D
Tyckte du skrev att du skulle dra dem över dörren och sedan gå in i köket. Då antog jag att det var dörren till höger som syns klart i bilden du syftade på och då blir det väl mer horisontell dragning.

Om det är ett torp från 1800-talet så lär det väl knappast finnas några ihåliga väggar heller, om inte just den väggen är nyuppsatt, så att ta bort gipsplattan och göra rören inbyggda blir ju inte aktuellt.

Jag skulle ha knuffat rören närmare hörnet och gjort ett minimalt schakt. Ett schakt som kapar ett hörn märks knappt. Fortsatt problem med den horisontella biten.
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Och du kan inte gå i underskåpen i köket med ledningar så du kommer in i badrummet på annat ställe?
 
Kan du inte möblera med någon snygg hylla så att rören inte syns?
 
DIY_Freak: Sorry, det var jag som var otydlig. De går över en annan dörröppning som skymtas till vänster i bilden

Mexitegel: Nej, det finns inga underskåp att tala om, utan inmurad järnspis som står och blockerar.

Så här ser det ut när jag har ritat upp det hela i sketchup. Det röda är alltsa varm och kallvatenledningen från helvetet.

Screen Shot 2015-11-05 at 11.00.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
Har du en våning till sedan (eller krypvind) eller liknande? Snyggaste vore ju att öppna upp taket eller golvet och dra rören där och sedan dra röret rakt ned i ett schakt. Men det är ju betydligt mer arbete. Kanske du kan dra det under hela golvet (om du har någon form av källaren/öppen grund) och sticka upp röret precis där det skall vara i köket?
 
Det finns en oinredd vind ovanför, men jag föredrar ju att göra så lite åverkan som möjligt, och om det finns möjlighet att göra en (i mina ögon så klart, jag gillar det lite ruffa industriella) snygg rördragning så gör jag gärna det med kopparrör.

Jag undrar.

Bildas det kondens på rören främst när man spolar vatten igenom dem? Det är bara kökskranen som kommer att dra vatten från den här ledningen. Huset är kallställt stora delar av året och då är rören tömda på vatten hur som helst. Hur stort problem med kondens kommer jag att få tror ni om jag kör på med de där tjusiga kopparrören?
 
D
Tror inte du kommer få några kondensproblem om du inte får problem med att kökskranen börjar läcka större mängder vatten (så att det är en kontinuerlig stråle i alla fall).
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Morsansgrabb skrev:
Det finns en oinredd vind ovanför, men jag föredrar ju att göra så lite åverkan som möjligt, och om det finns möjlighet att göra en (i mina ögon så klart, jag gillar det lite ruffa industriella) snygg rördragning så gör jag gärna det med kopparrör.

Jag undrar.

Bildas det kondens på rören främst när man spolar vatten igenom dem? Det är bara kökskranen som kommer att dra vatten från den här ledningen. Huset är kallställt stora delar av året och då är rören tömda på vatten hur som helst. Hur stort problem med kondens kommer jag att få tror ni om jag kör på med de där tjusiga kopparrören?
Mina kopparör i stugan (har sådana också) har aldrig hitills visat ngt kondens - möjligen i badrummet ngn gång efter idogt spolande, men där är det ju relativt fuktig luft också...

/K
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Kan du inte bara dra ner dem under huset?
 
Eller gå ut, det är ju ett sommarhus!
:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.