Hej!

Tänkte byta ut min gamla termostat som sitter i garaget för en jämnare värme, men frågan är vilken termostat behövs och hur koppla in den. Den som sitter idag ser kopplingsschemat ut som på bilden och det går in kabel på 1 2 4. Jag hitta denna termostat http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rumstermostat-ip20 men den har bara två anslutningar, behövs det en annan termostat eller går det lägga två kablar på en?
Det är två element i garaget!

20151104_183021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan använda den. Se till att kolla effekten på elementet! Termostaten du länkar till klarar av max 2500 W. Dessutom måste du se till att köpa den för 400V!
Elementet du har drivs nämligen av 400 V (380 V hade man förr).

Art 85 800 16 - det är denna du ska ha.
 
Redigerat:
Atom skrev:
Du kan använda den. Se till att kolla effekten på elementet! Termostaten du länkar till klarar av max 2500 W. Dessutom måste du se till att köpa den för 400V!
Elementet du har drivs nämligen av 400 V (380 V hade man förr).

Art 85 800 16 - det är denna du ska ha.
Okej, tack. Men hur gör jag med kablarna eftersom det är 3st kablar nu och på den nya termostaten finns bara två anslutningar?
 
Stuntman88 skrev:
Okej, tack. Men hur gör jag med kablarna eftersom det är 3st kablar nu och på den nya termostaten finns bara två anslutningar?
Jag tro du har fel. Du ser det först då du köper en. På manualens 1 sida syns 2. En 400V och en 240V med uttag. 400V har plint i. Ansluts utan stickpropp. Så verkar det när man läser manualen. Att den har 2 plintrader.
 
Eftersom termostaten finns i en 230 V och en 400 V-variant så vill den ha två poler för egen strömförsörjning och reglering, i ditt fall två faser. Sedan tillkommer en tredje utgående "tändtråd" till elementen som du får se till att para ihop med rätt fas.
 
Om din nya termostat bara har två anslutningar ska du sätta ledningarna som satt på 1-2 där och den som satt på 4 används inte, den får du isolera och lägga åt sidan. Den var till för att det sk accelerationsmotståndet skulle fungera, en gammal metod för lite mindre hysteres genom framkoppling.

Den du länkar till får du som Atom och Bo skriver ev koppla om för att använda, men får du tag i någon som bara har två anslutningar så använd de som satt på 1-2.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Atom skrev:
Jag tro du har fel. Du ser det först då du köper en. På manualens 1 sida syns 2. En 400V och en 240V med uttag. 400V har plint i. Ansluts utan stickpropp. Så verkar det när man läser manualen. Att den har 2 plintrader.
Jag kanske är fel ute, men jag ser bara två och läser man manualen står det "Inkoppling sker i skruvplintarna, för inkommande nätanslutning (5), samt utgående för anslutning till belastning (6)" http://www.elbutik.se/dokument/8580016.pdf
 
Det du kallar 5 är två skruvplintar för matningen och 6 två andra för lasten så den är inte direkt ersättare för din gamla.
 
Stuntman88 skrev:
Jag kanske är fel ute, men jag ser bara två och läser man manualen står det "Inkoppling sker i skruvplintarna, för inkommande nätanslutning (5), samt utgående för anslutning till belastning (6)" [länk]
Man ser inte här, hur många trådar kopplas in. Eller ut. I.a.f. 3 trådar ska till elementet.
Fas 1, fas 2 och PE. Elementet drivs av spänningen mellan fas 1 o 2. Skyddsjord är nog ett måste med.
Det kan hända att PE kopplas bara förbi. Ej i termostaten. Det ser du dagen du öppnar den.
 
GK100 skrev:
Det du kallar 5 är två skruvplintar för matningen och 6 två andra för lasten så den är inte direkt ersättare för din gamla.
Okej, men då är frågan vart jag lägger kabeln som nu ligger på 4:an, enl Bo skulle jag använde den men du skrev att jag skulle ta bort den?
 
Om du beskriver vad du har för element anslutna till din gamla blir det enklare dvs är det 230 V eller 400 V och hur är termostaten inkopplad tex via någon kopplingsdosa och finns fler än ett element anslutet.

Beroende på detta kan vi kanske komma fram till ett vettigt sätt att koppla in en termostat av typen du länkade. Och tråden till 4 har ingen funktion i den nya men kan användas för att få matningen försörjd.
 
GK100 skrev:
Om du beskriver vad du har för element anslutna till din gamla blir det enklare dvs är det 230 V eller 400 V och hur är termostaten inkopplad tex via någon kopplingsdosa och finns fler än ett element anslutet.

Beroende på detta kan vi kanske komma fram till ett vettigt sätt att koppla in en termostat av typen du länkade. Och tråden till 4 har ingen funktion i den nya men kan användas för att få matningen försörjd.
Det är två stycken 400v element kopplade. Jag plockade bort termostaten och kollade kablarna nu. Den som idag sitter på 4:an är kopplade direkt till elementen innan termostaten (fas1). Den som sitter på 2:an kommer direkt från elskåpet och den som sitter i 1:an går vidare till elementen (fas2). Sånna fall borde det gå som du sa att skippa den som går till 4:an.
 
Det kan näppeligen bli problem att koppla in den nya termostaten. Den är troligen enklare att förstå än den gamla - matning in och matning ut.
 
Den gamla klarar 380x10=3800W den nya 2500W.
Vad ligger elementet på?
 
Atom skrev:
Den gamla klarar 380x10=3800W den nya 2500W.
Vad ligger elementet på?
Dom ligger totalt på 2000W så det är lugnt!

Bo.Siltberg skrev:
Det kan näppeligen bli problem att koppla in den nya termostaten. Den är troligen enklare att förstå än den gamla - matning in och matning ut.
Vad kan bli problem?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.