Tjääna gänget!

Skulle inom en snar framtid göra skåpsluckor, till dessa ska gångjärn fräsas in, undrar därför hur detta enklast görs.
Google och bygga hus har gett mig att kopierring är något som kommer användas. Nu till min fråga,
vad i H**vete är en kopierring och vad gör den?


Tack på förhand :)
Mikael
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Den kan se ut så här. Den styr fräsen längs kanten av en mall/schablon.

kopierring.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild lånad från annan tråd
 
Men hur? :eek: Känner mig extremt trög och kan vara lite trött ;) Någon som vet vad man ska söka efter på youtube kanske?

Tack för svaret förresten :)
 
Du gör en mall som är lite större på alla håll(skillnaden mellan ringen och stålet). Sedan fäster du den där du ska ha gångjärnet. men ett tips är att först lägga det du ska montera under mallen. Då kan du sänka stålet tills det touchar skåpet och ställa in djupet. Då blir hålet automatiskt rätt i djup när du sedan tar bort det och sänker stålet i stommen.
 
  • Gilla
KiffeR och 1 till
  • Laddar…
Thank you sir! (y)
 
Jag håller på med gångjärn på fönster nu och har gjort en mall som kopierringen löper i denna styr stålet så att urfräsningen passar gångjärnet.
PB020162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En länk till en film som kanske får bilden att klarna.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Vad skulle man göra utan er? :rolleyes:
 
Om det är vanliga eurogångjärn som skall fräsas in så föreslår jag att du lånar/hyr/köper en Blum Ecodrill. Jag såg Daniel_N använda en för ett tag sedan, och den verkade sjukt smidig att jobba med. Men rätt dyr, tyvärr. Om det är många luckor så skulle jag inte tveka att köpa en och sedan sälja den. (även om jag själv sällan säljer saker)
 
Verkar vara riktigt grym, tänker nog ha mer traditionella gångjärn dock. Tack för tipset!
 
.. och givetvis kan man göra precis samma sak med ett vasst stämjärn. Hängde precis om en gammal spegeldörrar och det var inte lönt att göra en mall. Och låskistan gjordes snabbare genom förborrning.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Kan tillägga att det går att frihandsfräsa in beslag utan mall om det inte är så många. Tricket är att rita på noga och sedan hugga först med stämjärn innan man fräser. Då är det lätt att se när man är "framme" vid strecket och det blir inga urslag.

mvh Findus
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Och sedan kan man hyvla med en gångjärns hyvel eller en vanlig grundkloss hyvel.

Är det mera än fyra gångjärn som skall monteras hade jag byggt en jigg, annars så stämjärn och grundkloss.
Eller findus förslag som är väldigt eminent. Om man vill ha en riktigt skarp och tight inpassning kan man istället för att rita med en vass penna skära runt gångjärnet med valfri vass spetsig föremål.
 
Skall jag bara montera några gångjärn använder jag markeringskniv och stämjärn. Jag läste i TS inlägg skåpsluckor och i mitt huvud omvandlades detta automagiskt till många köksluckor men det kan ju lika gärna bara vara ett par:surprised:
 
Hehe ja, saken är faktiskt den att det är två skåpsluckor, 4 gångjärn ;)
 
Ett tillägg till :)
Det övre gångjärnet fäller man in 2 tiondelar djupare i stommen för att luckan skall hänga rakt. Gångjärnstapparna glappar en aning. Det medför att luckan faller ut någon tiondel i övre och trycker in lika mycket i undre gångjärnet.
mvh Findus
 
  • Gilla
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.