Hej. Jag och min fru har ett gammalt hus som tillhör min Mamma som vi tänker på att försöka göra iordning och flytta in i. Det är ingen som har bott där på ca 50år, dvs det mesta måste göras.

Taket är bytt 1990, då lagades även murstocken och huset målades om.

Kommer givetvis ta dit en besiktningsman, men innan vi kommer dit tänkte jag höra mig för lite vart man kan tänkas landa i kostnad. Det är såklart som att fråga hur långt ett rep är, men om vi utgår från att det går att använda sig av stommen, det inte är stora problem med mögel och annat sådant som antagligen skulle göra att vi inte tar på oss projektet.

Det finns två grannar som bor ca 50 meter från huset, det finns el och avlopp till huset, men detta måste ju såklart göras om / förbättras. Uppvärmningen bestod förr av 3 kaminer i två murstockar, åtminstone en av dessa vill vi göra iordning och använda, sen behövs såklart nåt komplement till detta. Hm ja, nån här vet säkert mer än mig vad som behöver göras. Därför jag skriver. Vore kul ifall ni med lite erfarenhet av sånt här kan bidra med lite kalkyler och info vad som behöver göras vad man ska tänka på.
Vi vill ha 2 badrum, ett uppe och ett nere.

Vi kommer inte göra så mycket själva förutom måla, tapetsera kanske sätta upp nån vägg etc.

20151031_123311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns en planlösning som det ser ut idag.
Visa bilaga 01 Planer.pdf

Ska dit i helgen, så ifall det är något som jag borde kolla upp så kan ni gärna tipsa om det till dess. :)
 
  • Gilla
korpet och 2 till
  • Laddar…
Kolla på vinden efter fukt/mögel.
Samma under huset om det går.

Tätthet av tättningslister i fönster, dörrar. Skador i golv under vaskar.
Om jordfelsbrytare är monterad.
 
Badrum kostar 70-100 000 kr ungefär. Skälvklart går det att göra mycket billigare, all beror på utförande och standard.

Så länge stommen är frisk så ska det inte vara några problem. Det är bra att ytterskalet är underhållet för då har nog insidan klarat sig bra.

Jag kan tänka mig följande scenario:
Riva ut det som sitter på inneväggsreglarna om det inte är friskt. Samma för tak.
Dra om elen
Dra om vattnet
Isolera och gipsa
På med ytskikt

Du får se vad besiktningsmannen säger och utgå ifrån det.
 
Atom skrev:
Om jordfelsbrytare är monterad.
Haha. :D
I en kåk som inte använts på 50 år? :)
 
  • Gilla
olomar och 8 till
  • Laddar…
Avgörande är när huset är byggt, dvs hur är det konstruerat.
Är väggarna timrade under panelen? Påverkar hur man ska renovera och omfattning.
Golven är viktiga, vill man isolera bör man åtgärda grunden för att inte skapa fuktproblem.
Som du beskriver det låter det som att det saknar värmesystem, vilket du behöver installera.

Så en "sansad" person med kunskap om gamla hus bör Ni ta hjälp och där Ni kan få råd hur man tar det vidare.
Inte någon som bara kan moderna villor och dess konstruktion ;)
 
  • Gilla
Mike99 och 5 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Haha. :D
I en kåk som inte använts på 50 år? :)
Ok. Fel uttryck.

Se till att montera JFB som den första posten efter att åtgärdat ev läckage.

Nöjd? :)
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Ser ut att vara ett hus med fina möjligheter, tycker utsidan ser jättetrevlig ut! Om inget gjorts inne i huset på +50 år och om ni ska göra helt nya badrum så är det väl lika bra, som du själv säger, att gå "all-in"; nya eldragningar, kanske infällt, installera vattenburen värme/värmepump etc. Det kommer att bli smärtsamma kostnader förstås, men du skriver ju inget om att du har köpt huset från din mor, så investeringarna blir i så fall enbart i de renoveringar du gör. Om du lejer bort det mesta jobbet skulle jag säga att du måste räkna med minst 150' för badrummen, och kanske lika mycket för att få dit värmen. Köket behöver förstås också bytas ut helt och hållet?

Hur är fönstren? Behöver man byta ut dom så kostar det en bra slant, är de i bra skick så kanske de bara behöver piffas till lite. Jag tycker du i möjligaste mån ska vara rädd om detaljerna, bevara det som går att bevara!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Byt nu INTE fönstren om dom är tillräckligt friska att rätta till.
Man kan tro att hart när alla tidningar och forum är sponsrade av fönstertillverkare (och grävfirmor som dränerar).
 
  • Gilla
korpet och 17 till
  • Laddar…
Undersök fukt i vinden och i krypgrunden. Det är där du kan ha problem, en fördel med att inget har bott där på länge är ju att eventuella fuktfläckar kommer synas och inte vara dolda av nyare tapeter eller färg.

men vilket hus! Finns så mycket potential
 
Ett fantastiskt projekt, men räkna med att det snabbt springer iväg. Jag tror inte en miljon räcker, utan att du landar närmare 2 miljoner. (Vill man spräcka 2Mkr är det inte problem heller skulle jag tro).

Om man skall renovera ett sådant hus får man räkna med att allt måste bytas. El, vatten, avlopp etc. Hoppar man över något brukar det komma surt efter när man några år senare ändå måste byta ut det.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller värmesystem så kan jag som referens ge att vår konvertering från direktverkande el till bergvärme gick på närmare 200 tkr för 270 kvm boyta. Då gjorde jag ALLT själv utom att borra bergvärmehålet... Arbetskostnaden var uppskattad till 60-70 tkr.

Så kontentan är som Swetrot är inne på att en miljon inte räcker långt. 1,5 skulle jag gissa på ger en vettig standard om ni gör lite jobb själva och är lite om och kring er och kollar upp priser etc.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag skulle vara mest rädd för fukt, mögel och förruttnelse.

Är konstruktionen okej är det sen mest en fråga om hur mycket det får kosta, men eftersom ni inte tänker göra något själva så får ni nog räkna med miljonen och uppåt. Fundera också på om arbetet kan spridas över flera år för att ROT-maximera.

Den enklate renoveringen är om ni kan acceptera hur saker och ting ser ut. 50 år gammalt och patinerat kan vara väldigt charmigt.
 
Otroligt fint hus! Får man fråga var det ligger?
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
Min gissning är att huset INTE ligger mitt inne i Stockholms innerstad. Sannolikt ligger huset mer på landsbygden. I mångt och mycket kan du nästan halvera ovannämnda prisexempel.

Men gör ändå ingen "glädjekalkyl". Sannolikt behöver du nytt avlopp, helt ny el. nytt kök, två badrum, ny uppvärmning, samt nya ytskikt.

Kanske kan ni låta renovera nedervåningen först, och sedan flytta in. Därefter ta övervåningen allt eftersom.

Härligt hus.
 
AG A skrev:
Sannolikt behöver du nytt avlopp, helt ny el. nytt kök, två badrum, ny uppvärmning, samt nya ytskikt.
Jag skulle inte säga nytt kök, huset har alltså inte använts sedan 60-talet och då lär ju köket som sitter där vara av kvalitet och byggt av gediget trä, så fullt möjligt att snygga till ytskikten med en skvätt färg. Däremot lär ju nya vitvaror behövas.
 
  • Gilla
oliva och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.