Hej!

Va roligt att så många har skrivit.

Det är torpargrund, eller någon form av mindre källare utgrävt under halva huset, som man går in i utifrån. Jag var nere där och kände ingen lukt, men å andra sidan vet jag inte exakt vad jag ska lukta efter. :)
Köket som är där idag är mer eller mindre en diskho och en gammal spis, dessutom vill vi nog inte ha köket där det är beläget idag (i mitten) utan skulle nog vilja ha det nån annanstans och ha toaletten i mitten. Men det är långt tills vi behöver bestämma oss om det.

Huset är byggt 1865. Det ligger inte nära någon storstad men ca 2km från ett samhälle med skola dagis och affär. I Kalmar län.
Fönstren är 1-glasfönster som är trasiga på vissa ställen, vore kul att behålla ramarna men det känns dyrt om man behöver specialbeställa glas, något vi får kolla upp såklart.
Vår kostnad skulle vara att betala för en avstyckning av tomten från övrig mark samt renoveringen då, och markarbete. Altan vore trevligt.

Vad är ett smidigt sätt att kolla efter fukt? Hygrometer?
Samma fråga för mögel.
Väggarna är timmrade. Vad innebär det? Det känns spontant väldigt bra.
 
thimon skrev:
Hej!

Fönstren är 1-glasfönster som är trasiga på vissa ställen, vore kul att behålla ramarna men det känns dyrt om man behöver specialbeställa glas, något vi får kolla upp såklart.
Det är inte dyrt att skära till rutor själv.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Att fixa lite glas är ju ingenting mot allt annat jobb.
Att få det hyfsat klart och beboeligt under 1 mille är bara glömma.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Sätter du in plastfönster stryper jag dig
 
  • Gilla
GubbSnor och 22 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag, eftersom taket är fixat, börja med att kontrollera skorstenarna och se till att få igång eldstäderna, samt givetvis laga de rutor som är trasiga. Ofta går det att komplettera gamla englasfönster med innerfönster, vilket också blir tidsenligt, även om man väljer en modernare kassettvariant.

Då gå det sedan att hålla värmen i huset utan någon större kostnad, medan man gör allt annat. Nästa steg skulle då bli att se över isoleringen, först på vinden och i golven på bottenvåningen (fundera samtidigt på om golvvärme kommer att bli aktuellt).

Sedan se över väggarna, eftersom man efter vad jag ser på fotot nog vill sätta eventuell tilläggsisolering på insidan för att inte förstöra proportionerna. I samband med det blir det givetvis översyn av elen, vilket ju blir smidigt om man väljer att tilläggsisolera.

Men försök att ta en bit i taget eller en våning i taget, så att resten av huset går att använda iallafall som sommarstuga under tiden. Det ser så bedrövligt ut med folk som drar igång jätteprojekt överallt samtidigt och sedan får bo i en dragig husvagn.

(Se veckans avsnitt av Arga Snickare, där de började med att lyxrenovera köket och göra ett rökrum fast taket var ruttet)
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Jättefint hus! Jag kan tänka mig att en riktigt duktig arkitekt skulle kunna rita en läcker tillbyggnad där kök, bad och teknikutrymmen samlas. Då sparar du mycket arbete med att slippa rota i befintliga huset och "bara" renovera. Vill du dessutom flytta köket är det ännu bättre.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagts tycker jag att ni ska ta dit en byggnadsvårdsrådgivare som kan gamla hus. Vet inte om någon i Kalmar län, men leta efter någon I stil med www.folkesbygg.se Länsmuseumet har kanske något tips
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
jag tänker inte gissa på några priser utan bara gratulera, det ser ut som ett jätte fint hus och gamla hus var ofta byggda rejält med kvalitet. som tidigare nämnts, byta fönster vore en illgärning.

Överlag skulle jag tänka två gånger innan jag satte sågen i detta hus, kanske värt att bevara en del. Överrenoverade hus tappar ofta sin själ, om man vill allt ska vara ultra modernt är det kanske bättre att bygga nytt och sälja detta till någon som uppskattar dess gamla charm.

Som skräck exempel kunde vi för någon dag sen se på Arga snickaren på TV om ett par som fullkomligt och brutalt förstört ett hur från 1800 talet med vad måste ses som en av dom mest smaklösa ”renovering” jag sett, jag blev så illa berörd att jag fick stänga av TV – Fusk trä balkar i taket… i ett hus som har riktiga balkar
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Sätter du in plastfönster stryper jag dig
Jag bidrar med en halvmeter stålvajer till hantverket. Ingen plast. Gamla kärnvirkesfönster ska man renovera.

Ett tips är att sätta in energiglaskasserter i befintliga bågar när fönstren renoveras.
 
