Hej. Ifall man gjort en utbyggnad på själva huset. Dvs en "egen del" av huset med skilld dörr. Typ som en inglasning. Får man ta matningen till bel+ uttag och en tre fas grupp från garaget? Garaget är en enskild byggnad just brevid. Ifall det är omöjligt att ta från centralen i huset.
 
Det är inte uttryckligen förbjudet men jag ser det som mycket olämpligt. Det är inte sunt att gå över ån efter vatten eller dra ledningar fram och tillbaka.
 
Varför anser du det vara omöjligt att gå från husets central? Förklara så kanske du kan få några goda ideer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den är mitt i huset och rätt så otillgänglig. Det betyder att jag måste dra en massa utanpåliggande och ändå måsta gå ut på framsidan och sedan ner under marken och till baksidan vilket blir en ganska lång sträcka. Garaget så måste jag bara gå genom väggen ut under marken några ca 10m sen är ja i utbyggnaden. Vilket är 100 gånger lättar så jag undrade bara om detta alternativ var ok:)
 
Formellt är det OK. Men instinkten säger att det är obra. Men man skulle ju kunna sätta en ny undercentral i utbyggnaden som man matar från garaget. Då skulle man få en i mitt tycke bättre tydlighet i anläggningen.
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte gå på vinden eller under huset och är det ett trähus kan du lägga en kabel under kortändan på panelen
 
tommib
Bilder och planritningar kan hjälpa. Enklast är förstås att se det på plats men du kanske inte är sugen på att ringa ut en elektriker bara för en titt? I Norrbotten kan det ju vara långt att åka....

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Varken tak eller golv går... Tack för svaren i allafall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.