Hej,
har ett dike utefter två sidor av min tomt. På sidan som vätter mot skogen är diket ca 30 meter långt och ca 1m djupt. Är i princip mer eller mindre alltid vatten på botten. Men det beror nog mest på att diket skulle behöva schaktas ur för att få till avrinningen. Diket leds längre bort ned i ett rör under vägen och sedan vidare bort.
Våran tomt fortsätter några meter bakom diket in i skogen. Diket har ett servitut.

För att kunna utnyttja hela vår tomt skulle jag vilja fylla igen delar av diket och leda vattnet i ett rör istället.
  • Jag vill ju att dräneringen från omgivningen ska funka och ledas ned till röret. Ska jag använda mig av ett dräneringsrör modell större eller ska jag ta flera?
  • Om jag vill ställa ett gästhus ovanpå det igenfyllda diket, behöver jag då använda dräneringsrör av betong eller ngt liknande?

//wsp
 
Ehh... om diket har ett servitut så är det väl någon annan fastighet som har rätt att ha diket där? Du måste börja i den änden, hör med servitutsinnehavaren om de kan tänka sig att tillåta dig att t.ex. gräva ner en grov dagvattenledning och täcka igen diket.
 
Om diket har ett lastservitut på din tomt måste du först komma överens med förmånsfastigheten.

Sen är det inga konstigheter i praktiken. Jämna till dikesbotten så du får rätt fall hela vägen mot vägtrumman och lägg ner markduk i botten, 100mm dräneringsrör och fyll upp med makadam så du får minst 20-30 cm kvar för anläggningsjord till din gräsmatta. Markduken ska gå omlott ovan makadamen så du får som en paket med dränröret i botten.

Du kan lugnt ställa ditt gästhus ovanpå sedan.
 
Jodå, vet mycket väl att jag måste börja med att höra med servitutsinnehavaren. Min fråga va mer ur teknisk karaktär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.