vanpire skrev:
Mmm, då ligger jag betydligt bättre till gällande bruttoinkomst medan insatsen var ungefär densamma. Och lånet blev lägre.
Banker är tyvärr jätterädda för att förlora pengar. Tjäna pengar på säkra lån vill dom däremot gärna.
Vad kostar tomten?
Går det inte att göra en tydlig uppgörelse med en totalentreprenör om att du under projektet får gå in och delta mot prisavdrag?
4 kostar tomten. Den skall dock styckas av och säljas halva från. Den biten som skall säljas tror mäklaren att man kan få 2,5-3 för.
 
Redigerat:
Fattar inte varför du inte får nåt lån med den informationen du gett.
Kanske läge att gå till Länsförsäkringar - dom har ju både fastighetsmäklare och bank.
Det kanske kan ge ett bättre informationsläge för bankdelen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
SEB telefonbank, bygger lösvirke själv, inga problem.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Bytte till Nordea från Länsförsäkringar pga. att dom inte ville låna till att bygga lösvirke själva. Dom lånade bara ut till totalentreprenad blev svaret där.
Jag är också i byggbranschen som fd platschef och sedan 2 år arbetar med projektering. Jag har ritat ett eget hus, och har precis börjat bygga det med. Dock blev det inte helt i lösvirke, utan jag lämnade alla mina ritningar itll Fiskarhedenvillan som levererar en byggsats. Enklare med banken att komma med deras kalkyl än att ha en egen som dom bara ifrågasätter känner jag...
I alla fall så kommer vi att ha en belåning på ca 70% när vi är färdiga, och det var absolut inga problem med Nordea.
 
Tack för feedback! Intressant med SEB, de hade jag helt avfärdat då jag fick intrycket av deras hemsida att de bara lånar ut till köp av färdig fastighet.

Har inte fått något svar av Swedbank idag men jag ser det som ett gott tecken då jag skickat på dem än mer underlag under helgen som jag hoppas de går igenom.
 
Vi har fått byggnadskreditiv beviljat genom Swedbank, men det var svårt med de övriga bankerna. Har valt ett lösvirkeshus med en firma, där vi har full möjlighet att gå in och göra de arbeten vi vill, det blir främst interiort för våran del. Banken har ställt en hel del krav på oss, men är med på banan. Vi har presenterat ritningar och kalkyler mm. Då vi köpte tomten först, med handpenning från en lägenhetsförsäljning, lyckades vi även få ett hyfsat baslån på den (då det inte står en byggnad på tomten går det inte att få den på ett vanligt hypotekslån). Så vi har lagt tomten i ett separat lån.

Vi räknar med att låna ca 6,5-7 milj, men då kostade tomten 3,2 och vi räknar med att bygga för ca 5. Vi har haft en mäklare från swedbank fastighetsförmedling som gjort en förhandsvärdering och räknar med att huset kommer vara värt ca 10-10,5 när det är klart. Så belåningsgraden sjunker till ca 65%. Men vi har å andra sidan en god bruttoinkomst i hushållet på ca 100.000 per månad och inga barn ännu, det är vår räddning. På tomten som vi bygger på hade ett kataloghus aldrig fungerat. Vi har ritat själva och med hjälp av arkitekt. Banken köper konceptet att det är bättre att bygga "ordentligt och stort", då tomten är så pass dyr. Vi bygger i Göteborgsområdet, med närhet till havet.

Kontakten med Swedbank har fungerat väldigt bra, men visst anser de att det är deras största risktagande. Det som gör det möjligt för oss är att vi har en attraktiv tomt, vilket gör att huset snarast ökar i värde den dagen vi flyttar in jämfört med mindre attraktiva lägen, men med nya dyra hus.
 
Fick just besked från Swedbank att man har gått med på ett kreditiv på 6,5 med slutbelåning på max 3.9. :D
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Fick just besked från Swedbank att man har gått med på ett kreditiv på 6,5 med slutbelåning på max 3.9. :D
Grattis, va roligt o lycka till 👍🎉

vi fick inte lån av swedbank men gick till en mindre bank där vi fick en kanon bra personlig rådgivare och där hade vi inga problem med att få lån, vi ville ha så lite lån som möjligt så vi la in en hel del sjölv i bygget, hade total entreprenad av en mindre byggfirma, byggde stenhus med pool som vi sjölv designat men använde arkitekt som gjorde ritningarna o bygglovet. Flyttar in förhoppningsvis 1/12 så det ska bli superkul!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Stiligt! :)

Vi hade samma veva för drygt 4 år sedan. Tvärstopp hos Nordea som vi hade då trots att vi kunde köpa loss tomten kontant och bara behövde byggkredit till själva huset. Vi kämpade på med flera andra banker och där skulle Danske Bank ha hjälpt oss men mitt i allt bråkande dök det upp en härligt mögelskadad kåk från 1977 till salu istället som vi slog till på.
Ironiskt nog så tog vi ut mer lån för den villan än vi skulle behövt i byggkredit men det var då inget problem...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi bygger just nu, men i Västerås. Vi valde Danske Bank för de har varit mest tillmötesgående från start.
 
Vi bygger just nu i lösvirke helt i egen regi. Nu lånade inte vi speciellt mkt till bygget men vår bank danske bank har varit extremt tillmötesgående. Vi fick tom vanligt bolån direkt o slapp kreditiv!👍
 
Har bankerna ändrat sig alltså? Var det inte standar förr med fyra lyft?
Grund klar
Stomme och tak klart
Vägar, väderskyddat och fönster på plats.
El, VVS och ytskickt klart

Varför har de blivit restriktiva?
 
Huddingebo skrev:
Har bankerna ändrat sig alltså? Var det inte standar förr med fyra lyft?
Grund klar
Stomme och tak klart
Vägar, väderskyddat och fönster på plats.
El, VVS och ytskickt klart

Varför har de blivit restriktiva?
Jag tror de blivit lata och kanske även övertygade av hustillverkarna att lösvirke skall de undvika så de slipper risker och problem.
 
Tack alla som hejat på och gett bra tips!

Har idag även hunnit stämma av med säljaren av tomten och mäklare så allt kan sätta igång.

Nästa berg att bestiga lär bli bygglovet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.