Hoppas vi får höra mer om ditt bygge på forumet!
 
Krikkan skrev:
Hoppas vi får höra mer om ditt bygge på forumet!
Det lovar jag att ni skall få!
 
Nordea har vi
 
Jag fick kreditiv från Nordea 2010. Men det behövdes verkligen att jag lyckades få banktjänstemannen att tro på att jag skulle ro projektet i land. Deras första bud var att jag inte skulle få låna.
 
Byggde lösvirke för ca ett år sedan i Växjö. Hade Swedbank och inga problem att få kreditiv. Köpte tomt utan mäklare inblandad, skissade själva på huset och gick därefter till en arkitekt som färdigställde layout och tog fram bygglovshandlingar. Tog fram en noggrann ekonomisk kalkyl och hade en delad entreprenad.

Kör hårt!
 
Det låter ju som totalt vansinne att inte få lån till byggen utan totalentreprenad.

Är det där ett Stockholmsfenomen eller gäller det i hela Sverige?

Att hugga virke i egen eller andras skog och få det fraktsågat på någon byasåg och anlita någon duktig lokal byggare för grunden och stommen och göra resten själv är ju det klassiska sättet för en låg-medel-inkomsttagare att skaffa sig egen bostad. Så gör många.
En modernare variant som har blivit mycket vanlig är att beställa elementhus och avtala så att leverantörens reser ytterväggarna och sätter på takstolarna och sedan gör man resten själv.

Om era tokiga banker stoppar lösvirkesbyggandet så leder det ju till att ännu fler hushåll tar överstora lån som de aldrig kan betala och köper nyckelnihandhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Det låter ju som totalt vansinne att inte få lån till byggen utan totalentreprenad.

Är det där ett Stockholmsfenomen eller gäller det i hela Sverige?

Att hugga virke i egen eller andras skog och få det fraktsågat på någon byasåg och anlita någon duktig lokal byggare för grunden och stommen och göra resten själv är ju det klassiska sättet för en låg-medel-inkomsttagare att skaffa sig egen bostad. Så gör många.
En modernare variant som har blivit mycket vanlig är att beställa elementhus och avtala så att leverantörens reser ytterväggarna och sätter på takstolarna och sedan gör man resten själv.

Om era tokiga banker stoppar lösvirkesbyggandet så leder det ju till att ännu fler hushåll tar överstora lån som de aldrig kan betala och köper nyckelnihandhus.
I många delar av landet kan jag tänka mig att det går inte att låna till nyprod alls. Husen kostar mer att bygga än de är värda.

Vet faktiskt inte varför bankerna resonerar som de gör. Misstänker lite att det kan bero på många som försöker sig på egna projekt och inte ror i land dem. Bankerna tar helt enkelt en mindre risk när de bygger TE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.