Jag har en luftkonditionering, ett aggregat från midea. Tyvärr är det ingen inverterstyrning utan kompressorn är antingen på eller av. När den är på mullrar det ordentligt i rummet vars yttervägg den sitter på.
Den sitter nu monterad på konsol och dämpade gummifötter, skruvade i väggregeln.
Håller nu precis på att byta hela fasaden och funderade på om det finns något man kan göra för att minska vibrationerna.
Finns några andra fästen, eller några andra lösningar?
Just nu är det knappt sovbart i det rummet när AC:n går och planen är egentligen att göra ett barnrum där, men det känns trist att inte kunna köra kyla vid behov nattetid.
 
Man kan testa att byta gummidämparna mot fjädrar men blir inte helt tyst, så alternativet blir ett markstativ.
 
Markstativ blir svårt eftersom den sitter på andra våningen, men tack för tipset om fjädrarna. Har du nån länk till produkt?
 

Bästa svaret

Sök på stålfjäderdämpare luftvärmepump så får du träff på många som säljer.
Köpte själv här http://www.tsfs.se/?page=Pkt
 
A AndersS skrev:
Sök på stålfjäderdämpare luftvärmepump så får du träff på många som säljer.
Köpte själv här [länk]
Undersöker detta själv nu också. Tycker du att fjäderdämpare funkade för dig?
 
De används fortfarande och gav tillräckligt bra resultat. Är nu fem år sedan jag skrev inlägget:D
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De används fortfarande och gav tillräckligt bra resultat. Är nu fem år sedan jag skrev inlägget:D
Såg att det var länge sedan. Därför extra bra information. Tack
 
Jag bytte också mot fjäderdämpare. Det blev något bättre, men maskinen är så högljudd så det var inte vibrationerna som var det största problemet utan ljudnivån, och då hjälper inte dämparna.
 
F fredrik.johansson skrev:
Jag bytte också mot fjäderdämpare. Det blev något bättre, men maskinen är så högljudd så det var inte vibrationerna som var det största problemet utan ljudnivån, och då hjälper inte dämparna.
I mitt fall är det nog främst vibration. Rätt säker. Har beställt nu iallafall.
 
Ja, har du en ”normal” pump så är det nog mest vibrationerna som är problemet. Mitt åbäke till maskin är av ett annat släkte, jag har aldrig hört en så högljudd maskin någon annanstans...
 
F fredrik.johansson skrev:
Ja, har du en ”normal” pump så är det nog mest vibrationerna som är problemet. Mitt åbäke till maskin är av ett annat släkte, jag har aldrig hört en så högljudd maskin någon annanstans...
Såg precis den här tråden. Precis installerat en Midea. Vibrationer i hela huset. Högljudd som fan med lågfrekvent fläktbuller.
Blir ett utbyte.
 
Hehe, jag förstår dig! Vi har kvar våran. Om vi kör den några timmar på kvällen så håller det sig svalt större delen av natten, men den bullrar fortfarande rejält. Hade jag vetat om ljudnivån från början skulle jag satt en riktig LLVP med inverter istället.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har kämpat länge med min utedel som gett vibrationer i badrummet innanför. Det blev en "stående våg" inne i rummet så beroende på var i rummet man befann sig så lät det olika. På vissa ställen hel tyst och på vissa ett mycket irriterande brummande.

Jag flyttade utedelen från väggen till ett markstativ - ingen förbättring
Jag bytte till andra gummibussningar - ingen förbättring
Jag monterade ett mellanlägg mellan pump och markstativet så jag fick dubbla bussningar - ingen förbättring

Men tillslut kom jag på vad det var. Det var vibrationer som överfördes från pumpen via rören till ytterväggen. Så jag öppnade locket till "plasttunneln" som rören ligger i på väggen och böjde ut rören en halv cm från väggen de första 2 metrarna.

Och då försvann allt oljud inomhus.

Så nu har jag bytt "plasttunneln" mot en hemmagjord tunnel i fasadpanel. Jag gjorde den några cm rymligare på alla håll så att jag kunde böja till rören så att de inte vidrör någonting (vägg, kanter eller lock) de första 2 metrarna.

Mycket nöjd med resultatet och har på köpet fått en snyggare installation
. Närbild av en hand i svart handske som petar på fågelbo under vitt träbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepump utomhus från Panasonic, vita husväggar, fönster, blomkruka, kalt träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.