Hallå på er! Har surfat runt och googlat men hittar inga konkreta svar på mina frågor:

1. Kanske självklart, men på bifogade bilder ser ni bastudörren med 1 cm glipa. Aggregatet kommer att sitta på väggen till höger d v s ca 50 cm från glipan. Det torde väl duga som tilluft?
2. På samma vägg som aggregatet så sitter ett fönster som vi tänkte ha som frånluft direkt ut i naturen. borde väl också fungera?
3. Det finns lite olika råd huruvida man ska isolera och ha fuktspärr. Personligen känns det tryggare med fuktspärr, framförallt en lite kostnad och tar liten tid. Men isoleringen? Det torde väl vara isolering överallt? Utom golvet då, där är det kaklat med vattenburen golvvärme.

/Jesper
 
  • 2015-11-04 20.10.40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2015-11-04 20.10.57.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jeseng71 skrev:
Hallå på er! Har surfat runt och googlat men hittar inga konkreta svar på mina frågor:

1. Kanske självklart, men på bifogade bilder ser ni bastudörren med 1 cm glipa. Aggregatet kommer att sitta på väggen till höger d v s ca 50 cm från glipan. Det torde väl duga som tilluft?
2. På samma vägg som aggregatet så sitter ett fönster som vi tänkte ha som frånluft direkt ut i naturen. borde väl också fungera?
3. Det finns lite olika råd huruvida man ska isolera och ha fuktspärr. Personligen känns det tryggare med fuktspärr, framförallt en lite kostnad och tar liten tid. Men isoleringen? Det torde väl vara isolering överallt? Utom golvet då, där är det kaklat med vattenburen golvvärme.

/Jesper
I och med att rummet är färdigt, så får du ju inte till att bygga rum - i - rum. Nu har du ju inte sagt ngt om dränering, utvändig isolation och om huset är gammalt eller nytt eller om alla väggar är av betong/leca?
Men sett utifrån bilderna skulle jag föreslagit att du isolerar väggarna med SPU sauna-satu runt det hela, spikläkt 20mm och panel. Håller på med precis det samma själv, gammalt hus med ny dränering , ska bygga om ett pannrum på 2 x 3m til bastu. där är ingen möjligheter att bygga rum-i-rum. Kommer då att klä alla väggar med SPU-skivor. Då har man en vägg utan spalter som skulle möjliggöra kondensering i vägg, allt är oorganiskt som är i kontakt med betong och så får man isolerat i samma veva.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
jeseng71
  • Laddar…
Om du har FT/FTX ventilation så skulle jag vara försiktig med avluft ut utomhus. Det kan bli en situation där det inte blir någon ventilation alls i bastun. Man brukar ha till/från till samma utrymme från bastun.
 
Om man har ventilation så bør man väl ha tilluft i bastu över aggregatet, frånluft under bänkar eller via bad.
Nu tror jag iofs inte att den förlagna lösningen skapar några problem, det är nog termisk drift till att luften går ut av fönstret. , man kan reducera draget via bad mens man bastar om det upplevs att frånluften via bad skapar undertryck via glipan under dörren.
I de flesta fall är ventil direkt ut helt oproblematiskt. Tror grunden i till denna råd är mest energisparning, då man optimalt sett bör inte släppa uppvärmd luft direkt ut....
MVH
Sakke
 
SPU sauna-satu var ett grymt bra förslag, det hade jag missat när jag surfat... Väggen är av betong/leca och är utvändigt isolerad/dränerad. Badrummet är ventilerat med FT/FTX och det är väl den här punken de flesta är oense om, och man hittar alla varianter... Jag såg dock i bruksanvisningen att de monterar skivorna direkt på muren/taket? Många anser att det ska vara en luftspalt även mellan isolering och vägg?
 
Redigerat:
luftspalt bakom isolation gäller diffusionsöppna isolationsmaterialer som glas/stenull utan fuktspärr. SPU-skivorna är totalt ångtäta og skjöten ska tapeas. de ska monteras direkt på betong/leca. och i tak. Om väggar mot bad har ångtät skikt (membran) på badsidan og väggen är reglat med isolation i så ska det i Princip vara ventilerad spalt närmast badsidan av väggen . Jag vet inte säkert hur viktigt det är, men det blir två täta skikt med SPU på ena sidan och membran på den andra.
Har du möjlihet att dra tilluft från FTX til bastun? Det är det bästa, då kan frånluft gå via badet. Annars har de flesta aggregatproducenter lösningar för olika ventilationsvarianter inkl. FTX. Tylö är väl undantaget. men som sagt tror inte det är ngn kris at göra det som du har tänkt. det funkar säkert helt fint för den tiden bastu används.
MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.