Efter att ha vunnit byggahus tävling om elkos ljudsystem ”sound streamer” så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av att bygga in det i huset. Jag är ingen hifinörd, men vill verkligen ha ett snyggt och vettigt ljudsystem . Jag hoppas jag kan få lite goda råd här på forumet också. Det här är vad jag fick hemskickat från Elko.

elko1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elko lät mig välja mellan en ”player” och en ”soundstreamer”. I princip samma system, men soundstreamern har wifi/nätverkskoppling och playern har blåtandskoppling vilket kan vara smidigare vid koppling mot telefonen. Efter att ha läst på lite mera om hur uPnP/DLNA egentligen fungerar (hur många som svarat på den frågan i tävlingen var insatta i det?) så valde jag streamern. Tycker att wifikoppling verkar mer användbar och det verkar fungera bra att streama från telefonen på det viset också. Så här ser huvudkomponenterna ut när man packat upp dem. Inne och utehögtalare, förstärkare och manöverenhet.

elko2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Manöverenheten är väldigt kompakt och går in i en dubbel apparatdosa. Så här ser det ut i mitt kök, monterat bredvid brytarna för belysningen. Formgivningen går i elko plus stil så jag har valt detta för övriga elkontakter/brytare i köket också.
elko4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bakom väggen har jag en garderob och där tänkte jag bygga in förstärkaren, för att sedan dra högtalarkablar upp på vinden. Nästa problem är hur jag skall lägga innehögtalarna. Vi har öppnat upp en vägg mot vardagsrum och så här ser mina skisser ut på husrenoveringen.
Huset3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kök och vardagsrum är alltså L format. Jag har totalt 4 takhögtalare. Någon med bra känsla för hur jag bäst borde lägga ut dem i hemmet? Jag funderar på lägga en i varje hörn på vardagsrummet.
 
  • Gilla
Christian Ek och 4 till
  • Laddar…
Har idag pluggat ihop komponenterna och testat hur det fungerar. Själva grundinställningarna var enkla att göra. Internetradion var kul. Vet inte vad för register den kopplar upp sig mot, men allt finns där utan att man behöver lägga in något manuellt.

Måste bygga någon form av låda för högtalarna på vinden så att de inte ligger direkt under isoleringen. Finns det någon standardformel för hur en högtalarlåda bör vara utformad i förhållande till högtalarens storlek?

Har någon form av skada i huvudet när det gäller att ta beslut. Måste kapa upp hålen i morgon om det skall funka med hantverkaren som skall måla taket, men jag har inte bestämt mig hur de skall sitta.

Hittade idag en bra installationsanvisning också. De manualer som kom med grejerna var knapphändiga och jag trodde att det inte fanns bättre än så, men jag snubblade över detta dokument.
http://www.elko.se/getfile.php/File.../Installationsanvisning ELKO SOUND 050527.pdf
Kan vara läsvärt om man vill veta mer om ett sådant här system
 
Redigerat:
Oj vad tiden springer iväg… Dags för en uppdatering. Jag har dröjt då jag tänkte att jag skulle posta fina bilder på det färdiga köket, men det är helt enkelt inte riktigt klart ännu, och tycks ha fastnat i det läget. Vi har fortfarande inte fått tapet på väggarna, men soundstramern sitter på plats och har använts flitigt i sommar. Vi spolar tillbaka tiden och tar lite erfarenheter från installationen.

För att få in takhögtalarna behövde jag ordna med någon form av låda på vinden för att hålla uppe isoleringen. Idealiskt borde man kanske bygga detta i MDF men då det var lite bråttom att hinna med installationen innan målaren kom och målade taket så valde jag en annan lösning. Jag försökte först läsa mig till hur stor högtalarlådan borde vara, men kan bara konstatera att det är ett träsk av placebo och pseudovetenskap i ljudinstallation. Efter en del velande så hittade jag ett tips om att en spotlåda i plast borde fungera. Biltema hade en stor låda som passade fint. Denna klädde jag med ljuddämpande material, både bitumengummi och skummgummi. Så här ser det ut

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Audiofiler skulle säkert ha en valt en annan lösning. Normalt vill man ju att en högtalarlåda skall vara stum och död så att högtalarelementet är det enda som skapar ljud. Jag har resonerat så att i ett fall med takhögtalare så kommer högtalarelementet att vara stumt skruvat i taket varpå hela taket kommer agera fiol-låda oavsett hur högtalarlådan ser ut. Högtalarlådan fyller mest bara funktionen att ge volym för högtalaren att jobba med, samt hålla uppe takisoleringen. Bitumengummit dämpar ev. fladder och egenfrekvenser i lådan. Det är också relativt små högtalare och låga effekter vi talar om så ja den lösning som jag valt tror jag är mer än fullgod för ändamålet (placeboeffekten är viktigast, det har jag iaf lärt mig). Så här ser det ut på vinden.

