Vet inte riktigt om detta är rätt forum, men inget annat passade så bra. Så satsar på här.

Bor i ett hus byggt på 40-talet. Har senaste månaden blivit utsatt för en smärre spindelinvation. Dom håller mest till på ovanvåningen där vi har ett sovrum och vardagsrum. Inte det bästa uppvaknandet med en sån krypandes i ansiktet. Har efter lite googling kommit fram till att det är lockespindlar. Inte farliga, men som alla spindlar, äckliga.

Flyttade in i maj förra året och förra året hade vi inte en enda inne. Så det måste vara nåt slags spindelår i år?
Pratade med Anticimex och dom sa att dom inte kan göra något. Dom trivs vid fukt och frågade om vi hade nåt sånt i närheten. Går en bäck i en ravin på baksidan, men den gick där förra året också.

Har haft litet problem med att det kommer in vatten i ett rum i källaren när det regnade så mycket i somras, men vi har inte sett en enda i källaren där jag inte hade reagerat på om dom var, oavsett vattenintrång eller inte.


Har ni några tips, ideer eller lösningar?

f7171f99835659fb1e14e5acb1028a12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar närma sig...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ibland finner jag min fru dansandes någon form av krigsdans runt spindlarna där hon högljutt skriker: "Du ska dö, dö, dö!!" Helt ärligt kan jag säga att den metoden i vart fall inte är en långsiktig lösning på problemet....

Spindlar trivs egentligen inte i fukt som sådan, däremot finns de där deras föda finns och där är det ofta fuktigt. Men kolla över så de till att börja med inte kan ta sig in genom springor, dåligt tätade fönster etc.

Sen är städning viktigt.
 
Jag brukar gå på spindeljakt ett par gånger per år, går med ficklampa och kollar fasaden efter spindlar och duschar alla jag ser.
Det håller absulut nere antalet, inomhus är det väldigt sällan vi ser någon nu för tiden.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eldar du med ved i en kamin eller liknande?
Spindlar lägger sig i dvala under barken på vedklabbarna och vaknar till liv när du tar in dem i värmen. Förr tog vi in ganska mycket ved som mellanlagrades i garaget (i källaren) innan vi tog in det till kaminen, då hade vi massor av spindlar. Nu tar vi istället in lite ved i taget direkt till kaminen och eldar upp det mesta på en gång och nu är det bara någon gång ibland som vi ser en spindel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingen ved inne eller så.

Vi har sett många runt entredörren på utsidan och den står på glänt ibland när ungarna glömmer stänga ordentligt. Men det är för få runt dörren för att det ska vara enda stället. Dom flesta är på ovanvåningen, där är det inga såna öppningar.

Det är nya fönster och panelen byttes i somras så det borde vara tätt, eller iaf tätare än förra hösten då vi inte hade några. Sitter riktiga insektsgaller på ventilationen också.
 
harry73
Spindlar kan bara överleva om det finns mat till dom. Har ni så många inswkter att de kan överleva? annars borde de minska i antal inom kort.

De bygger i alla fall inte spindelwebb, och det tycker jag är en stor fördel.
 
Spindlar gillar fukt.
Sätt in en avfuktare.
Gillar fuktiga löv.
Kratta.
Lockespindlar gillar tydligen att springa ikapp sina byten alltså vill de ha levande byten.
Städa undan dammråttorna.
Se det annars bara som positivt då de verkar gilla att äta fästingar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.