Efter sommarens fönsterbyte är det nu dags att ta tag i att fixa fönsterbrädor, salning och foder.
Min tanke var först att fönsterbrädan skulle vara massiv lackad ek med vit salning och foder. Min kära sambo vill dock helst ha även vita fönsterbrädor så nu funderar vi på att ta vitmålad 25 mm MDF till fönsterbrädorna och 19 mm vitmålad MDF till salningen. Bra eller dåligt? Tankar på det? :)

Den som orkar och vill får gärna komma med en kommentar eller bild på hur ni gjort. Vi hitta en bild när vi googla som vi gillade. Har den i mobilen så jag ska se om jag kan lägga in den i en kommentar i detta inlägg.

Tacksam för tips och idéer! :-D
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket möjligt att denna bild kommer från detta forum. Vet tyvärr inte dess källa men snyggt är det! Hoppas det är ok att vi lånar den. ;-)
 
Så där gör jag mina fönster. Fönsterbrädan gör jag av dubbla 16mm mdf, fördelen med det är att bara den delen som sticker ut i rummet behöver vara dubbel och den undre mdf:en ansluter mot väggen (ingen glipa).
 
  • Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj från ett fönster
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Björnberger skrev:
[bild]

Mycket möjligt att denna bild kommer från detta forum. Vet tyvärr inte dess källa men snyggt är det! Hoppas det är ok att vi lånar den. ;-)
Låna på du....


Det är 16mm mdf i salningen och brädan är 16mm med en extra list i mdf framkant så den ser tjock ut. 16 eller 19mm är listen gjord i.

Mjukfog mot fönster och mellan mdf-delarna.
Foderbitarna är limmade mot mdf och i ändträ mot varandra.
Avslutningsvis målat på plats med tonad vit snickerifärg från alcro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Låna på du....


Det är 16mm mdf i salningen och brädan är 16mm med en extra list i mdf framkant så den ser tjock ut. 16 eller 19mm är listen gjord i.

Mjukfog mot fönster och mellan mdf-delarna.
Foderbitarna är limmade mot mdf och i ändträ mot varandra.
Avslutningsvis målat på plats med tonad vit snickerifärg från alcro.
Jaså det var din bild Mathias? Riktigt snyggt tycker jag.

Hur bred har ni gjort fönsterbrädan i förhållande till elementen? Bredare så den går utanför elementet, lika bred då den går kant i kant med elementet eller något smalare?
 
Ja det där är mitt fönster...tack!

Jag har monterat bort alla element så just den frågan har jag inte behövt fundera på. Konstruktionsmåttet är istället 30mm längre än fodret på varje sida.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Har du satt nån liten list på undersidan av fönsterbrädan med?
 
Larsa skrev:
Så där gör jag mina fönster. Fönsterbrädan gör jag av dubbla 16mm mdf, fördelen med det är att bara den delen som sticker ut i rummet behöver vara dubbel och den undre mdf:en ansluter mot väggen (ingen glipa).
Hur gör du med fönsterbrädans bredd? Så den går kant i kant med elementet? Ser att du gjort spår i den för värmen från elementet. Man sätter väl då gärna först fönsterbrädan, sen sidorna och sist salningen upptill?
 
Björnberger skrev:
Har du satt nån liten list på undersidan av fönsterbrädan med?
Kolla dessa bilder så ser du:

http://mugglo.net/byggteknik/fonster/

Finns inga lister annat än den remsa som sitter under fönsterbrädan för att den ska se tjock ut.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Kolla dessa bilder så ser du:

[länk]

Finns inga lister annat än den remsa som sitter under fönsterbrädan för att den ska se tjock ut.
Snyggt och smidigt! Det får nog bli nåt sånt tror jag. Tack för hjälpen!
 
Jag har lite olika djup på mina brädor, beror på var de sitter. Vissa är djupare med luftspalt, andra grundare utan luftspalt. Börjar med att kolla hur sidosmygarna skall sitta + foder, sen får brädan bli ngn cm bredare på varje sida. Börjar sen med brädan, sidorna och sist överbiten som gärna får ligga ovanpå sidorna.

Att göra luftspalt är lite trixigt då skivan är så pass tjock, sticksågsbladet böjer sig lätt och spåret blir snett. Jag har borrat två hål, sen sågat så när det går med sänksåg, avslutat med sticksågen.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Ok, jag har salningsspår i alla fönster så det underlättar ju. Har aldrig förr gjort salningar och fönsterbrädor men jag jobbar på ett snickeri och har fri tillgång till en CNC maskin så det är bara att börja mäta, rita och bereda... :)
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Larsa skrev:
Att göra luftspalt är lite trixigt då skivan är så pass tjock, sticksågsbladet böjer sig lätt och spåret blir snett. Jag har borrat två hål, sen sågat så när det går med sänksåg, avslutat med sticksågen.
Överhandsfräs!

Btw... Fina brädor :)

Kunderna blir alltid imponerade när man gör sånna.
Dom förstår inte hur enkelt de är å få till med en fräs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.