Köpte Kjell&Co - LinoCell Powerbank 12000mAh nyss när jag skulle utomlands. Funkar jättebra, bra med två USB. MAX 2,1A output. räcker till surfplattan och blir över! Hyfsat pris med tycker jag!
 
Hemmakatten
Tro inte att jag dissat alla era tips. :) Problemet ligger hos mig, jag är alldeles för nojig och måste läsa alla reviews som finns... Zendure blev valet - och naturligtvis missade jag att det var £ i stället för €. Så mina extra dyra batteriladdare kom i dag mef UPS (vilket var en trevlig överraskning). Skitsnygg design, och jag hoppas de håller måttet. DSC_0470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Nästa gång ska jag verkligen ta till mig era råd. DS.
 
Redigerat:
Hemmakatten
En liten återkoppling. Båda batterierna kom i varsin mjuk tygpåse ock kabel följde också med. Känns gedigna med aluminiumskal.

Det lilla batteriet på 6000mAh är det enda jag använt hittills, laddat både mobilen och plattan, väldigt enkelt att ha med sig i väskan (väger lite drygt 100gr) och låta ladda batteriet där. Kunde ladda mobilen säkert 4 ggr på en laddning. Tycker också att batteriet laddades upp ganska snabbt. 1,5 ampere in och 2,1 ampere ut.

Det stora batteriet på16000mAh har jag inte använt ännu. Det står fortfarande att det är100 % laddat och enligt reklamen ska det finnas 95% kvar efter 6 månader. Får se om jag låter det ligga så länge. Vi har alltid en massa strömavbrott och det stora batteriet kan då komma väl till pass.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Det stora batteriet på16000mAh har jag inte använt ännu. Det står fortfarande att det är100 % laddat och enligt reklamen ska det finnas 95% kvar efter 6 månader. Får se om jag låter det ligga så länge. Vi har alltid en massa strömavbrott och det stora batteriet kan då komma väl till pass.
Tänk på att litium-jon-batterier åldras/slits minst vid ca 60% laddning. Detta bör man tänka på om man ska ha batterier liggande länge utan att använda dem. Många andra batterityper bör förvaras full-laddade.
 
Hemmakatten
Okej... Jag hänger nog inte riktiga med. Hur vet jag vilket sorts batteri jag har? El och tekmik är inte riktigt min grej. :confused: Men ge mig ett bokslut eller ett avtal så är jag hemma. :)
 
Redigerat:
Nästan alla telefon-prylar har litium-jon-batterier idag. Enligt Zendure's hemsida sitter det litium-jon-batterier i dina extrabatterier.
 
Hemmakatten
Aha! Tack! Så jag ska alltså se till att laddningsnivån håller sig runt 60%? Dvs använda batterierna lite grann och inte ladda upp dem?
 
Om jag sett rätt i manualen så kan du på lysdioderna se när enheten är 50-75% laddad. Det låter som ett lämpligt intervall om den ska ligga oanvänd en längre tid. Den bör kollas med några månaders mellanrum och laddas upp lagom mycket när den går under 50%.
För saker man använder regelbundet är det för krångligt att hålla kolla på detta. Då rekommenderar jag att man försöker undvika att gå under 50%, och inte är rädd för att ladda till 100%.
 
Har du nån källa till det där med 60%? För jag tycker alla säger att man ska se till att hålla mobilens batteri på så full nivå som möjligt.
 
Jag minns inte varifrån jag fick 60%. Nu när jag Googlar så verkar 40% vara den korrekta siffran, men det är inte supernoga, så man kan sikta på 40-50%. I vilket fall som helst är 60% bättre än 100%.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batteries

Jag har en laptop där man i BIOS kan ställa in att den bara laddar till 80% för att förlänga livslängden på batteriet.
 
Hemmakatten
Den konstanta uppladdningen (under natten oavsett om det behövs eller ej) av min mobil verkar vara helt fel taktik. jag laddar alltid mobilen på natten eller när jag sitter i bilen. Upplever, trots batteribyte, inte att batterilängden är bättre. Men förmodligen har jag alltså gjort helt fel.

Vad gäller det stora extrabatteriet jag köpte så har det 4 utgångar och en elektronisk display där det står exakt hur mycket batterikraft som är kvar. Jag har inte rört det sedan jag laddade det när jag köpte batteriet och det står fortfarande på 100%.
 
Hemmakatten skrev:
Den konstanta uppladdningen (under natten oavsett om det behövs eller ej) av min mobil verkar vara helt fel taktik. jag laddar alltid mobilen på natten eller när jag sitter i bilen. Upplever, trots batteribyte, inte att batterilängden är bättre. Men förmodligen har jag alltså gjort helt fel.
Det är helt OK att göra på det sättet. Om du inte fick någon förbättring efter batteribytet beror inte problemet på hur du laddar. Det är troligen appar och andra aktiviteter som stjäl ström i bakgrunden.

Är det en Z1 Compact? Gå i så fall in i "Inställningar -> Strömhantering".
Längst upp ser du "Beräknad batteritid".
Under "Batterianvändning" kan du se telefonens egen uppfattning av vad som drar ström.
Aktivera "Köa bakgrundsdata".
Gå in i "STAMINA-läge". Under "Aktivering", välj "100%" (= "Alltid på").
Aktivera "Utökad standby".
Aktivera ""Utökad användning".

Nu kommer appar och hämtning av mail vara pausade när du släcker skärmen. Batteritiden bör förbättras avsevärt. Kolla igen vad telefonen säger om "Beräknad batteritid".

För att maximera batteriets livslängd bör du ha minst ca 40-50% kvar när du kopplar in laddaren på kvällen, Strunta i att ladda i bilen om du klarar den nivån ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.