För en dryg vecka sedan hade jag turen att vinna Byggahus tävling om en finfin ny skruvdragare.
När jag i vinstyran svarade i tråden lovade jag att lägga upp projektet här i forat.
Skruvdragaren har dock inte anlänt ännu men jag får väl lita på att den kommer och dra igång skrivandet. Tänkte dock dra en "kortis" om hela projektet som har lett fram till denna tillbyggnad som jag är mitt uppe i. Faktum är att det jag nu gör känns som en piss i havet jämfört med vad som är gjort.
Jag blev helt matt när jag gick igenom bildgalleriet för att välja ut några bra bilder att ta med här och nu.

Innan jag drar igång vill jag passa på att tacka alla som delat med sig av sin kunskap här! Många många timmar har spenderats på Byggahus för att inhämta kunskap och råd.

2008 köpte vi loss min mormors gamla villa av min mor. Min mormor föddes i huset som var köpt av hennes far när det var nytt. Det var då en tvåfamiljsvilla med byggår 1904.
Jag hade då redan bott i huset ca 8 år, några av dessa med min blivande fru, de första åren med mormor som fortfarande levde och därefter några år med andra hyresgäster. Det var ganska frustrerande att bo med främmande människor så vi bestämde oss för att vi ville köpa huset och göra om det till enfamiljshus.

IMG_0649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ganska representativ bild på hur huset såg ut då vi tog över det (har dock hunnit byta några fönster ser jag)

Huset var väldigt nergånget och senaste stora renoveringen var gjord på 50-talet. Därefter gjordes bara det (enligt mormor) nödvändigaste. Vi bästämde att vi skulle göra en omfattande renovering och att vi skulle göra det själva.
Den planen sprack :D
På baksidan finns en tillbyggnad gjord på 50-talet. Den hade platt plåttak som också fungerade som en 25m2 altan. Ingen lutning. Inget underhåll de senaste 20 åren. Jag minns att första läckan kom i slutet på 90-talet. Några hjälpliga försök att lappa gjordes men 2007 hängde innertaket i slamsor, flera fönster hade ruttnat och väggarna var vattenskadade.

DSC00113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi insåg att det bara var att riva ner till källarnivå. Vi insåg då också att vi behövde kalla in förstärkning. En mjölkbonde som sadlat om till snickare och som är bekant till familjen tillfrågades om han kunde hjälpa till med en återuppbyggnad och så drog vi igång och rev.

HPIM0616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råsponten under plåten va så rutten på många ställen att man trillade rakt igenom. Kutterspånet i bjälklaget var så svartmöggelmättad att det borde klassats som biologiskt stridsmedel.
Vi rev ner till golvet och passade därpå att riva golvet också för att isolera om trossbotten som då var fylld med koksrester och grus.

Sen var det dags att bygga nytt!

HPIM0658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde då också passa på att byta till samma stående/liggande faspanel som på resten av huset.

HPIM0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HPIM0660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När stommen och klimatskal var på plats så tog vi över och gjorde resten.
Då huset då fortfarande hade två lägenheter kunde vi blåsa ur bottenplan och fortfarande bo som vanligt på övre plan. Helt fantastiskt då man har sett hur folk bor mitt i kaoset under en flera år lång renovering.
Vi började med att riva en del innerväggar för att öppna upp och få en luftigare planlösning. Icke att förväxla med öppen planlösning. Vi ville inte tappa husets karaktär. Vi rev in till timret på ytterväggarna för att kunna lägga på lite extra isolering.

HPIM0710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bo i detta någon?

IMG_0419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golven i vardagsrummen behöll vi då fiskbensparketten fortfarande var fin och hade bra slippotential.
Golv i kök, badrum och blivande matrum revs upp.

IMG_0425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut när man inte renoverat badrummet på 50 år.
Lite läckage men förvånansvärt friskt trä.

IMG_0519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt på plats!

HPIM0662.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla köket var orginal 50-tal. En fantastik diskmaskin inbyggd i en av hoarna. Inte funkat på 30 år men fick sitta kvar ände tydligen :D

IMG_0509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt golv med värme på plats i köket.

IMG_0518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal städskrubb som dolde trappan ner till källaren. Tog ett tag innan vi kom på vad vi skulle göra med detta utrymme. Resultatet kommer senare...

IMG_1843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya köket börjar ta form. Vi hade då fortfarande en illusion om att vi kunde hålla kostnaderna nere och klara renoveringen av huset under en miljon (det sprack) så vi gjorde relativt enkla materialval av mycket. Ikeakök som vi själva byggde ramar till för att få mer av en lantkökskänsla osv. Inget som jag ångrar idag dock! Vi har även varit så kloka att vi har en extralucka till diskmaskin på lager då det är dags att byta den. Tror ej att det går att beställa faktumluckor längre.

IMG_1868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sakta men säkert.

