Hej! Köpt ett nybygge som byggts på ett annorlunda sätt... Upptäcker att det saknas avledningsrör i plattan för vatten från blandaren att rinna in i.

Får man skarva in sig på VA-röret för toaletten? Eller är det inte tillåtet?
 
Redigerat:
Va?
Jag är kanske lite trött så här på eftermiddagen men jag förstår ingenting.
 
Johnny Viking skrev:
Hej! Köpt ett nybygge som byggts på ett annorlunda sätt... Upptäcker att det saknas avledningsrör i plattan för vatten från blandaren att rinna in i.

Får man skarva in sig på VA-röret för toaletten? Eller är det inte tillåtet?
Nej, jag förstår inte heller något? Tror du att avloppet för toalett är separerat från avlopp från handfat/diskho? Så är det inte...
 
Om jag fattar rätt.. du har ett tappställe där det saknas anlutning för VA. du vill då koppla på VA på bef VA-stam på toaletten.
Du kan göra det, men det kan vara svårt att få till fall. sen blir va-rören utanpåliggande på vägg om du inte bygger in dem i en gubbe.
 
Ja, jag anser väl att det normalt är så att vattnen från kran går rakt ner i ett eget hål i plattan under kommoden. Sen kan det mycket väl vara så att det ansamlas på samma ställe till slut. Men, jag tänkte mer då att man kan koppla in sig direkt på ett VA-rör för toaletten.

Bifogar bild. Tyvärr ingen bra bild kanske, men till vänster så ska kommoden sitta.

Dock insåg jag nu att jag nog förvirrade det hela med dagvatten (regn), som inte får kopplas in på VA-systemet. :)

Så bra, då går det iaf lösa med en utanpåliggande sak och eventuell "gubbe".
 
  • IMG_20151021_140319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Inga problem, allt avlopp går i samma rör, det enda som kan skilja är grovleken på rören, där man ofta har tunnare rör till handfat t.ex

Men på bilden har du ju 110rör så det är tillräckligt för vad du vill :)
 
Det blir en gubbe på det som syns på bild oavsett. Måste ha en vägghängd toalett för att lösa spektaklet på bild. Slutresultatet blir nog OK ändå. även om det blir lite rör på rör-grej. :)

tack!
 
Vad är det vi ser på bilden?
 
två händer som visar hur stor silverfisk som fångades i somras!
 
Haha, bra fråga. De som byggt huset inte riktigt tänkt när de skulle göra avloppet för toaletten... Måste troligen bygga en vägghängd toalett där och sen sätta på nya vinklar så det blir 90 grader istället för 45...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.