Vi ska bygga ett 1,5-planshus med Trivselhus och har stött på ett bekymmer i samband med utformningen av tele/data och TV.

Jag har tidigare berättat för vår säljare att vi helt tänker skippa en traditionell tele- och TV-installation och istället köra allt via IP i nätverket. Han svarade "ta det med elinstallatören när ni får elritningarna".

Nu kom elritningarna i veckan och jag talade med elinstallatören igår. Jag beskrev att jag bara ville ha ett cat5e-stjärnnät med ett antal dubbla uttag varje rum varpå han svarar - "rören i ytterväggarna dras i fabrik kan vi inte göra så mycket åt, de är dragna i serie"

Hum. Man måste alltså ta loss gipsskivorna och göra om alltihop på plats...??? Eftersom vi har en väldigt öppen planlösning måste de flesta uttag sitta just i ytterväggarna. Det är (nog) för sent att ändra något i väggelementen eftersom vi avropat för ett tag sedan.

Någon som har hamnat i samma situation? Har det gått att lösa och vad har det kostat extra?
 
Vi fick exakt samma svar från a-hus när vi ville gå igenom elritningarna, dum (okunning?) som man var så gick man med på det. Blev till att plocka bort en hel del gips för att få ordning på detta. :(

 
Vi hade själv kladdat ner elförändringar på en ritning som bilades TOLOn. Vid husbyggnationen togs det inte hänsyn till denna då den ju inte var en "riktig" ritning. Trots detta så tog vår säljare alla gipskostnader som uppstod när elektrikern skulle montera efter den slutliga elritningen. Jag tycker att det var en OK lösning...
Snyggt Götenehus!
 
Rekommanderar inte Cat 5/5e/6 som ersättning för coax. Det kanske räcker till för radio och teve på vhf bandet, men knappast för sattellit.

Godt om tomma dosor med 20mm tomrör (då får man in två kabel) är IMHO bästa lösningan för såväl data som teve

 
mel skrev:
Jovisst men frågan var att köra IP. Jag själv kör min frukost-TV på så vis. Har en Hauppauge MVP som via nätet får videoströmmen från min 'dator-TV' ( [länk] ) i vardagsrummet. Till dator-TV'n är parabolantenn och vanlig TV-antenn kopplad. ( Ett DVB-S och ett DVB-T-kort ) Vill nån ha ytterligare förklaring så hör av er.
Problemet är ju om man vill se på mer än ett program i taget, det blir många dvb-kort i datorn då till slut.

Hur är det, finns det vettig mjukvara för att ta emot alla "pid'ar" på en transponter samtidigt? (i så fall tar man hela marksända utbudet med bara fyra kort, trots att det är över dussinet kanaler o.s.v.)
 
Rördragning i fabrik? Samma problem? Det må Ni tro!

Trots att jag frågade och mailade ett antal gånger kring frågan då B&O Linksystem, nätverk, telefoni, TV-uttag, larm, kameror skulle in i väggarna, gled Myresjöhus på svaren. Dum som man var.....

Hursomhelst, vi fick sätta 22 mm plyfa skivor på alla väggar och såga ut för elen. Sen klä det med gips. Då passade inte fönstersmygar och fönsterbänkar, vilket innebär att vi fick köpa in 35 mm (tror jag) lister för att täcka upp........

Tog en advokat och kontaktade Myresjöhus i Gbg och fick 50 tkr. Stabilare, ganska enkelt men......... Va f-n....

Husleverantörerna är "för jävliga!"
 
OLHA skrev:
Rördragning i fabrik? Samma problem? Det må Ni tro!

Trots att jag frågade och mailade ett antal gånger kring frågan då B&O Linksystem, nätverk, telefoni, TV-uttag, larm, kameror skulle in i väggarna, gled Myresjöhus på svaren. Dum som man var.....

Hursomhelst, vi fick sätta 22 mm plyfa skivor på alla väggar och såga ut för elen. Sen klä det med gips. Då passade inte fönstersmygar och fönsterbänkar, vilket innebär att vi fick köpa in 35 mm (tror jag) lister för att täcka upp........

Tog en advokat och kontaktade Myresjöhus i Gbg och fick 50 tkr. Stabilare, ganska enkelt men......... Va f-n....

Husleverantörerna är "för jävliga!"
Jag tror det här är en effekt av uppdelningen på säljare som får en kortsiktig bonus utan ansvar för varumärkets värde på marknaden.

Företagen borde kanske ha ett system där säljarnas bonus och även övriga anställdas löner varierar proportionerligt mot marknadens opinion om företaget?
 
OLHA skrev:
Rördragning i fabrik? Samma problem? Det må Ni tro!´......
Husleverantörerna är "för jävliga!"
??? Håller med och i mitt hus är det ursparningar i golvet runt ytterväggarna, men vp-rören för väggkontakter och -uttag går uppifrån taket... varför då ursparningar?

