Hej!

Har börjat med ett stort projekt. Huset som är byggt 1969 är i två plan 200kvm med betongplattor i bjälklag. Självdrag och bergvärme med radiatorer.
Nu är innertaken i delar av övervåningen borttagna och det känns som ett bra läge att installera tilluft via takventiler. Finns inga tillluftventiler orginal i huset och nu när jag bytt till isolerfönster och tätar väggar behöver jag förbättra ventilatioen. Stommen i undervåningen är uppbyggd i blå betong och radonvärerna är något höga därför tänkte jag lägga in undergolvsventilation + granab reglar där.

Jag tänkte installera själv och eftersom jag i princip är novis när det gäller ventilation har jag massa frågor.

1. fungerar med att koppla undergolvsventilationen till frånluft på FTX aggregatet.

2. Det här med att balansera ventilationen: vad kan man göra fel.

3. Välja FTX aggregat. Har kollat på Östberg 130 S EC 2, System air VSR 300, Flexit uni 3, Acetec A100 S och Komfovent Rego 400PE EC. Alla ligger ganska lika i pris, är det ngon väsentilg skillnad på aggregaten?
 
Aggregat med roterande växlare har alltid ett visst överläckage. Förr antogs ca 3% av frånluften återvända som tilluft genom de små otätheter som finns runt växlaren. Detta var ändå i de större aggregat som dessutom hade en inbyggd renblåsningssektion. Plattväxlare, oavsett om de är av korsströms eller motströms är heller inte 100% täta och sitter inte fläktarna så det skapas rejält undertryck vid frånluftsfläkten får du några % radonluft med i tilluften. Inte för att detta lilla läckage skulle äventyra någons hälsa men själv skulle jag nog låtit källaren leva sitt egna liv om du väljer undergolvsventilation. De lilla värme som lämnar golvventilationen skulle ändå tillföra mycket lite brukbar värme till återvinningsaggregatet.
 
Tack för svaret. Jag tror inte heller att det tillför så mycket värme även om det kanske kommer att var golvvärme. Det är snarare tanken att få ett fungerande FTX system och slippa dubbla fläktar och rör. Undervåningen består av sovrum, allrum, toalett och tvättsuga så FTX systemet ska gå dit ändå.
När det gäller undervåningen så tänkte jag vänta med att dra tilluft och använda tilluftventiler så länge. Blir det helknas i ventilationen då?
 
Ytterligare en fråga: kan man välja dimension på rör på till- och frånluft, alltså 125 eller 100mm eller måste det beräknas? Jag tänker att flödet ställer man in i efterhand. En frånluftskanal blir 100mm på grund av utrymmet.
Övriga rör och don tänkte jag ska vara 125 mm för att det ger lägre ljud eller är jag ute och cyklar nu?
 
Rör till till och frånluft bestäms av mängden luft som skall flyttas och beror även på anslutningarna på Ftx aggregatet. Har du för smala rör så kan du dels få problem med för lite flöde och dels få problem med ventilationsljud då lufthastigheten ökar om man skall ha igenom samma luftmängd i ett smalare rör.
Så detta bör du verkligen beräkna så att det fungerar i praktiket för att slippa antingen problem med ljud eller bristande luftväxling.
 
ok men det var så jag tänkte: 125 mm har större flöde och lägre ljud. Sedan får huvud stammen från aggregatet vara 160 mm. Det skulle så klart underlätta med en ventilationsritning men alla jag sett till normal villor har 100mm eller 125 mm rör och ventiler. Så vad kan bli fel om jag börjar med 125 mm? Eller kan det bli en nackdel att använda 125 mm om en beräkning visar att 100 mm räcker? Det jag vill nu är att snabbt ta upp hål i tak för ventiler för att slutföra arbeten med innertak.
 
En gammal tumregel är att håller man sig under 3,5 m/s i lufthastighet inuti rören så skapas i stort sett inga tillkommande ljud utav detta. Don får man sen välja efter vart de kommer att sitta och om de behöver blåsa luften långt eller att de behöver ha bra förmåga att blandas med varmare rumsluft innan de når de personer som kan uppleva det som drag mm
 
Nu tänkte jag börja ta hål i brädtaket upp mot vind för anslutning mot 125 mm rör. Hur gör man? Sätter man en stos mot det spontade brädtaket och ansluter flexibel ljuddämpare direkt mot stos? eller ska jag ta en 90 graders böj först? Ska jag kanske förstärka brädtaket med plyfa först? Ursäkta min okunnighet men jag har inte hållit på med vent grejer tidigare.
 
Vilken dimension av Hålsåg ska jag införskaffa för 125 mm takdon!, 125 eller 130 mm?
 
Funderar om det är möjligt att dra ned ett spirorör för inluft från vinden till bottenvåningen genom en outnyttjad rökkanal i skorstenen. Det är den borttagna oljepannans kanal. Dimensionen är 15 x 15, dragningen blir c:a 2,8m och det skulle gå att få dit ett 125 mm rör med en 10 mm isolering, en kondensstrumpa kanske? Skorstenen är i tegel och utanpåliggande. Frågan är om luften kyls ned för mycket i kanalen och om dimensionen 125 mm räcker till för att fördela luft till undervåningen på 100kvm (hall, 2 sovrum, allrum)?
 
Hur gjorde du tillslut och hur gick det? Vi går samma tankar här, 200m2 sutteräng -78, oisloerad platta
 
Samma här. Funderingar på FTX och har undertrycksventilerat golv i gillestugan som jag skulle vilja få in som frånluft. Även betongbjälklag...
 
Det är faktiskt ett pågående projekt pga olika orsaker men följer planen
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Någon uppdatering?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.