WillespappaMarcus skrev:
Vad tar du i inträde? 😃
Grymt projekt, hög avundsjuknivå och absolut, helt rätt att offra garage till bouldervägg.

Nordvästra skåne skrev du, finns ju klätterklubb i Karlskrona 😉 Den är fin...
Ja du, utan att ha klättrat på Karlskronaklubbens vägg men sett den så undrar jag ändå om jag inte skulle fördragit TS vägg. :)

(Själv så har jag en greppbräda liggande ouppskruvad i källaren. Det var så långt jag kom. Min enda klättring nuförtiden är att heja på och säkra ungarna...)

Till TS, man kan gjuta egna grepp av epoxy och sand. Det gjordes till Göteborgs klätterklubbs första vägg på Fysiken. Men, med nuvarande pris på epoxy så vet jag inte om man sparar några pengar direkt längre. Trägrepp är ju annars fina att fylla ut med och är billiga och enkla att göra.
 
Min mans våta dröm! Ser fram emot resultatet.
 
Du gör så rätt. Vad sjutton skall du med en verkstad till när man kan bygga klättervägg. Nä du låt dom gamla mossiga verktygsgarage nördarna hålla på:).

Själ var jag inne på att göra en lite boulder hörna i garaget för många år sedan. Men efter som jag snickrar på heltid så bidde de ett snickeri. Och i ärlighetens namn har det inte blivit något klättrande för min del på många år. Men jag saknar det som bara den.

Har jag någon gång vägarna förbi så tittar jag in.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vad blir det i inträde? Kan ju göra en förmögenhet här ;)
 
O
Med tanke på hur många garage som står fulla enbart med skräp och inte används så känns det perfekt att bygga om garaget till något användbart!
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Nu är det bara en vägg kvar sen är skivarbetet färdigt, skönt! Men nu när vintern närmar sig har behovet av bättre belysning kommit smygande, så jag tänkte ta en paus i väggbyggandet och fundera se om jag inte kan få upp lite vettig belysning. Står i valet och kvalet mellan att bygga in spottar, eller köra på lysrör. Vad säger ni? För- och nackdelar?

Vill inte ha för mycket bös i vägen i lokalen, så jag tänkte nyttja takbjälken på de två avsågade takstolarna för att fästa belysningen. Första tanken var att "bygga en låda" runt bjälken, som jag sedan kan fälla in led-spottar i, både på sidorna av bjälken, dvs som lyser horisontellt, och under bjälkarna som lyser vertikalt ner mot golvet. Idén är att de vertikala spottarna ska lysa upp taket och sidoväggarna som i sin tur kommer att ge ett behagligt ljus till hela lokalen. Spottarna som är riktade ner gör kanske inte så mycket varken till eller från...?

Nästa tanke var att det kanske inte ger tillräckligt med ljus med spottar, kanske bättre med lysrör? I så fall ett på var sida av bjälken och ett som sitter under, dvs 3 lysrörsarmaturer på varje bjälke.

Ja, detta är inte mitt starkaste område, så jag kan behöva lite input! =)

Just det ja, hur många spottar tror ni jag behöver totalt på varje bjälke för att få vettig belysning? 4 åt var sida och 4 ner, dvs 12 st?

Mvh,
eder vertikalt missanpassade
 
Min personliga åsikt ang spotar är att de är förbannat bländande och störande.
Dock snyggt om de går gömma så man inte ser ljuskällan.
Varför ljus uppifrån? Kanske lite grövre spotar underifrån.. eller bygg in lysrörsarmaturer längst er vid "socklen" av din klättervägg.
Biltemas 54w med T5 rör lyser riktigt fint! Samt har elektronisk tändning.




Markus P skrev:
Nu är det bara en vägg kvar sen är skivarbetet färdigt, skönt! Men nu när vintern närmar sig har behovet av bättre belysning kommit smygande, så jag tänkte ta en paus i väggbyggandet och fundera se om jag inte kan få upp lite vettig belysning. Står i valet och kvalet mellan att bygga in spottar, eller köra på lysrör. Vad säger ni? För- och nackdelar?

Vill inte ha för mycket bös i vägen i lokalen, så jag tänkte nyttja takbjälken på de två avsågade takstolarna för att fästa belysningen. Första tanken var att "bygga en låda" runt bjälken, som jag sedan kan fälla in led-spottar i, både på sidorna av bjälken, dvs som lyser horisontellt, och under bjälkarna som lyser vertikalt ner mot golvet. Idén är att de vertikala spottarna ska lysa upp taket och sidoväggarna som i sin tur kommer att ge ett behagligt ljus till hela lokalen. Spottarna som är riktade ner gör kanske inte så mycket varken till eller från...?

Nästa tanke var att det kanske inte ger tillräckligt med ljus med spottar, kanske bättre med lysrör? I så fall ett på var sida av bjälken och ett som sitter under, dvs 3 lysrörsarmaturer på varje bjälke.

Ja, detta är inte mitt starkaste område, så jag kan behöva lite input! =)

Just det ja, hur många spottar tror ni jag behöver totalt på varje bjälke för att få vettig belysning? 4 åt var sida och 4 ner, dvs 12 st?

