Att näthandlare är obenägna att diskutera rabatt vid installation av två luft/luftvärmepumpar kan jag till viss del förstå då de har underleverantörsavtal som säkert inte inkluderar detta.

En fristående kyltekniker som får sälja två värmepumpar för samtidig installation på samma fastighet borde ha kostnadsbesparing i inköp av pumpar, transport till fastigheten, parallellt arbete som ger tidsvinster.

Givet att en standardinstallation kostar 8000kr före ROT. Vad är rimlig mängdrabatt på pump respektive installation vid köp av två? Någon som har egen erfarenhet?
 
A
Det är ju inte otänkbart att man inte hinner installera två pumpar på 8h inklusive transporter lastning mm.
då tillkommer ju dubbla resor eller övertidsersättning.
det är ju nästan omöjligt att göra parallella arbeten med bara två händer.
ej heller säkert att man får plats med två pumpar i samma transport.
inköpspris är inköpspris för att hålla ner fraktkostnad från importör tar man en pall med 6 pumpar,
oftast inget mer att hämta där.
Om man bedömer att det är två enkla installationer kan man köra på löpande timdebitering i stället.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är ju inte otänkbart att man inte hinner installera två pumpar på 8h inklusive transporter lastning mm.
då tillkommer ju dubbla resor eller övertidsersättning.
det är ju nästan omöjligt att göra parallella arbeten med bara två händer.
ej heller säkert att man får plats med två pumpar i samma transport.
inköpspris är inköpspris för att hålla ner fraktkostnad från importör tar man en pall med 6 pumpar,
oftast inget mer att hämta där.
Om man bedömer att det är två enkla installationer kan man köra på löpande timdebitering i stället.
Det var ett märkligt svar. Vilken värld lever du i? Installatör som talar i eget syfte.
 
Tycker det var ett rimligt svar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är ju inte otänkbart att man inte hinner installera två pumpar på 8h inklusive transporter lastning mm.
då tillkommer ju dubbla resor eller övertidsersättning.
det är ju nästan omöjligt att göra parallella arbeten med bara två händer.
ej heller säkert att man får plats med två pumpar i samma transport.
inköpspris är inköpspris för att hålla ner fraktkostnad från importör tar man en pall med 6 pumpar,
oftast inget mer att hämta där.

Övertidsersättning för 8h arbetsdag???
Dubbla reseersättningar för att man har med sig två pumpar, istället för en???
Parallella arbeten? Man installerar väl inte båda pumparna samtidigt???

Jag är mycket nyfiken på vad du egentligen menar?
 
Den bistra sanningen är oftast, oavsett bransch, att storleken på rabatten mer beror på hur skicklig förhandlare man är än leverantörens bakomliggande kostnadsstrukturer.

Att få rabatt är inte en rättighet ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Fairlane
Det här är min tolkning av Electroluxarens svar, om det är fel så är det mitt fel.

Jag tycker det var tydligt. Man kan självklart förhandla, men det är inte säkert att man får ner priset så väldigt mycket, eftersom det kanske inte är så väldigt mycket mindre tid som går åt för leverantören.

AG A skrev:
Övertidsersättning för 8h arbetsdag???
Nej, övertid blir det om man inte hinner installera på en dag (8 timmar), alternativt så får man ändå åka dit två ggr.
AG A skrev:
Dubbla reseersättningar för att man har med sig två pumpar, istället för en???
Återigen, om man inte hinner installera på en dag så måste man åka två ggr = dubbel reseersättning
AG A skrev:
Parallella arbeten? Man installerar väl inte båda pumparna samtidigt???
Nej, just så skrev ju Electroluxaren. Man kan inte jobba parallellt, dvs man kanske inte hinner med 2 pumpar på samma dag, bara för att de råkar vara på samma ställe.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Bele skrev:
Det var ett märkligt svar. Vilken värld lever du i? Installatör som talar i eget syfte.
Jag lever i den verkliga världen och du?
 
Fairlane skrev:
Det här är min tolkning av Electroluxarens svar, om det är fel så är det mitt fel.

Jag tycker det var tydligt. Man kan självklart förhandla, men det är inte säkert att man får ner priset så väldigt mycket, eftersom det kanske inte är så väldigt mycket mindre tid som går åt för leverantören.


Nej, övertid blir det om man inte hinner installera på en dag (8 timmar), alternativt så får man ändå åka dit två ggr.

Återigen, om man inte hinner installera på en dag så måste man åka två ggr = dubbel reseersättning

Nej, just så skrev ju Electroluxaren. Man kan inte jobba parallellt, dvs man kanske inte hinner med 2 pumpar på samma dag, bara för att de råkar vara på samma ställe.
Jag missade visst ett "inte".
Jag uppfattade det som att han menade; "att det inte var omöjligt att hinna på 1 dag"

Sorry Elektroluxaren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bele skrev:
En fristående kyltekniker som får sälja två värmepumpar för samtidig installation på samma fastighet borde ha kostnadsbesparing i inköp av pumpar, transport till fastigheten, parallellt arbete som ger tidsvinster.
Det beror ju på hur mycket teknikern har att göra... Känner en fristående kyltekniker som, såhär års, främst installerar luft-luft-pumpar och just nu är han fullbokad året ut. Han har ingen vinning på att tjäna mindre pengar på att köra två pumpar på samma adress jämfört med att köra två pumpar på olika adresser samma dag.
Den rabatt han kan tänkas ge motsvarar alltså inte mer än hans faktiska reskostnader mellan två olika adresser. Ger han mer rabatt blir hans förtjänst mindre och det är ju inte intressant om man har mer jobb än man hinner mer för tillfället...
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Jag upprepar det som mexitegel skrev: Att få rabatt är inte en rättighet
 
Leta reda på några installatörer och begär offert för hela installationen: Näthandlare som ex Polarpumpen är inte billigast även om man tycker det vid första påseendet. Priset för montering är ett schablonberäknat arbete och där finns knappast något att hämta, därav dom fasta monteringspriserna som anges.
Som sagt fråga offert på ett känt märke och inget billighetstjafs, då får du troligtvis ett bättre totalpris och med rätt ingående detaljer samt vet vad det kostar innan beställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.