Har precis slitit upp plastmattan i köket i ett hus från -69.

Planen är att lägga ett klickgolv, laminat eller vinyl med underlagsfoam under.

Dessvärre var det flera lager under plastmattan med lim och något pappaktigt. Resultatet blev helt ojämt och en söt och frän lukt spred sig i huset.

Hur får jag detta någorlunda jämt och bra? Kan detta vara farligt och innehålla t.ex. asbest?
är det svartlim på bilderna? Inte roliga träffar när man googlar på det.

Jag vet att det finns en del andra trådar i ämnet och dom har jag läst. Men snälla kom med alla bra tips som ni har! :confused:

20151101_130501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151101_130510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151101_130539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lukten är sannolikt från limmet. Och ja det ser tyvärr ut som svartlim (oftast asbesthaltigt). I övrigt kan asbest förekomma i de andra lagren också, som alkaliskydd under plastmatta (kan vara pappaktigt), och även i själva mattan (vinyl främst).
Om du hårdhänt slitit upp dessa lager i hela köket, så bör du få råd om eventuell professionell asbestsanering av din bostad, då du sannolikt spridit asbestdamm redan. Inte för att överdriva eller skrämmas, men asbestdamm sprids lätt i omgivningen om det frigörs vid slitage eller bearbetning som detta. Har man barn/familj i huset, så bör ju man utvärdera läget och göra de rätta valen.
Skär ut en 5x5 cm bit som inkluderar alla golvlager och skicka iväg för asbestanalys till att börja med.

Med det sagt, så är slipning eller annan bearbetning av golvytan för att få det jämnt och fint uppenbarligen inte att rekommendera överhuvudtaget, förrän du vet vad du har att göra med.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Oj vad tråkigt! Detta hade vi inte räknat med. Ja vi har rivit ut mattan hårdhänt och sen varit i huset hela dagen och natten.
Jag antar att vi får lämna in prov på analys och hålla tummarna.

Men det finns svartlim som ej innehåller asbest eller?
 
plan-g skrev:
Men det finns svartlim som ej innehåller asbest eller?
Ja, det kan hända. Ofta blandade man asbest i limmet på plats. I vissa fall gjorde man inte det. Men att det är asbest i svartlim är regel snarare än undantag.

Om det skulle vara asbest i golvlager/lim, så se till att sanera ordentligt. Då kommer ni bli av med risken för framtida asbestexponering i huset, och hälsorisken blir då försumbar. Att ni redan exponerats lite kan då också betraktas som försumbart. Se bara till att få detta uppstädat ordentligt, enligt konstens regler.
Låt golvet vara tills ni fått provsvar, och dammsug inget med er dammsugare, det kontaminerar dammsugaren och sprider bara asbestfibrerna ännu mer då fibrerna inte stoppas av dammsugarens filter. Kläder som ni använt när ni slitit upp golvet bör också räknas som "kontaminerade" och bör slängas. (kontaminerat avfall får inte slängas i vanlig sophantering, ska plastas in och tejpas tätt och slängas separat som farligt avfall på tippen)
Om ni är nyinflyttade och inte har tagit in möbler o annat så underlättar det sanering. Till den grad att ni kanske kan göra det själva efter instruktioner från nån som kan detta.

Asbest är otrevligt och farligt, men det finns ingen anledning till oro, kan vara bra att tänka på. Skulle det vara asbest i golv/lim så finns det ju en lösning på problemet, och hälsorisk från exponering blir då allt från försumbar till mycket låg
 
Redigerat:
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar. Du verkar kunna mycket om ämnet, är du i branschen?

En asbestfirma har nu varit här. Dom bedömde det som sannolik asbest och skar ut prover som skall skickas till sahlgrenska för snabbamalys. 2 tusen kronor och svar inom 5 arbetstimmar (imorgon alltså).

Kläderna gick vi runt i jättemycket efteråt och har suttit med dom i bilar osv och även hos grannar! I bostaden är vi inte nyinflyttade så vi har säkert dragit runt eventuell asbest redan i så fall, men vi får väl hoppas att mängderna är försumbara.

Att behöva asbestsanera hela hemmet och alla våra tillhörigheter är ju helt svindlande :s
 
plan-g skrev:
Stort tack för svar. Du verkar kunna mycket om ämnet, är du i branschen?
Är inte i byggbranschen, men jag jobbar med miljö- och hälsofrågor inom farligt avfall. Så asbest är ett bekant ämne.

plan-g skrev:
Kläderna gick vi runt i jättemycket efteråt och har suttit med dom i bilar osv och även hos grannar! I bostaden är vi inte nyinflyttade så vi har säkert dragit runt eventuell asbest redan i så fall, men vi får väl hoppas att mängderna är försumbara.