Mvh,
eder vertikalt missanpassade
 
Uffe Pettersson skrev:
Min personliga åsikt ang spotar är att de är förbannat bländande och störande.
Dock snyggt om de går gömma så man inte ser ljuskällan.
Varför ljus uppifrån? Kanske lite grövre spotar underifrån.. eller bygg in lysrörsarmaturer längst er vid "socklen" av din klättervägg.
Biltemas 54w med T5 rör lyser riktigt fint! Samt har elektronisk tändning.
Tjena! Jo, enda anledningen att ha ljuset uppifrån är att det finns helt enkelt ingen plats någon annanstans. Det skulle i så fall vara att fälla in spottar i själva klätterväggen, men det är som du säger, det hade förmodligen bara varit bländande och störigt, dessutom lär de ju inte hålla så länge när man råkar sparka på dem. Så med det i åtanke så återstår nog bara de där två takbjälkarna att fästa belysning i.

Kanske skulle man göra en kompromiss, sätta spottar som lyser åt sidorna, för där kommer de aldrig att blända (väl uppe mot slutet av en klättervägg så har man de ju antingen i ryggen eller vid sidan om sig) och sedan en dubbel T5 lysrörsarmatur på undersidan av var bjälke som ger en allmänbelysning? Den på biltema verkar väldigt prisvärd. Har du någon personlig erfarenhet av den?

--------edit-------
Såg att biltema även har billiga armaturer för infällda GU10 spotlights. Detta tillsammans med 5W LED-spottar borde väl ge hyfsat med ljus? Vill gärna att lokalen ska upplevas som ljus, inte som en mysbelyst bastu.
 
Redigerat:
Allt beror ju på hur budgeten ser ut såklart. Men jag tror att en 3-fas spotlightskena skulle vara smart så att du enkelt kan komplettera och ändra om uppsättningen av spotlight efter behov.

Nånting sånt här
nya-led-spotlights-pa-inse1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle utan tvekan gå på en lysrörslösning. Varför? Jo därför att det ger en ljusstyrka som är svår att få till med bara spotar. Dessutom bländar det inte lika mycket. Det är dessutom betydligt billigare.

Jem&Fix samt Bauhaus säljer en mycket bra lysrörsarmatur med elektronisk tändning. T8 rör. Håller bra kvalité, har själv 3 sådana armaturer i min snickarebod.
http://www.jemfix.se/Belysning-utomhus__3388/Lysroersarmatur-2x36-W_9015390
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Budget är ju definitivt en faktor, så det låter ju lockande att köra med lysrör. Tror jag börjar med två stycken lysrörsarmaturer, blir det sen inte tillräckligt med ljus så lägger jag till spottar åt sidorna, eller rent av lysrörsarmaturer åt sidorna också. Tack!
 
Lysrör alla där i veckan inga spottar. Tycker du tänker rätt med armaturer på sidan av balken. Jag skulle börja med 2-3 st på varje sida och ingen neråt. Det blir ett mörkare parti under balken på golvet. Men jag hade nog börjat så. Blir det inte tillräckligt så har du väll vägg ovanför garage dörrarna där man kan placera armaturer.

När jag planerade mitt lyse i verkstaden så ringde jag till...nu mins jag inte men det var säkert osram för råd och tips på hur många vilken styrka och placering jag behövde för att uppfylla dom krav jag hadde.
 
Satte just själv in 15st sånna armaturer i garaget.
T5 är att föredra (mer energieffektiva)
840 istället för 830 rör ser trevligare ut också,
4:an står för kelvintalet 4000 (vitheten)

Markus P skrev:
Tjena! Jo, enda anledningen att ha ljuset uppifrån är att det finns helt enkelt ingen plats någon annanstans. Det skulle i så fall vara att fälla in spottar i själva klätterväggen, men det är som du säger, det hade förmodligen bara varit bländande och störigt, dessutom lär de ju inte hålla så länge när man råkar sparka på dem. Så med det i åtanke så återstår nog bara de där två takbjälkarna att fästa belysning i.

Kanske skulle man göra en kompromiss, sätta spottar som lyser åt sidorna, för där kommer de aldrig att blända (väl uppe mot slutet av en klättervägg så har man de ju antingen i ryggen eller vid sidan om sig) och sedan en dubbel T5 lysrörsarmatur på undersidan av var bjälke som ger en allmänbelysning? Den på biltema verkar väldigt prisvärd. Har du någon personlig erfarenhet av den?

--------edit-------
Såg att biltema även har billiga armaturer för infällda GU10 spotlights. Detta tillsammans med 5W LED-spottar borde väl ge hyfsat med ljus? Vill gärna att lokalen ska upplevas som ljus, inte som en mysbelyst bastu.
 
Har varit ute och rekat nu och kommit fram till att jag trots allt ska försöka utan lysrör till att börja med. Varför? Jo, för att lysrör är fula, och för att det kommer att kännas (kanske) konstigt att klättra rakt upp mot ett lysrör. Det hade varit en annan sak om lysröret hade hängt 1 meter ovanför högsta klätterväggen, då hade man nog inte tänkt på det på samma vis. Vill helst att det bara ska vara ljust, men att det inte källan syns så mycket. Så det blir spottar åt sidorna, och blir det sen inte tillräckligt med ljus så kommer jag att komplettera med lysrör ner efteråt. Kan även som någon nämnde sätta upp belysning ovanför garageportarna för att bidra till bättre allmänbelysning i lokalen.

Så till nästa fråga. Hur tätt kan man sätta GU10 spotlightarmaturer om man inte har för avsikt att köra halogen utan endast 5W LED spottar? Funkar 25cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.