IMG_1870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis när vi var "klara" med nedre plan så fick vi vårt första barn. Vi flyttade ner, tog en liten paus i renoveringen och njöt av livet. Då var året 2010. 1,5 år tog nedre plan att renovera... utan barn...
Efter ca ett år av att bara gå runt på övre plan och skrapa lite på ytan så kändes det som att det var dags att köra igång igen på allvar. Vi hade ett problem. Badrummet på övervåningen var väldigt litet och låg delvis i kattvinden mot baksidan av huset. Vi började fnula på kupa. Först en sektion, sedan två, det blev tre. Ringde snickaren igen som packade bilen och for till stockholm. Vi har ett gästrum i källaren så han bodde hos oss under byggnationen. Samma procedur igen. När kontruktion och klimatskal var på plats så tog vi över själva.

sommar 2011 012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi körde på med resten av övervåningen. Något vi verkligen vill få till var golven. Det var väldiga nivåskillnader och det gamla vardagsrummet kunde man använda som skateboardramp. Vi bröt upp allt golv i alla rum. Trossbotten var fylld av grus... Här hade fega människor ringt nån form av dammsugarfirma som kommit och sugit upp allt på några dagar men nej, varför det...
Åka till Ikea och köpa 200+ blåa påsar. Handskotta. Jag har sparat den gamla askspaden som jag använde. Ska beställa en mässingsplakett och ge den bästa platsen på väggen. Räknade det till ca 4 ton som bars ut. Var nästan rädd att huset skulle blåsa omkull!

IMG_3927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se vad man kan hitta!

IMG_3929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urskottat och dammsuget.

IMG_3930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya raka golvreglar på plats.

IMG_4027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns inga sparade innerdörrar från övervåningen så vi bestämde att köra nya dörrar. På två ställen ville vi ha skjutdörr för att spara plats. Här är ett ordentligt hål upptaget för ny skjutdörr. Altandörren bakom leder ut till taket på utbyggnaden (som gjordes ny). Framtida projekt blir ny altan därute.

Och så återkommer vi till badrummet som skulle inhysas i den nya kupan. Det var här vi på allvar tappade bort vår budget. Badrum kan som bekant bli väldigt dyra men vi trodde nog att vi skulle kunna hålla kostnaderna nere då vi gjorde det mesta själva. Tror vi tappade bort oss kring 250k. Nu vill ingen av oss börja rota i den kvittohögen....

IMG_3138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott om plats även för bastu så det var bara att regla upp!

Kom på en rolig grej som jag nästa glömt. Vi ville gärna sätta in en ny murspis på nedre plan då alla kakelugnar revs ut på 50-talet. Vi hade dock lyckats knycka den enda rökkanalen till ventilation då vi gjorde badrummet på nedre plan. Flytta ventilationen till annan kanal och då förmodligen behöva kakla om eller sätta ny skorsten? Det blev ny skorsten från Premodul. Trodde faktiskt att det skulle se galet ut på taket men det gör det inte. De hamnade så pass långt ifrån varandra att det ser ut som om den alltid suttit där.

IMG_4610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en skorsten på halsen i vårt blivande sovrum på övre plan.

"Hallen" på övre plan som det var då det var flerfamiljsboende behövde delas av för att skapa ett till sovrum. Det blev en hel del prång i det rummet som delvis ligger i en kupa mot gatan men det är ett perfekt barnrum.

IMG_4619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny vägg med bokhylla och skjutdörr slogs upp.

IMG_4620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev även en bokhylla inne i rummet.

Mitt under renoveringen av övre plan så fick vi barn igen. Och det blev två krabater den här gången.
Renovera med massa småbarn och så jobbade minst en av oss heltid då den andre var föräldrarledig och därefter båda heltid. Man får inte mycket gjort. 2012 gick. 2013. Augusti 2014 kunde vi flytta upp och in i våra riktiga sovrum.

Tog en runda med kameran nu ikväll för att visa hur det ser ut nu när det mesta är färdigt och vi har bott några år i huset. Nedre plan har varit färdigt i ca 5 år och övre i drygt ett år. Snart dags att måla om kök och fixa andra skavanker men det får bli en annan dag.

IMG_5315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Musrpisen, en Handöl Rosendal. Behöver en omgång fog och färg igen :confused:

IMG_5310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum på nedre plan med den åtråvärda ventilationen...

IMG_5294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvistlack?! Damn!

IMG_5295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matrum i anslutning till kök.

IMG_5309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passage mellan matrum och vardagsrum med murspisen. Dörr till badrum skymtar till höger i passagen.

IMG_5308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppningen ut till utbyggnaden.

IMG_5297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggnaden som nu är TV/sällskapsrum.

IMG_5299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matsal. Dom där elementskydden borde prioriteras....

IMG_5293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hall mellan matsal och kök.

Och så övre plan.

IMG_5285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför trappan. Hall som leder till respektive sovrum.

IMG_5284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 1. Tillhör tvillingarna som nu är tre år.

IMG_5287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2. Vår nu femårige sons rum.