Att behöva asbestsanera hela hemmet och alla våra tillhörigheter är ju helt svindlande :s
Saneringen av "hela hemmet" och alla tillhörigheter behövs nog ej.
Fråga saneringsfirman vilken metod de rekommenderar för sanering, och be dem ge dig utförliga instruktioner.
Om du skall göra det själv, så är det bl a
-våttorkning av alla ytor som asbestfibrer kan ha hamnat på. Ska göras på ett speciellt sätt, t ex man sveper aldrig två ggr med samma torktrasa etc.
--upprepa våttorkning 1 gång per dag i 3 dagar. (det tar 8 timmar för en luftburen asbestfiber att falla 2 meter), så får du med det mesta, dvs de flesta luftburna asbestfibrer har fått tid att landa och bli våttorkade.
-vädring.
-luftrening. hyr en riktig luftrenare och låt den köra något dygn i påverkade rum. (asbestsanerare kan ge dig instruktioner om placering och uthyrning av luftrenare)

Men detta är dock poänglöst att göra först, för du har ju fortfarande kvar de gamla golvresterna på golvet. Och det ska ju bort på något sätt, vilket var vad du ursprungligen ville.
Saneringsfirman tar då även bort golvresterna på ett säkert sätt. Det är vad jag själv rekommenderar, då den största risken att sprida ytterligare asbest är om du fortsätter bearbeta golvet på ett osäkert sätt.
Skulle tro att en offert på att ta bort ditt golv under säkra förhållanden, slänga det åt dig, samt eftersanera påverkade utrymmen (våttorka, luftrening) hamnar runt 10000 spänn. Beror lite på, t ex beror det på hur många kvadratmeter golv det handlar om
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Stort tack!
Din plan låter bra. Vi inväntar morgondagens analyssvar och återkommer.
 
Har fått svar från labbet på sahlgrenska.
Varken mattan eller underlaget innehöll något som helst asbest. Skönt!

Nu kvarstår ju frågan hur man får underlaget jämt. Ett alternativ är ju att hyra en ABS-slip själv och slipa bort limmet. Frågan är om betongen senare behöver spacklas, eller hur jämt blir underlaget efter slipning?

Eller så hyr jag in en golv-firma som får slipa det. Hur svårt är det att slipa själv?
 
  • Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Skönt att höra!
Om du bara får bort papp och golvlager, så kanske det blir tillräckligt jämnt så att du klarar dig genom att bara lägga foam. Så slipper du slipa. Andra här har bättre koll
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Har fått svar från labbet på sahlgrenska.
Varken mattan eller underlaget innehöll något som helst asbest. Skönt!

Nu kvarstår ju frågan hur man får underlaget jämt. Ett alternativ är ju att hyra en ABS-slip själv och slipa bort limmet. Frågan är om betongen senare behöver spacklas, eller hur jämt blir underlaget efter slipning?

Eller så hyr jag in en golv-firma som får slipa det. Hur svårt är det att slipa själv?
Vad kul att höra att det inte var asbest i mattan eller limmet.

Jag lejde in ett asbestsaneringsföretag för att ta bort en liknande matta, ca 20 m², men eftersom limmet var segt så tog det 3 dagar istället för en dag som planerat. Så det jag vill säga är det trista svaret "det beror på".

Av egen erfarenhet kan jag också säga att det är inte speciellt kul att slipa betong med kladd på. Så det kanske kan vara en faktor för dig att tänka på om du funderar på att leja ut det eller inte. Att du sedan har ett färskt asbestprovsvar är ju en fördel om du hyr in någon för jobbet.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Spackla över "skiten" med Ardex K22F enl anvisningarna på hemsidan
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Anders243 skrev:
Vad kul att höra att det inte var asbest i mattan eller limmet.

Jag lejde in ett asbestsaneringsföretag för att ta bort en liknande matta, ca 20 m², men eftersom limmet var segt så tog det 3 dagar istället för en dag som planerat. Så det jag vill säga är det trista svaret "det beror på".

Av egen erfarenhet kan jag också säga att det är inte speciellt kul att slipa betong med kladd på. Så det kanske kan vara en faktor för dig att tänka på om du funderar på att leja ut det eller inte. Att du sedan har ett färskt asbestprovsvar är ju en fördel om du hyr in någon för jobbet.
Okej!
Hmm jag funderar på vad som är enklast här. Flytspackla eller slipa. Jag har ingen erfarenhet av flytspackling och vet ej hur stort projekt det är. Vore ju dock skönt att slippa dammandet från slipning. Är flytspackling svårt och omfattande?
 
Är golvet ojämt och hur stor yta?
 
är det tex 20kvm så går det åt 60kg om du lägger 2mm, låna en bra visp och 3 stora hinkar, mät upp vatten i hinkarna, blanda, häll ut och dra med en tandad spackel och piggrolla, skulle tippa på att du gör allt med rengöring på mindre än 1 timme.
Fördelen är att du får ett perfekt resultat så det är bara att lägga matta direkt på utan extra spackling.
Eller lej in hela jobbet
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det gäller 16 kvadratmeter och betongen är väl jämn i övrigt frånsett limrester och mattdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.