Frågan om hussäljare och deras "guld och gröna skogar" diskuteras i andra strängar men är en av anledningarna att jag sitter i en nu 2-årig process med säljare och tillverkare   :'(

Helena med
SverigeStugan
 
Men för att återgå till huvudämnet på tråden skulle jag rekomendera Dreambox om man är lite av en hemmapulare. Den klarar att stream tv-bilden och kan spela in till hårddisk eller server via nätverket.

7000-modellen är att rekomendera om man "bara" ska ha en. Kör själv en 7000 i vardagsrummet och en billig 500 i sovrummet.
 
www.dreambox.se framgår det mesta.

En satellit mottagare, som egentligen är en unix dator.

MAO kan m an skriva program till den (som också ges bort gratis av dom som skrivit dom) Till exempel program som:

1. Avkodar alla program direkt, inklusive betaltv. (Ej lagligt.)
2. Delar på canaldigital, viasat kort, etc. T ex med grannen.
3. Automatiskt lägger till nya kanaler.
4. Distribuerar ut ljud & bild dit Du har angett det (Flera tv-apparater i ett hushåll t ex men bara ett TV-abonnemang)

Tja, allt Du kan göra och framförallt inte får, kan Du göra med en dreambox. Varför alla är lyriska.
 
Sorry att jag var lite otydlig men det är precis som OLHA skriver en parabol-box som man kan anpassa och ladda mjukvara efter sina egna behov.
 
Framförallt är den dyrare DM7000 som en parabolbox kombinerad med en "video" fast med hårddisk istället för videoband, man markerar några sevärda program så sparar de ner på hårddisken.

Man kan flytta program mellan hårddisken och en vanlig pc-dator via nätverksuttaget på dreamboxen, dels om man vill bränna dvd-skiva av något man spelat in med dreamboxen, och dels tvärt om om man vill se på något man laddat hem från nätet genom dreamboxen.

Det här går att göra även med den billigare DM500 fast då måste man ha en dator gåendes hela tiden som "hårddisk-server" eftersom DM500 bara har nätverkuttag men ingen plats för hårddisk.

Fördelen med nätverkuttaget är ju att boxen kan prata direkt ut mot internet om man vill, till exempel om samvetet tillåter att man olagligt avkodar program så kan den uppdatera till senaste kodningen med bara en knapptryckning på fjärrkontrollen, men det finns många mer lagliga ändamål också.

En kompis pysslade med en datoransluten nummerpresentatör som skickar meddelanden till dreamboxen, så när någon ringer så dyker telefonnummer + namn upp på skärmen när man tittar på tv, så slipper man ha ytterligare en nummerpresentatör i vardagsrummet (skulle vara extra bra för mig som konverterade mitt gamla nummer till tele2 iptelefoni när jag flyttade och därför har två inkommande 'linjer'' att hålla rätt på).
 
Har varit med om samma sak med TH, stå på dig och tvinga dem att göra det på fabrik, om möjligt. Vi har gjort det i efterhand och det går men det är ganska mycket pill, detta beror i första hand p åatt man måste bryta ångspärren bakom gipsen och den är svår att få tät igen. Det blir väsentligt billigare och framför allt bättre om det görs på fabrik.
 
Dreamboxen verkar intressant, ni som har kanske kan svara på den fråga. Kan man köra Boxer med den också. enligt Dreambox.se skall väl iaf 7000 klara DVB-T men funkar det i praktiken med nya kortet m.m?
 
Tack för alla svar. Efter vidare diskussion med b.la elektrikern tänker jag låta honom lösa ev problem på plats... Resonemanget bakom detta beslut är i korta drag:

Även om rören för telekablarna ser ut att gå i serie så måste de väl mynna ut antingen i tak eller golv med jämna mellanrum, om inte annat där väggelementen sammanfogas. Därifrån kan man ju dra kabeln vidare till KK:t.

Vi placerar nätverksuttag på de ställen som man ritat ut tele/TV-jack på konstuktionsritningen och bygger på så sätt ett stjärnnät med befintliga rör i ytterväggarna. De dosor som inte behövs sätts igen med en bit gipsskiva+väv.

Vårt hus har inte börjat byggas i fabrik men TH ville ha 3000 kr för omritning av konstruktionsritningar, de pengarna kan man ju ha roligare för...

Ett problem är väl om det sitter flera jack i ett väggelement eftersom det då blir ont om ledig plats i röret/rören dit, men vad jag kan bedöma av ritningen så borde vi inte råkat ut för detta.

Alla kommentarer på detta resonemang är förstås väldigt välkommna. Ni som byggt med TH, hur ser rördragningen för tele ut i väggelementen? Någon kanske t.o.m har en bild att lägga ut..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.