall jag göra flytspackla blir väl lite tunt, kommer det hålla.
Distansmaterialet bör nog vara runt 8-9mm.

Hur skall jag göra?

HÄLP!!:confused:
 
Redigerat:
Limma en 6mm gips med Ardex S48 och sätt plattorna i X78
Inte helt enl regelboken men det kommer troligtvis att hålla
 
Du menar vanlig reparationsgips

Ja när jag läser Ardex beskrivning så tror jag du har rätt..
 
Japp rep.gips
 
Minerit finns i flera tjocklekar. Om du hellimmar minerit och skruvar med cc200 eller så, kommer det garanterat att bli tillräckligt styvt.
 
S
jbr skrev:
Minerit finns i flera tjocklekar. Om du hellimmar minerit och skruvar med cc200 eller så, kommer det garanterat att bli tillräckligt styvt.
har du hittat annan än 12mm och 9mm?
 
Vanlig Minerit ska man inte sätta plattor på då den rör sig ganska mycket, Minerit VT funkar
Nu har dom väl bytt namn
 
SBH skrev:
har du hittat annan än 12mm och 9mm?
Just minerit har numera tydligen färre tjocklekar jämfört med för ett antal år sedan. De har dock även en 6mm tjock skiva för fasad som heter Windstopper.

Annars får man leta hos andra tillverkare av cementbaserade skivor. De är ju helt snarlika Cembrit (minerit) men har andra tjocklekar.

Här kan man leta lite:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/cementbaserade-och-cementbundna-skivor/61/sok?kategori=&page=1

T.ex:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/produkt/cementbaserade-och-cementbundna-skivor/dlh-fibercementskivor/39905

Det svåra är väl som alltid att hitta en återförsäljare...
 
nino skrev:
Vanlig Minerit ska man inte sätta plattor på då den rör sig ganska mycket, Minerit VT funkar
Nu har dom väl bytt namn
Nja, jag diskuterade faktiskt det där ganska ingående med tillverkaren för ett antal år sedan.
Just hellimmat samt skruv cc200 var en metod de förordade.

Jag har faktiskt lagt 45x45-plattor för 6-7 år sedan på ett sådant underlag och det blev väldigt bra.


Men som sagt, det är heltäckande lim mot spånet i kombination med skruv som skapar styvheten.
 
Ardex S48 ska inte skruvas, drar man i nån skruv för att underlaget är ojämnt så ska den skruvas ur efter härdning.
Har för mig att vanlig Minerit innehåller spån så den rör sig med luftfuktigheten så den är inte lämplig för plattsättning, sen kan det mycket väl hålla...
Har rivit äldre kök där det suttit kakel på masonit i 40-50 år utan sprickor eller plattsläpp.
 
Jo, fast det beror lite på vad man är ute efter...
Metoden med lim och skruv syftar till att styva upp underlaget, inte enbart att göra materialet dött och hindra rörelser beroende på variationer i fukt och temperatur.

I just det här fallet uppfattade jag det som att TS var orolig för att underlaget inte är tillräckligt styvt och utifrån det förordar jag hellimmad och skruvad cementbaserad skiva.
Just my two cents.
 
Stämmer jag är lite orolig att det inte blir tillräckligt styvt.. Nu kommer ett problem till som jag glömde påtala...
Det ligget vatten värme under spånskivan och just den ytan där jag skall lägga klinkern var mina markeringar för vart rören är bortslitet.. Lite skruvar kan jag få ner men inte runt kanterna.. :surprised:
Mot framsidan och så kan jag sätta en rad mitt på men inte längst den sidan där spisen sitter.. Jag får skruva så mycket jag vågar.. Jag har provat med vanlig minerit vid nått tillfälle förut och råkade då glömma den ute i en regnskur.. den blev ganska så mjuk efter det.


Är det är den här skivan ni menar?http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor/cembrit-ws-900x2700

Humant pris... :)
 
Redigerat:
Limma en 6mm rep.gips med S48 och lägg plattorna, skippa skruvarna helt
Det brukar hålla med klinker på spånskiva om man använder S48
 
kulle
Instämmer med ninos förslag, det kommer garanterat bli bra.
 
Nino jag kör på ditt förslag... Tack!
repgips skivorna brukar vara armerade så dom är ju lite x-tra styva.. Jag kör med såna..
skall se om Beijer har Ardex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.