Det börjar ju dra ihop sig till vinter så det var dags för att börja med servicen av snöslungan.

Det visar sig att jag har lyckats med något jag itne trodde var möjligt. Delar av den ena släå/glidskon är helt enkelt borta. Dvs metallen har brytits av på något sätt så nu behöver jag hitta en ny men min lokala butik hävdade att någon sådan finns inte som reservdel och försökte pracka på mig en ny kinaslunga istället ....

Letar också efter de skruvar som ska hålla fast plastkåpan över förgasaaren (tror jag i alla fall). Den kåpan där chokereglaget och "nyckeln" sitter i.
verkar inte vara M gäng och inte samma sorts skurv som håller ljuddämparen.

Hjälp ;)
 
Är det en Briggs & Stratton motor så är det troligtvis tumgänga på skruven, men har du motornumret (står normalt på sidan) så bör den vara lätt att få tag på. Vad det gäller glidskon så om det är den skålformade modellen troligtvis rost som har orsakat att den gått sönder då snö smälter och samlar i skålformen och gör att den sakta rostar inifrån. Har själv bytt båda på ett tvåstegsaggretat (Park Pro) och på de nya borrade jag ett litet hål nära centrum för att vatten skulle kunna rinna av. Hör av mig i PM angående butik som kan ha reservdelar.
 
Maskinens artikelnummer hjälper ganska mycket. Sitter på en vit eller silverdekal, oftast på chassit i närheten av handtagen.
 
Jag ska ge mig ut och leta ettiketter så fort jag kan :)

hoppas bara några finns kvar efter dessa år
 
MrPlow
Jag beställde reservdelar till vår från Håkma i Täby www.hakma.se
 
Nonkan skrev:
Maskinens artikelnummer hjälper ganska mycket. Sitter på en vit eller silverdekal, oftast på chassit i närheten av handtagen.
Den satt precis där den skulle den lappen :)
läsbar också 18-2829-28
Tillverkad 2007-07-27

Glidskon verkar ha artikelnummer 1812-2918-01 för den nyare varianten på snowflake men frågan är om den funkar även på den äldre varianten som jag har. Tycker att den varianten verkar bättre utformad än den mer fyrkantiga variant som sitter på min
sko.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två skruvar jag saknar är de som ska vara i de röda fyrkanterna
skruvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MrPlow: Tack för tipset
 
Redigerat:
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
ullberg
Här hittar du artikelnumret på glidskon:
http://www.factorydirectmowerparts....er_(2007)/Auger_Housing/6271271X85/6271271X85

Skruvarna till kåpan över förgasaren är som du väl själv konstaterat inte metrisk gänga, 1150 snow series är en ganska vanlig motor på snöslungor (samma som på min Toro) så det borde gå att hitta, sannolikt lättare om du har motornumret. Att jag ett år efter att den ramlade av hittade min sådana skruv i gruset precis nedanför farstutrappen hjälper knappast dig ;)

/U
 
jodå, du kan ju skicka hit den ;)
råkar du ha den lös fortfarande så skulle måtten på den vara en stor hjälp.

Artikelnummret på glidskon gav mig en massa bra data. Dessutom vet vi nu att det är en ommärkt Murray slunga (6271271x85) i botten
Overall Width: 4-3/8"
Height: 4-1/4"
Slot Size: 3/8" x 1-7/8"
Slots Center to Center: 2"
 
Redigerat:
ullberg
ett par dagar tills jag är hemma igen men om inte minnet sviker kan jag givetvis kolla då

/U
 
4,76 mm grovgängad ska det vara på skruvarna i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.