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var mindre roligt att bära bort all isolering på vinden och än värre att lägga tillbaka den, men det var absolut värt det för elinstallationen i köket blev så mycket bättre och att det sedan gick enkelt att klämma in takhögtalare var ett positivt plus. Så här blev det med högtalarna i taket.

14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vinden har jag dragit kabelslang från alla högtalarlådorna och ner i en garderob. Två slangar för utehögtalarna går också på vinden och ut under takfoten. I garderoben så sitter sedan två förstärkare, en driver de 4 innehögtalarna. Den andra driver utehögtalarna. Så här ser det ut.

12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är det lite av ett ormbo än så länge, men tids nog skall jag byta ut originalkablarna mot anpassade kabellängder. Manöverenheten kopplas till den första förstärkaren via två nätverkskablar. Dessa är 5m långa så man har ganska stor valfrihet i att separera förstärkare och manöverenhet. Manöverheten behöver ingen spänningsmatning utöver nätverkskablarna. Man behöver alltså bara dra fram 230V till den plats där man vill gömma förstärkarna.

Utomhus placerade vi högtalarna vid altanen och ut mot den sida av huset där vi ej har några grannar (bra för grannsämjan tror jag). Det blev 9 meter kabel till den högtalare som hamnade längst bort. Kanske i längsta laget, men det verkar fungera. Ljudet blåser inte äpplena ur träden direkt, men för den typen av stämningsljud som man vill ha ute så duger det utmärkt. Tidigare somrar har vi burit ut vanliga högtalare soliga dagar, men permanenta högtalare blev ju bättre. Man får lite semester-resort känsla. Så blev vår lilla oas

16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall jag summera installationen så tycker jag det har varit relativt enkelt. I förhållande till det jobb som lagts ner på vårt kök så har ljudsystemet inte orsakat så mycket extratimmar. Så här i efterhand är jag oerhört glad att vi fick in ljudsystemet för det har gett mycket mervärde, eller ska jag kalla det premiumkänsla till kök och uteplats. Hur sedan Elkos system står sig i konkurrensen vet jag inte. Tror det finns mer avancerade system för dyrare pengar. Vi är i all fall nöjda med vårt. Det är plug and play med bra streamingfunktioner. Om jag skall se någon svaghet så är det att det inte hanterar flera rum. Nu spelar vi samma musik inne och ute, men det är så vi vill ha det.
 
Redigerat:
Skoj att se. Sitter själv och har börjat fundera på att något liknande ska in i ett nybygge.

Får man fråga vad hela kalaset hamnade på ?
 
Jag vann paketet här på byggahus så jag har inget exakt svar på vad det har kostat. Vet knappt vart man får tag på grejerna. Jag har uppfattat det som att elkos grejer mest säljs genom yrkesbutiker för elmaterial. I alla fall har jag aldrig sett elkos ljudprodukter i någon av de vanliga hemelektronikkedjorna. En snabb googling gav butiken www.eldirekt.se som möjlig konsumentaffär. 6100 tar de för ett startpaket som motsvarar vad jag har i köket. Sedan plockar det på med mera högtalare.
 
går det att få något "tryck" i systemet som sitter i köket?
 
Det är nog väldigt individuellt hur man bedömer "tryck". Vi använder nästan uteslutande systemet i bakgrunden för att bygga atmosfär och på en ljudnivå som tillåter en konversation. Det låter klart och fint, och har god ljudreserv att dra på om man vill men basen är inte så stark. Det finns en subwoofer till elkosystemet men den har inte jag. Innan jag byggde in systemet lurade jag på om jag skulle ha köpt till en sådan och gömt i köksön, men det fick vara och vi är nöjda ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.