Nu ska ni få chansen att tippa utgången på ett för mig inte helt enkelt ärende :D

Jag blev högsta budgivare i en auktion där objektet som är en ny vara var värderat av en godkänd värderingsman till 8000:-.

Enligt villkoren på auktionssidan så är auktionsfirman ägare av objektet ända tills betalning inkommit så jag betalar därför i god tid innan det är dags att hämta objektet.

Så har dagen för uthämtning kommit men när jag anländer så har någon som var tidig till avhämtning stulit mitt objekt mitt framför ögonen på advokaten (konkursförvaltare antar jag) som stod där och ansvarade för utlämningen.


Auktionshuset vill ersätta mig genom att återbetala det jag betalat för objektet och det är väsentligt mindre än de 8000:- som de värderat varan till, något som jag avfärdar.

Jag polisanmäler stölden och lämnar in en anmälan till mitt försäkringsbolag om att jag blivit bestulen på "lösöre på annan plats".

Så vad tror ni utgången blir?
 
Står det någonstans i deras villkor att de ansvarar för varor tills det att du som köpare hämtat det?
 
Har du skydd i din hemförs. för skada på annan plats? Det är inte standard att det ingår, ingår hos flera bolag som en extra option.

Jag kan tänka mig att förs. bolaget bara ersätter dig i förhållande till vad du betalade för varan. Det finns visserligen en värdering, men om det finns en faktisk försäljning av varan att använda som värdering, så tror jag den smäller högre än värderingsmannens bedömning.

Alternativt, eftersom varan var ny, så kan du ev. hävda att du vill inte ha pengar, utan en faktisk vara. Och då (tror jag) att bolaget ersätter dig med en likvärdig vara (ny i det här fallet), oavsett vad den kostar.

Om jag ex. köper en Cykel på höstrean, får den stulen under vintern, så har jag rätt att gå och köpa en likadan cykel till fullpris på våren (egen erfarenhet).
 
Det finns också en tveksamhet här i förhållande till ditt förs. bolag. Och det är om du ägde varan när den stals. Lösöre blir man inte ägare till bara för att man betalar för det. Det är först när du har det i din hand som varan är din. Därmed är det tveksamt om du blivit bestulen på en vara.

Och då blir frågan snarare om auktionshuset gör rätt som bara erbjuder pengarna tillbaka, eller om de kan hållas ansvariga att hålla dig skadeslös, dvs. anskaffa en motsvarande vara, osäkert.
 
Om du får tillbaka pengarna du betalat är du skadelös och har varken vunnit eller förlorat på det. Bättre än så blir det inte. Nyttjar du en försäkring har du en självrisk som dras av från ersättningen du är berättigad till. Försäkringsbolaget skiter i vad prylen var värderad till; det är vad du har betalat som är intressant.

Mitt tips är att ta auktionsfirmans erbjudande om att få tillbaka pengarna!
 
Värdet kan knappast varit 8000:- om inget ville betala det, har jag fel som tänker så?
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vitsen med att köpa något på auktion (vissa auktioner) är väl, till stor del, att köpa saker till ett pris som är under "marknadsvärdet?
 
bonnier skrev:
Vitsen med att köpa något på auktion (vissa auktioner) är väl, till stor del, att köpa saker till ett pris som är under "marknadsvärdet?
Tycker snarare det är att värdet är osäkert och måste fastställas vid auktion. Är det bostad man köper är det ju definitivt så.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
bonnier skrev:
Vitsen med att köpa något på auktion (vissa auktioner) är väl, till stor del, att köpa saker till ett pris som är under "marknadsvärdet?
Marknadsvärdet är det du just då betalar vid den tidpunkten och platsen, sedan kan man också göra en bedömning av marknadsvärde rent generellt som t.ex. kan utgå från bästa försäljningsplats. Så marknadsvärdet förändras, speciellt vanligt om det finns stora geografisk skillnader, t.ex. gällande konst där det kan finnas större lokalt intresse för en känd lokal konstnär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.