IMG_5291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt sovrum med havsutsikt.

IMG_5282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggda garderober i vårt sovrum. Den högra döljer skorstenen.
Kom på nu att vi har en jäkla massa "platsbyggda" Pax-garderober runtom i huset. Har för mig det fanns en tråd om det här på forumet nånstans?

Och så badrummet på övre plan. Min oas! Fantastisk utsikt från bastun.

IMG_5288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ett badkar från Westerbergs med "discobelysning". Inga problem att få barnen rena!

IMG_5290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uldis och 27 till
  • Laddar…
Tänkte jag skulle börja visa det pågående tillbyggnadsprojektet redan ikväll men det blev sent. Får fortsätta imorgon.
Tack o gonatt!
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Ser ut att vara ett väldigt charmigt hus!
 
Fint hus, bra start på tråden. Ser fram emot en fortsättning :)
 
Tillbyggnaden med altan på taket vore kul att se mer av, har tänkt mig göra liknande lösning. Vilken lutning är det på taket och hur bygger man altanen, är den direkt på taket eller är det ett litet mellanrum mellan balkong och tak? Dvs. Om balkongen "hänger" på fasaden?

Väldigt inspirerande tråd och supersnyggt badrum! :)
 
Den trådstarten måste vara en av byggahus bästa någonsin?
6 år och 48 bilder om jag räknat rätt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Amandolo skrev:
Tillbyggnaden med altan på taket vore kul att se mer av, har tänkt mig göra liknande lösning. Vilken lutning är det på taket och hur bygger man altanen, är den direkt på taket eller är det ett litet mellanrum mellan balkong och tak? Dvs. Om balkongen "hänger" på fasaden?

Väldigt inspirerande tråd och supersnyggt badrum! :)
Tackar!
Har för mig att lutningen blev mellan 8-10 grader ungefär. Bad takläggaren om nåt som skulle hålla att ställa altan på och han föreslog "bromatta". Den var ca 8mm tjock och användes tydligen under asfalt i parkeringshus etc och skulle vara väldigt hållbar. "25-30 år borde den kunna ligga" sa han. Vill ju inte smacka upp en altan med staket och allt för att sedan plocka ner den efter några få år för att lägga om taket.
Konstruktionsmässigt blir det liggande 220-reglar ut från huskroppen som klyvs för att ligga i lod och sedan trall på det. Får se om sommaren ger mig tid för detta.
 
  • Gilla
Amandolo
  • Laddar…
SMS från Postnord! Paket från Proffsmagasinet Svenska AB finns nu att hämta!
Får testskruva lite ikväll tror jag.
 
Och så lite unboxing :) Tack Byggahus!

IMG_20151104_164920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cecilia R och 5 till
  • Laddar…
Åter till ämnet.

Vi har ett problem som många husägare dras med. Spelar ingen roll om huset är gammalt eller nytt. Vet ej om det beror på korkad arkitektur eller vad det kan vara. Men faktum är att många hus har för trånga tamburer/hallar. Som grädde på moset har man även placerat trappa till övervåning så att man måste passera precis vid ytterdörren för att ta sig upp eller ner. För oss blev detta extra påtagligt när en drös leriga och blöta barn kom in i bilden.

Lösningen på detta blev att bygga ut hallen. Vi visste sedan vi sökt bygglov för badrumskupan på övervåningen att den kupan som hänger över ytterdörren tydligen inte fanns med på de ritningar som kommunen hade i sin ägo och att den stack ut någon halvmeter på prickad mark. Den finns inte heller med på de originalritningar vi har på huset. Det måste dock röra sig om en modifikation som gjordes i samband med byggnationen av huset då den finns med på fotografier som jag daterat till omkring 1918. tror huset var färdigställt och såldes till mormors far 1911

1918.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mormor 3 år, hennes pappa och mamma samt okänd dam.
 
Redigerat:
Västfasad (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samma fasad som den ser ut idag. Kom ihåg att ge mig en känga om jag inte lyckats återställa lite snickarglädje när jag ändå är i farten och bygger.
 
Vi bestämde oss för att inte bygga ut hela vägen i liv med kupan ovan entrén utan att dra in den ca 50cm. Dels för att säkra upp mot ev. tjafs ang. bygglovet/bygganmälan och dels för att behålla husets karaktär. Vi får även ett visst väderskydd för ytterdörr vilket kan vara bra då det skulle vara svårt att få till ett entrétak som ser bra ut.
 
sydfasad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilltänkta utbyggnaden sett från sidan.
 
västfasad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och framifrån.
 
Igår ringde dom från Åttersta såg utanför Sandviken där jag beställt ytterpanel och lister. Det fanns klart att hämta. Gick bra att komma på söndag. Han skulle komma ner till sågen och öppna och hjälpa till att lasta. Behövdes inte så mycket panel till denna lilla utbyggnad. Är mest fönster och dörr som tar ytan. Blir en finfin söndagsutflykt med familjen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.