I vårt nyinförskaffade sommarhus finns den här installationen som ju ser otroligt trist ut. Grejen är att den går mellan badrum och kök igenom hallen vilket gör den till det första du ser när du kliver innanför dörren.


IMG_0988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag vad jag kan göra för att fixa till detta.

Kan jag bocka till rören för att få dem jämnare? Helst skulle jag vilja ha helt nakna kopparrör vilket skulle passa in i miljön bäst. Kan jag dra sånt själv? Vill även göra mig av med de där rörfästena i plast.

Hur skulle ni löst detta?
 
Visst kan du göra det, allt du behöver finns på tex. rinkabyrör.

15 mm kopparrör, enklast är att du sätter klämringskopplingar i böjar. Annars köper du dig ett bockningsverktyg, men det kräver lite övning innan om man ska ha flera böjar på samma rör så hamnar där man tänkt sig. Det är dock ingen raketvetenskap :).

Rörfästen finns det en uppsjö modeller av.

Personligen hade jag nog bytt ut rören till "rör i rör" och bygg in dem i väggen.
 
D
Byggt ett schakt med inspektionslucka eller bytt till hårda (raka) rör.
 
Det finns ingen möjlighet att få det bra om man plockar ner skiten och fösöker räta ut dem för hand och sedan skalar rören och sätter upp på nytt?

Jag vill inte "bygga en låda" för dem - jag tror att det skulle göra hallen ännu mindre och mer omysig.
 
harry73
Bo in dig ett tag, det finns kanske andra saker som du bättre kan lägga din tid, pengar och energi på
 
Det är snudd på omöjligt att räta ut böjda rör, så i så fall får du byta ut dem.
 
Morsansgrabb skrev:
Det finns ingen möjlighet att få det bra om man plockar ner skiten och fösöker räta ut dem för hand och sedan skalar rören och sätter upp på nytt?

Jag vill inte "bygga en låda" för dem - jag tror att det skulle göra hallen ännu mindre och mer omysig.
Jag har sådana mjuka rör på landet, de ser också ut som "en nioåring" varit framme :)
Jag har inte lyckats få dom helt raka iaf, tror det är väldigt svårt, kanske mah värme eller ngt, men då måste man plocka av plasten först...bättre att köpa hårda kopparrör istälelt och några klämringskopplingar tror jag :)

/K
 
Morsansgrabb skrev:
Det finns ingen möjlighet att få det bra om man plockar ner skiten och fösöker räta ut dem för hand och sedan skalar rören och sätter upp på nytt?
Nja, prisolrören som sitter där idag är mjuka och därmed väldigt svåra att få raka. De rör som du tänker på att du vill ha är hårda och därmed raka och fina :).

Men visst kan du plocka ner dem och säkert få det bättre, men helt rakt och fint är som sagt väldigt svårt att få till.
 
Tack för alla bra svar!

Jag funderar lite på om jag istället för att böja ner rören så som det ser ut på bilden bara låter de gå över dörren och rakt in i köket som är på andra sidan väggen och låter dem gå ner på väggen där istället. typ så här fast de kommer in högt uppe från väggen och inte från taket.

jatanainteriors.com_.au_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Synpunkter på det? Hur gör jag med rörgenomföring i väggen (trähus)? Blir det svårt att passa in mot en vägghängd blandare?
 
D
Jag skulle ju föredra att ha rören i hallen jämfört med i köket. Mindre smuts och fett och behöver inte göras rent lika ofta. Tycker det mest störande i hallen ändå är de vågrätta rören och inte den lodräta biten och om jag förstår dig rätt skulle det bli ännu mer vågrätt dragning högt uppe om du gjorde som du tänkte nu senast?
 
Det kan bli problem med nakna rör. Plasthöljet på rören fyller en funktion. Det är kondensisolering. Ett naket kallvattenrör kan bilda så mycket kondens att det blir en fuktskada av det.
 
Skall köket ändå göras om, så är det väl inget problem att lägga in rören i väggen. Att öppna en vägg, och bygga igen är enkelt och billigt. Det som tar tid är att sedan spackla, måla eller vad man nu vill ha för ytskikt, men skall det ändå göras så finns ingen anledning att rädda en bit gipsskiva.
 
Du kan inte dra rören nedåt från köket och sedan utmed golvlisten istället och in i badrummet? Då blir de kanske inte så iögonfallande?

hempularen har helt klart en poäng med kondensproblematiken :).
 
DIY_freak: Nej, det skulle bli lika mycket vågrätt dragning, bara att rören istället för att sedan klättra ner på hallväggen skulle smita in genom väggen till köket. Då skulle de kunna vara helt spikraka genom hela hallen.

Mexitegel och Hempularen: Vill inte bygag in något i väggen tror jag. Känns tryggt att se vad som händer i och med att det är ett torp från mitten av 1800-talet. Om det dessutom är fina rör så har jag gärna dem synliga - jag tycker att det är ganska tjusigt.

Ok, jäkla kondens! Finns det andra rör jag kan använda som inte har den fula plastisoleringen?
 
Nja, är rören inte isolerade så finns risken för kondens där.

Låt det vara annars, med tiden så ser man inte alla skavanker ;) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.