hempularen skrev:
Angående tidigare inlägg här ovan, det där med godkända inne i vägg: Menar ni vanliga klämkopplingar eller rörmokarens "presskopplingar". Så vitt jag vet så finns det inga gummipackningar i klämkopplingar, och jag tror inte att det finns det i presskopplingar heller. Däremot finns det det ibland i "halvkopplingar" dvs dom man använder för inkopplingar av blandare vid handfat etc.
Nu vet inte jag vad som ær skillnaden på klæm koppling eller presskoppling, før mig låter det som samma sak och jag kan ju tala om før er att i mina klæm/ presskopplingar fanns det gummi-oringar!
Jag hade fortfarande løtt, men naturligtvis tagit nødvændiga mått och steg før att inte elda upp huset.

//Olof

 
tja på er! man ska väl ha genomgått kursen "heta arbeten" och ha en som övervakar medans man löder och bevakning efteråt- minns inte hur länge samt tillgång till vattenslang eller två brandsläckare ifall det blir brand. angående klämkopplingar så är det väl som en skrev tidigare vid exvis blandare dom används, i mitt hus (älvsbyhus) har dom det även vid fördelningsrör mm. men klämkopplingar utan gummi är nog bättre ur åldringssynpunkt. ska man göra ett helt hus med värmerör kanske det kan betala sej att köpa ett klämverktyg för 7000:-, om man nu inte kan hyra det- jämfört med att leja en rörmokkare.
 
Ranchn skrev:
Det du menar är presskopplingar och till dessa måste man ha ett pressverktyg. Med andra ord inte aktuellt i detta fall, då jag har tänkt att dra alla rör själva.
Varför inte? Känns som långt smidigare och snabbare än att löda. Jag vet i.a.f. vad jag skulle välja. :)

Verktyget finns hos Rinkaby Rör för 7300 + 975 per pressback. Borde väl även gå att hyra någonstans, tycker man?
 
Själv är jag rätt skeptisk till de där presskopplingarna. Som tidigare sagt så är det en vanlig gummi-o-ring som tätar.

Är det nån som litar på att o-ringar håller tätt i längden?


För övrigt har Wirsbo ett radiatorsystem med pexslang. Huruvida man får lägga skarvar dolda har jag ingen kunskap om. Kan vara värt att kolla upp kanske?
 
Rörmockaren som jag har rådfrågat kring elementrördragning i vägg, säger att man får skarva med vilken koppling man vill ny klämringskoppling eller den gamla hederliga.
Men då det gäller färskvattenrör så får de inte vara skarvade i vägg. Vid läkage kan det läka ut flera kubikmeter vatten/h, men att det i ett normalstort radiatorsystem endast finns kanske hundra liter vatten och att skadan då inte hinner bli lika stor.
Om man kan så bör man ju ändå göra som det tidigare har föreslagits att man gör panelen öppningsbar där man har kopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.