  • Gilla
Mike99 och 4 till
  • Laddar…
Wow. Vad ni är gnälliga. Inget är bättre än plastfönster! :wow:


Hahaha
 
K
Snälla slå inte ut några väggar i alla fall. Och försök håll träkvalitet i köksinredning, fönsterfoder osv och komplettera på så vis den historiska husbyggarens ambitioner. Jag är i stadiet att jag klickar på Hemnet varje dag och ser så många fina hus som har fått nån snabblösning från Ikea installerad som inte alls passar huset. Unga människor flyttar in i hundra år gamla hus och gör en inredning som passar lägenheter i staden, sedan flyttar de därifrån efter några år och påverkan är enorm. Det är så hopplöst svårt att återställa sådant. Du har ärvt (?) ett drömhus. På sikt kan du sätta nytt tak i tegel eller plåt som passar huset bättre, tycker jag.
 
  • Gilla
korpet och 4 till
  • Laddar…
M
Hus från mitten på 1800-talet är alltid fuktiga i källare och grund vid den här årstiden. Så en hygrometer ger inte jättemycket att gå på. Man kan köpa en fuktmätare som man slår in i träet men även där kommer och ska det (just nu) vara runt den fukthalt där Anticimex sätter sin nivå kritiskt läge (runt 18-19). Detta kommer torka upp under vinter/vår och kollar du i Maj så är det torrt igen. Gamla hus fungerar helt enkelt så. Det är bl.a. därför man inte får improvisera och lägga ångspärr i dessa.

Läs boken "Så renoveras gårdar och torp". Ta den inte allt för bokstavligt vad gäller rekommendationer utan rådgör med byggnadsvårdare vid stora ingrepp. Men den har väldigt mycket bra information om hur svenska hus har byggts genom tiderna. Det kommer ge dig en förståelse för hur huset är tänkt att fungera.
För även om du tar in "fackmän", så vill du hålla koll på att dem inte ställer till med sattyg genom att använda moderna metoder där dem inte hör hemma, t ex isolera med täta material.

Se till att fixa fönster osv så att fasaden är hel och fin, så det inte läcker och drar luft pga skador.

Ta sedan dit en byggnadsvårdare som hjälper dig att se över huset och vad som verkar kritiskt.

Sedan kan ni börja fundera på renoveringen.

Och lägg för allt i världen in vattenburen värme när ni håller på, det kommer alltid att fungera med alla uppvärmningssystem, allt från ved, värmepump, pellets till solvärme. Det är ett jäkla meck att fixa i efterhand.

Finns så många råd att ge - men hoppas jag fått med lite vettigt i alla fall :)
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Eftersom huset har krypgrund och källare är det relativt smärtfritt att dra in vattenburen värme. Normalt har man ju radiatorer under fönstren och dessa brukar man kunna nå relativt enkelt från krypgrunden. Du kan också dra stående rör genom våningsplan 1 upp till plan 2.

Även V/A bör gå att dra rätt smärtfritt i krypgrund.
 
Du behöver inte en besiktningsman som ser vad det är för fel i huset, det du behöver är en duktig och erfaren projektör/arkitekt/byggare som ser vad det finns för möjligheter med huset samtidigt som hen är kompetent och inte skapar massa problem som tex att tilläggsisolera på fel sätt så att det blir kondens och fukt.

Beträffande kostnader så fundera på vad ni har råd med, och gå ut från det.
Har ni ingen kostnadsram så kan det ju bli hur dyrt som helst - det brukar ofta vara så att man önskar sig en massa och sedan måste man börja stryka för det blir för dyrt.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Det där kan bli ett mycket fint hus om man gör rätt och gillar byggnadsvård.

Kostnadsmässig beror det helt på vad ni ska göra så klart, det kan kosta ganska lite till hur mycket som helst. Nu måste bestämma er för vad ni vill ha. Ett bra sätt är att renovera huset i dess egen anda, försök inte göra om det till ett modernt hus, det kommer det inte bli. Risken är att ni skapar ett missfoster, ursäkta uttrycket. Håll er till en genomgående stil som passar huset och omgivningen. Det innebär inte att man måste avstå modern teknologi men när det finns ett färdigt hus måste man anpassa sig till det som är befintligt. Som tur är är byggkvaliteten på såna här hus ofta mycket bra.

Nästa sak är ekonomi, och då inte vad det kostar att renovera utan vad det kommer kosta att bo där med uppvärmning etc.

Om jag hade ett liknande hus och ville bo där skulle jag se till att ta de basala funktionerna först som att taket är tätt, att VVS funkar och att elsystemet inte kommer orsaka någon olycka. När ni har koll på det och bedömt utgångsläget, kanske med hjälp av någon kunnig t.ex. en besiktningsman. vet ni vad faktiskt har att göra med.

Det finns ingen ekonomi i att ta in hantverkare för ett sånt hus på landsbygden i Småland, de mesta ni investerar i detta kommer ni alltså inte få tillbaka. Om ni däremot gör det till ett projekt och tycker det är roligt och mer betraktar det som att vägen dit är lika viktig som det färdiga resultatet så tycker jag ni ska satsa på det...annars inte.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.