K
Hej.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av problem med falsklarm från en PIR med en braskamin inom bevakningsområdet?
 
Är det en larmdetektor så skall normalt den inte lösa ut vid stillastående långsamma temperaturväxlingar.
Moderna detektorer är ofta programmerade att kombinera temperaturförändring med förflyttning för att larmet skall gå just för att undvika falsklarm. De brukar även reagera inom ett visst temperaturområde.

Hade för några år sen en lokal där larmet gick vissa morgnar och det tog ett tag innan vi förstod att det var en planta som flyttade bladen när solen kom samtidigt som bladen blev varmare, av någon anledning räckte kombinationen för att detektorn skulle lösa. Provade först att byta detektorn men det blev samma sak, flyttade blomman vilket löste saken.
 
Det kan leda till problem/larm, beroende på modell av detektor. Det du bör ha är en detektor av typen "kombidetektor" som har både IR funktion och mikrovågor. Då kräver det att det både sker en temperaturväxling och en fysisk förflyttning av något för att larmet ska lösa ut.
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
Beror på detektor samt placering mm.
En bra kombidetektor och rätt placering borde fungera bra.
 
K
Det finns inget i rummet som skulle kunna flytta sig förutom konvektionsluft runt kaminen. Idag sitter det en normal PIR i rummet men jag får väl byta till en kombidetektor om jag får falsklarm nu på hösten när man börjar använda kaminen.

Jag tänker att det är mest när man lämnar huset efter det att man eldat och kamin och skorsten fortfarande är varma som det kan bli problem. Den går inte på automatik så det är en svalnande kamin vi pratar. Dock tänker jag att det kan bli luftrörelser runt kaminen. Kanske det räcker för ett larm.
 
Många nyare detektorer har inbyggd temperaturkompensering och är immuna mot kall- respektive varmdrag.
Det finns dock undantag och jag hade en kund som klagade på falsklarm i en några år gammal anläggning.
När jag kom till platsen och felsökte så hade en takdetektor smält ihop då de nyligen monterat in värme med utblås mot detektorn och det blåste så varmt att plasten smälte ihop till en stor boll.
 
Redigerat:
D
Borde inte en kombidetektor vara mer benägen att lösa ut eftersom den även reagerar på värmeväxlingen inne i väggen?
 
Som jag tolkar det så bryr sig inte microvågen om värme överhuvdtaget och därmed blir man okänslig för värmeförändrignar.

Jag byggde med en kombidekare just där jag har en öppen spis. Naturligtvis pajade den deckaren så jag satte upp en ren IR deckare temporärt. Det var några år sen och noll falsklarm sen dess så jag hade ärligt talat glömt bort det ;)
 
D
Ja just det. Brain fart =)
 
Hade samma fundering som du med en braskasett med utblås av varmluft (ej fläkt). Kaminen används inte som värmekälla så det är alltså mest kvällstid det eldas och chansen att vi alla skulle iväg och larma på när kaminen är varm är väl inte så stor.
Nu sitter det en bosch quad där med värmeutblåset i detekteringsområdet. Jag var något skeptisk men installatören sa det skulle vara ok. Den detektorn har även ett fönster med morgonsol i detekteringsområdet och inga problem där trots att larmet stått på dygnet runt nästan ett års tid.
 
K
Tack alla!
Verkar som trådens erfarenhet är att det funkar för det mesta. Jag behåller med andra ord nuvarande PIR och om jag får falsklarm i den sektionen får jag byta upp mig till en MW/PIR och rapporterar tillbaka till tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.