Får man ha imkanalen horisontell?

Hade tänkt dra ett ensamt spirorör för köksfläkten och då dra ut den vid nocken.

Får man göra så? Ni som vet.

Japp röret skall isoleras.

Sen min andra fråga, där röret kommer upp så blir det en 45gradare sen ett rör på 1,5m sen en 90gradare och sen 2,5 m rör horisontellt till utgång. Kan jag göra så? eller blir det för mkt böjar för endast köksfläkten att trycka på?

Hur ska utgången genom vägg se ut?
 
D09
90 svängen bör väl vara 2x45

Ska det ut genom väggen så ska det väl vara lite bransskyddsgrejor?
 
okej 2 45or då. Jajjemen det måste ju isoleras och sen även ha någon form av vägghuv om jag förstått det rätt. men det är inga problem att dra röret på detta vis?
 
D09
Davvesk skrev:
okej 2 45or då. Jajjemen det måste ju isoleras och sen även ha någon form av vägghuv om jag förstått det rätt. men det är inga problem att dra röret på detta vis?
Lite lutning för ev avrinning är nog inte fel.
 
Okej, jag lutar röret då någon grad, ett fall på 1 cm från högsta punkt till utgång eller liknande, men då borde det funka att ta ut den genom väggen. Från utgång blir det 120cm från vindskivorna eller vad man kallar det. borde vara okej säkerhetsavstånd
 
D09
Davvesk skrev:
Okej, jag lutar röret då någon grad, ett fall på 1 cm från högsta punkt till utgång eller liknande, men då borde det funka att ta ut den genom väggen. Från utgång blir det 120cm från vindskivorna eller vad man kallar det. borde vara okej säkerhetsavstånd
Är ingen expert på detta men vill man ha avrinning så borde principen med 1-2 % fungera tror jag.

Man ska väl undvika väggen tror jag ( gissar ) ur brandsäkerhet men har för mig att det finns adapter i plåt för detta, sen ska det vara rätt avstånd till brännbart. Vet ej dessa.

Men kolla allt detta med någon kunnig inom området.

Förhoppningsvis vaknar någon till liv här på forumet och läxar upp mina gissningar ;)
 
hur många böjar tror du man kan köra innan fläkten tappar effekt?
 
Oisolerat rör ska vara 30mm från brännbart, håll dig borta från kort böjar så behöver du inte vara orolig för att tappa effekt. Sätt gärna en kort ljuddämpare på kanalen och gå upp en dimension en halvmeter från väggen du ska ut genom för att minska tryck som skapas när luften ska genom ytterväggsgallret. Det om något försämrar effekt och skapar ljud.
 
Davvesk skrev:
hur många böjar tror du man kan köra innan fläkten tappar effekt?
0!
Frågan är när effekten blir så mycket sämre att det blir för dåligt.
Kontaktar du den som skall godkänna imkanalen (sotaren?) innan installationen får du ingen sur överraskning sen.
 
Blir isolerstrumpa på rören 30mm. Aa sotaren ska komma förbi,
 
Finns inget som säger att någon ska besiktiga imkanal i villa längre. Så kan du spara en 1000- 1500kr på att inte ta dit sotaren och istället lägga dem pengarna på något roligt. Tex 50mm isolering istället för 30 på imman. 😉
 
Det brukar inte vara önskvärt att släppa imkanalen genom fasaden pga att avluften från spisfläkten innehåller fett.
Fettet fastnar på fasaden och binder smuts vilket inte ser så trevligt ut efter ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.